Annonce

Annonce

Kunde ved køledisk i SuperBrugsen

Danskerne fortsætter med at stoppe mere økologi i indkøbskurven, og de fleste dagligvarekæder melder om to-cifrede vækstrater. Foto: Økologisk Landsforening

Dagligvarekæderne tror på fortsat vækst

Alle de største danske dagligvarekæder melder om markant øget salg af økologiske dagligvarer i 2018, og væksten fortsætter i indeværende år.

Sidste år voksede det økologiske detailsalg med 14 pct. Det fremgår af den årlige statistik over det økologiske detailsalg, som Danmark Statistik offentliggjorde tirsdag morgen, og en rundringning til de danske dagligvarekæder viser, at væksten er bredt forankret i de landsdækkende kæder.

De har hvert år siden 2015 meldt om fremgang i det økologiske salg, og i 2015 opgjorde Danmarks Statistik væksten til 22 pct. Året efter lød den på 15 pct., inden den i 2017 steg til hele 31 pct. for igen at dykke til 14 pct. i det forgangne år, og kæderne står nærmest i kø for at fortælle om, hvor mange Ø-mærkede varer deres kunder slæber ud af butikkerne.

Generelt forventer vi en positiv udvikling i alle kategorier, da vi forventer, at økologien fortsat vil vokse. Der vil forhåbentlig være en større vækst i de kategorier, hvor vi lancerer nye, spændende produkter, for eksempel inden for convenience/færdigretter mv.

— Anders René Jensen, Rema 1000

Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør, Rema 1000, oplyser således, at discountkæden for 12. år i træk har haft tocifret vækst i salget af økologiske fødevarer.

"I 2018 øgede vi salget med mere end 20 pct., og økologien vokser dermed i næsten dobbelt tempo sammenlignet med den generelle vækst i vores over 320 butikker," siger han i en kommentar til Økologisk Landsforening nye markedsnotat, som bliver offentliggjort senere på måneden.

Væksten fortsætter i 2019

Anders René Jensen oplyser i den forbindelse, at økologisalget i den norskejede discountkæde også er kommet fint fra start i 2019, og nye produktlanceringer vil formentlig øge salget yderligere.

"Vi er ved at gøre klar til at sende nye produkter ud i løbet af året med vores samarbejdspartnere på Gram Slot – ud over de 24 produkter, vi allerede har lavet sammen med dem."

"Generelt forventer vi en positiv udvikling i alle kategorier, da vi forventer, at økologien fortsat vil vokse. Der vil forhåbentlig være en større vækst i de kategorier, hvor vi lancerer nye, spændende produkter, for eksempel inden for convenience/færdigretter mv.," siger Anders René Jensen.

Netop convenience samt sundhed/rene varer og klima er tre trends, som Rema 1000 forventer vil blive endnu mere toneangivende de kommende år.

Også Coop melder om fortsat to-cifret vækst i salget af økologiske fødevarer. "Økologien vokser fortsat fornemt. I Coops butikker voksede den samlet med 11 pct. sidste år, og det er den længste ubrudte række af tocifrede vækstår, jeg har set for økologien," siger Thomas Roland, CSR-chef, Coop.

Coop-kæderne har især registreret fremgang i salget af frugt/grønt, drikkevarer og forskellige nydelsesvarer som f.eks. slik.

"Den slags forarbejdede varer kan vi helt sikkert sælge flere af. Vi arbejder også på at finde flere øko-alternativer inden for vegetar/veganer-trenden, og så forventer vi, at en voksende klimabevidsthed vil omsættes i andre varer og vaner hos forbrugerne," siger han.

Markant vækst hos Salling Group

Der er også fortsat medvind for økologisalget hos Salling Group, der driver kæderne Netto, Føtex og Bilka.

Det er stadig mejerivarer, frugt og grønt, der driver markedet, men tendensen er, at salget spreder sig til andre kategorier. Vi oplever blandt andet en stigning i salget af økologisk kød og fjerkræ.

— Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør, Salling Group

"Salget af økologiske varer i Salling Group steg markant med tocifrede rater i 2018, og det kommer endda på toppen af de foregående års vækst i vores butikker," siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør, Salling Group, som glæder sig over, at væksten fortsætter i indeværende år.

"Det er stadig mejerivarer, frugt og grønt, der driver markedet, men tendensen er, at salget spreder sig til andre kategorier. Vi oplever blandt andet en stigning i salget af økologisk kød og fjerkræ. I Netto gør vi økologien tilgængelig på både udvalg og priser, og vores Øgo-brand er en klar succes i forhold til kundernes navigation," lyder meldingen fra Salling Groups østjyske hovedkontor.

Finn Tang, adm. direktør i Aldi Danmark, arbejder på at gøre kæden til danskernes foretrukne detailkæde, når det drejer sig om friske og ansvarligt producerede varer i høj kvalitet – til den laveste pris.

"En del af den rejse med at revitalisere hele butikskæden er den væsentligt øgede fokus på økologi, og vi kommer vi til have endnu mere fokus på økologi de næste år. Vi har i det seneste år mere end fordoblet vores antal af ØKO-artikler, så vi i dag har over 200 økologiske artikler i det faste sortiment i butikkerne. Vi er også i gang med at formulere en ambitiøs øko-strategi for de kommende år, hvor vi yderligere forventer en væsentlig stigning i antallet af økologiske varer i butikkerne – især i kategorierne frugt og grønt, kød og mejeri," siger Aldi-direktøren.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel