Annonce

Annonce

.

Aamanns får Det Økologiske Spisemærke i sølv

Adam Aamann ønsker at tage sin virksomhed i en endnu mere bæredygtig retning, og han har derfor fået økologicertificeret store dele af sine forretninger med Det Økologiske Spisemærke i sølv.

Hos Aamanns har man altid lavet mad efter sæsonen og brugt danske råvarer af god kvalitet. Dyrevelfærd har altid vægtet højt, og alle korn- og mejeriprodukter har været økologiske i årevis.

Men trods en høj økologiprocent har Adam Aamann hidtil ikke skiltet med økologien, men i dag er så mange af hans leverandører blevet omlagt til økologi, at tiden efter hans vurdering er moden til at fortælle gæster og kunder, at 60-90 pct. af råvarerne er økologiske.

Derfor skilter både Aamanns Deli & Take Away, frokost-restauranten Aamanns Etablissement, eventstedet Aamanns Køkken på Refshaleøen samt Aamanns Frokostordning nu alle med Det Økologiske Spisemærke i sølv.

Mærkning må ikke sætte grænser

Dermed skærper Adam Aamann den kurs, han har navigeret efter siden åbningen af Aamanns Deli & Take Away i 2006, hedder det i en pressemeddelelse fra Aamanns, men over for Okologisk.nu forklarer Adam Aamann, at det har været en længere proces at nå så langt.

Kvalitet og velsmag vil altid være vores primære kompas. Med et stigende kvalitetsniveau i de økologiske råvarer er vi nu et sted, hvor vi kan introducere mere økologi og bibeholde den samme gode smag.

— Adam Aamann

De får Sølv hos Aamanns

Det Økologiske Spisemærke i sølv er gæsternes garanti for, at køkkenet har en økologi-procent på 60-90. Følgende afdelinger i Aamanns er omfattet økologicertificeringen:

  • Aamanns Deli & Take Away

  • Aamanns Etablissement

  • Aamanns Frokostordning

  • Aamanns Køkken

Derud over driver Adam Aamann bl.a. restauranten Aamanns 1921, som endnu ikke har spisemærket.

“Når jeg tidligere ikke ville have spisemærket, hang det sammen med, at jeg var bange for den manglende frihed, det ville give, da flere af vores små leverandører ikke var omlagt til økologi. Jeg ønskede ikke, at mærkningen skulle sætte grænser for min bevægelsesfrihed,” siger Adam Aamann, der er kendt som den store fornyer af dansk smørrebrød.

Men gennem de seneste år har flere af hans leverandørerne omlagt til økologi, og i takt med at både udbuddet og kvaliteten af de økologiske råvarer er blevet bedre, var det kun nødvendigt at vinke farvel til nogle få konventionelle leverandører og justere en smule på de forskellige sæsonmenuer for at leve op til kravene bag spisemærket.

En investering i fremtiden

”Kvalitet og velsmag vil altid være vores primære kompas. Med et stigende kvalitetsniveau i de økologiske råvarer er vi nu et sted, hvor vi kan introducere mere økologi og bibeholde den samme gode smag. Der er ingen grund til at lade være,” siger Adam Aamann.

Han betragter spisemærket som en investering i fremtiden.

“Det Økologiske Spisemærke handler om at vise folk, hvad vi gør, og jeg tror, at det har en PR-mæssig værdi for os at vise, at man kan spise hos os med god samvittighed.”

Gennem mange år har Adam Aamann brugte masser af økologiske varer, men nu har han taget skridtet fuldt ud og fået økologi-certificeret store dele af sin virksomhed, som nu kan bryste sig af en økologiandel på 60-90 pct.
Gennem mange år har Adam Aamann brugte masser af økologiske varer, men nu har han taget skridtet fuldt ud og fået økologi-certificeret store dele af sin virksomhed, som nu kan bryste sig af en økologiandel på 60-90 pct.. Foto:

“Stort set alle mine kolleger, som tager gastronomien alvorligt, er langt hen ad vejen økologiske. Når vi ser på den kæmpe succes, som dagligvarehandlen har med at markedsføre økologi, undrer jeg mig over, at spisemærket ikke er slået bedre igennem i restaurantbranchen, som halter bag efter,” siger Adam Aamann.

Vi tager kunderne alvorligt

Økologicertificeringen omfatter blandt andet smørrebrød og catering fra Aamanns Deli & Take Away samt de over 700 kuverter, Aamanns Frokostordning tilbereder dagligt.
Adam Aamann: ”Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er en stor administrativ opgave at blive certificeret, men det er et ansvar, vi gerne løfter. Vi ville som virksomhed ikke tage vores kunder eller medarbejdere seriøse, hvis vi ikke kiggede vores forbrug og aftryk efter i sømmene”.

Den københavnske smørebrødsekvilibrist har tidligere efterlyst et decideret bæredygtighedsmærke, som inddrager flere aspekter end Spisemærket, idet han mener, at økologiske produkter ikke altid lever op til hans krav til bæredygtighed.

Flere artikler fra samme sektion

Solid vækst på det engelske marked

I løbet af det seneste år er det engelske salg af økologiske fødevarer vokset dobbelt så hurtigt som det konventionelle salg, og COVID-19 har givet salget ekstra medvind.

30-06-2020 2 minutter Udland,   Eksport

Kokkeeleverne vil tættere på landmanden

Fremtidens kokke efterlyser mere viden om de råvarer og den bæredygtige udvikling, som de selv skal være med til at forme.

26-06-2020 5 minutter Uddannelse

Eleverne skal tættere på råvarerne og bruge mindre tid på tør teori

For at tiltrække fremtidens professionelle madhåndværkere arbejder Anne-Birgitte Agger med at omdanne Hotel- of Restaurantskolen til et klimaneutralt uddannelsessted, hvor bæredygtighed ikke bare er noget, man snakker om.

25-06-2020 7 minutter Uddannelse,   Foodservice