Annonce

Annonce

Ansat ved tappeanlæg på mejeri

Med afsæt i det seneste års høje vækst i detailsalget af økologiske varer i Storbritannien forventer Arla UK, at det er muligt at øge salget på det vigtige marked med 50 pct. i løbet af fem år. Foto: Arla Foods

Arla forventer massiv vækst i det økologiske salg i Storbritannien

Mejeriselskabet sigter mod at øge salget af økologiske mejeriprodukter i britiske butikker og foodservice med 50 pct. i løbet af de kommende fem år.

Økologien oplever medvind i Storbritannien og Arla Foods sigter nu mod at øge omsætningen på det britiske marked med 50 pct. frem mod 2026. Det fremgår af oplysninger fra Dairy Reporter og Arla UK.

Heraf fremgår det, at Arla sigter mod at øge indvejningen fra de nuværende 180 mio. kg til 270 mio. kg i 2026, og mejeriselskabet forventer, at det stort set kan ske ved at de nuværende mælkeleverandører skruer op for produktionen.

Arlas optimistiske forventninger til det fremtidige salg af økologiske mejeriprodukter kommer efter et år, hvor det økologiske fødevaresalg i Storbritannien er vokset med 9,6 pct. mens væksten i det konventionelle salg lå på 5,6 pct. 

Trods fremgangen halter Storbritannien økologiske fødevaresalg stadig langt efter mange andre lande i Europa. Kun 1,2 pct. af dagligvarerne i Storbritannien er økologiske. I Frankrig er 6,1 pct. af dagligvaresalget økologisk, mens andelen i Danmark ligger på ca. 13 pct.

Men det seneste år er Storbritanniens økologiske mejerisalg vokset med fire pct., og ifølge Dairy Reporter har Arla UK de seneste fem år oplevet tocifret vækst i det økologiske salg, og Ash Amirahmadi, der er direktør for Arla UK, tror at den positive udvikling fortsætter:

"Som det sker i andre dele af Europa, tror vi på, at tendensen med voksende salg af økologiske mejeriprodukter vil fortsætter i Storbritannien, og med vores nye forbedrede økologiske standarder vil vi gøre det endnu mere attraktivt for britiske forbrugere at vælge økologiske varianter, når de køber mejeriprodukter," siger Ash Amirahmadi i en pressemeddelelse.

De positive forventninger til det fremtidige salg bliver lanceret parallelt med at Arla i denne uge introducerede Økologi 2.0-standarder, som alle selskabets andelshavere skal leve op til fra årsskiftet. De skal både gøre produktionen mere klimavenlig og øge dyrevelfærden.

I Storbritannien sælger Arla sine økologiske mejeriprodukter til en række restauranter og fødevarekæder i foodservicesektoren under mærket Arla Organic®, mens selskabets salg af økologisk mælk, smør og ost til dagligvarehandlen sker via brandet Yeo Valley® og private label.

Flere artikler fra samme sektion

Flere økologer kan se frem til tilskud til ny teknologi

Der er stor efterspørgsel på tilskud til ny teknologi, og nu afsætter fødevareministeren ekstra penge til Økologisk investeringsstøtte i 2021. Derudover får ansøgerne et halvt år ekstra til at afslutte deres projekt.

02-12-2021 2 minutter Tilskud

Snart bliver engelske landmænd belønnet for at passe på deres jord

Engelske landmænd vil fra 2022 modtage betaling, hvis de aktivt værner om jordens frugtbarhed og sundhed. Flere naturorganisationer er dog skuffede over ordningen.

02-12-2021 4 minutter Udland,   Politik,   Jordfrugtbarhed

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

02-12-2021 4 minutter Forbrug,   Detailhandel,   Plantebaserede fødevarer