Annonce
Annonce
Forbrugernes mangelende vilje til at betale ekstra for god kyllingevelfærd tvinger landets største fjerkræslagteri til at bremse udfasningen af hurtigtvoksende slagtekyllinger. Arkivfoto: Majbrit Terkelsen
Danpos salg af økologiske kyllinger er halveret på et år
Ambitionen om at udfase de hurtigtvoksende kyllinger er kommet i modvind.
Landets førende producent af kyllingekød, Danpo, store satsning på at løfte velfærden for slagtekyllinger, er blevet straffet af et marked, hvor pris i kølvandet på invasionen i Ukraine og en periode med høj inflation pludselig blev et altafgørende parameter for de danske forbrugere, oplyser Food Supply.
Danpo fik ellers stor ros fra flere dyreværnsorganisationer, da koncernen i 2020, som en af de første producenter i verden, besluttede at udfase de såkaldte turbokyllinger, men nu ser det ud til, at de var for tidligt ude.
”Da vi gik forrest og omlagde nærmest hele den danske produktion til langsomtvoksende kyllinger, erfarede vi, at der endnu ikke var stor nok efterspørgsel ude i køledisken. Så der var vi nødt til at hakke bremserne i, hvis vi og vores producenter overhovedet skulle kunne overleve,” siger Kasper Lenbroch til mediet.
Kasper Lenbroch landede i direktørstolen for et år siden, og han oplyser, at salget af økologiske kyllinger siden da er halveret, og at Danpo er nødt til at reagere på det ændrede indkøbsmønster ved at bremse den planlagte udfasning af hurtigtvoksende kyllingeracer.
Flere artikler fra samme sektion
Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne
Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.
Europæerne spiser mindre og mindre kød
Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.
Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue
Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.