Annonce

Annonce

Annonce

Arla-folk prøvesmager oste

En del af Arlas oste vil fremover være indpakket i mere CO2-venlig emballage. Foto: Arla

Arla lancerer klimavenlig emballage på øko-oste

Den nye emballage på flere af Arlas oste giver en CO2-besparelse, der svarer til at køre Jorden rundt 37 gange i en personbil.

Ønsker man en ost, der er pakket ind i en mere klimavenlig emballage, skal man fremover se efter det nye CO2-logo på Arlas oste. 

Foreningen har nemlig lanceret en ny og mere klimavenlig emballage, der vil være på skære- og skiveskårne oste fra Riberhus, Klovborg og Arla ØKO, oplyser Arla i en pressemeddelelse. 

Arlas hele skæreoste vil fremover være pakket ind i en emballage, der består af 75 pct. biobaseret folie fra sukkerrør, hvilket sikrer en CO2-reduktion på 12 pct., mens de skiveskårne oste vil være pakket ind i en emballage, hvor bunden indeholder 80-85 pct. genanvendt plastik, mens toppen består af 50 pct. genanvendt plastik. Det sikrer en CO2-reduktion på 11 pct.

Den nye emballage findes i supermarkederne fra uge 35 og vil bære et logo med påskriften “CO2-reduceret emballage”.

iltaget er et af de skridt, som koncernen tager mod at reducere den samlede CO2-udledning med 30 pct. inden 2030 sammenlignet med 2015 og blive CO2-neutral i 2050.
iltaget er et af de skridt, som koncernen tager mod at reducere den samlede CO2-udledning med 30 pct. inden 2030 sammenlignet med 2015 og blive CO2-neutral i 2050.. Foto: Arla

”Vi har indført et nyt CO2-logo på vores produkter for at gøre det lettere for forbrugerne at finde emballager, der er mere klimavenlige. Det gør vi, fordi vi gerne vil hjælpe vores kunder med at tage et grønnere valg,” siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør for Arla Danmark. 

Samlet set giver den nye emballage en CO2-reduktion på 173.000 kg om året, hvilket ifølge Arla svarer til at køre Jorden rundt 37 gange i en almindelig personbil.

Tiltaget er et af de skridt, som koncernen tager mod at reducere den samlede CO2-udledning med 30 pct. inden 2030 sammenlignet med 2015 og blive CO2-neutral i 2050.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

28-05-2020 5 minutter Klima,   Mejeri

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed