Annonce

Annonce

Annonce

Butikshylder med grøntsager

Ifølge de danske dagligvarekæder bliver der behov for en massiv produktudvikling, hvis det skal lykkes at nå Økologisk Landsforenings 2030- målsætning om 30 pct. økologi i dansk detailhandel, men det er ikke en umulig mission, vurderer kæderne. Foto: Økologisk Landsforening

30 pct. økologi i 2030 er ikke urealistisk

Hverken Coop eller Salling Group vil afvise, at det er muligt at nå 30 pct. økologi i dagligvarehandlen i 2030, men det kræver, at der for alvor kommer gang i produktudviklingen.

Dagligvarebranchen er forsigtig med at spå om muligheden for at nå Økologisk Landsforenings 2030-mål om et økologisk forbrug på 30 pct. i 2030, men de mener ikke, at det er en urealistisk målsætning.

»Jeg tror, at det er realistisk at fastholde de seneste fire års vækstrate på 8-12 procent, og hvis vi kan det, så når vi målet om 30 pct. økologi i 2030,« siger Thomas Roland, CSR-chef hos Coop.

Også hos Salling Group, der driver Bilka, Føtex og Netto, er der tillid til, at det er muligt at fastholde økologiens nuværende momentum.

»Der er ingen tvivl om, at økologien fortsat er i vækst, og flere og flere danskere tilvælger hver dag økologi. Vi introducerer også hele tiden nye, økologiske varer. Fortsætter tendensen, så er det bestemt ikke urealistisk, at vi når 30 pct. i 2030,« lyder vurderingen fra Salling Group.

Samtidig fastslår dagligvarekoncernen, at det, som i andre sammenhænge, altid er svært at spå om fremtiden, og at et øget klima-fokus og ændrede forbrugsvaner kan rykke ved de kommende års fødevareforbrug.

Rema viser vejen

Nogenlunde samme melding lyder fra Rema 1000, hvor kommunikationschef Jonas Schrøder melder om fortsat høj vækst i økologisalget:

»Så ja, 30 pct. er realistisk, men det er svært at spå om, hvorvidt vores salg lander på 25 eller 35 pct.,« siger han.

Han nævner i den forbindelse, at prisudviklingen bliver en vigtig faktor, for selv om Rema 1000 markedsfører sig som en discountkæde med holdninger, er den norskejede franchaisekæde nødt til at lytte til kundernes ønsker.

»Når vi kigger gulerødder, kan vi se, at priserne på konventionelle og økologiske ligger meget tæt, og det har stor betydning for salget,« siger Jonas Schrøder, som mener, at salgsudviklingen vil afhænge meget af, om der kommer større volumen og øget effektivisering og produktinnovation i den hjemlige økologiproduktion.

»Vi har selv taget ansvar ved at blive medejer af Gram Slot, hvor vi hele tiden udvikler nye produkter.«

Lav det, folk spiser

De positive vurderinger fra kæderne bliver dog hurtigt fulgt op af flere forbehold, og ifølge Thomas Roland fra Coop bliver det nødvendigt at udvikle flere økologiske varer, som ikke kun henvender sig til ’idealisterne’, da gruppen af hardcore øko-kunder ikke er stor nok til at nå op på en økoandel på 30 pct.

»Det handler bl.a. om nemhed og genkendelighed. Det handler om pris og smag, og så skal man lave de retter, som folk spiser,« lyder hans lidt forenklede opskrift på at fastholde økologiens nuværende momentum.

Han peger på, at økologiandelen p.t. især halter i kategorier som færdigretter, brød og nydelsesmidler, og Coop oplever, at mange kundegrupper har en tendens til at holde sig til ret fasttømrede indkøbsvaner.

Derfor er det efter Thomas Rolands vurdering vigtigt, at fødevareproducenterne udvikler økologiske varianter af varer, som folk kender i forvejen. Og de skal ikke koste det dobbelte af de konventionelle alternativer, pointerer han.

»Du bliver nødt til at udvikle økologi til både de borgere, som elsker grill, til de der maksimalt vil bruge 20 minutter til at lave mad, og til de forbrugere som vil have traditionelle danske retter,« siger Thomas Roland.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

28-05-2020 5 minutter Detailhandel

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed