Annonce

Henrik Lund fra Naturli' Foods står på en fødevaremesse op ad en oppustelig flaske. Ved siden af er en køler med nogle af virksomhedens produkter.

Producenter som Naturli' Foods - her ses adm. direktør Henrik Lund - er nogle af de store producenter af plantebaserede alternativer til mælk. Både Arla og Thise Mejeri har snakket om muligheden for at gå ind på markedet. Foto: Jakob Brandt

Arla og Thise Mejeri har kig på plantebaserede alternativer til mælk

For at imødegå konkurrencen ser landets største mejerier nu med interesse på markedet for plantebaserede alternativer til mælk.

Flere af Thises andelshavere ser med interesse på mulighederne i at supplere mælkeproduktionen med produktion af råvarer til plantebaserede alternativer. 

Også Arla holder et vågent øje med potentialet i at udvikle produkter til den voksende kategori af plantedrikke. Det skriver Fødevarewatch.

I forbindelse med Mejeriforeningens nyligt afholdte bæredygtighedskonference kommenterede Poul Pedersen, adm. direktør i Thise Mejeri, truslen fra de plantebaserede drikkevarer: 

“If you can’t beat them, join them,” sagde han, og oplyste, at flere andelshavere allerede har udtrykt interesse for kategorien.  

På samme måde som mejeriet via samarbejdet med Coop om Thise & Ko med succes afsætter andelshaveres kød, betragter han det som en oplagt mulighed, at landmændene også kan bidrage med råvarer til plantedrikke. 

“Det skal give mening for vores andelshavere,” understreger Poul Pedersen. 

Hos Arla har ledelsen diskuteret muligheden, men ifølge FødevareWatch har hverken Arla eller Thise aktuelle planer om at igangsætte en produktion af plantedrikke.

Udfordret af voksende marked

Salget af drikkemælk bliver da også udfordret i disse år, og Henrik Lund, adm. direktør i Naturli’ Foods, er en af de seriøse udfordrere. 

Han fik masser af opmærksomhed, da han for få uger siden på Nordic Organic Food Fair i Malmø præsenterede to plantebaserede alternativer til mælk. Der er tale om to ’lightudgaver’ af selskabets traditionelle UHT-behandlede havre- og mandeldrik. 

“I modsætning til vores langtidsholdbare produkter, kommer vores nye drikkevarer i løbet af 2019 ud at stå i køledisken sammen med mælken i alle de danske dagligvarekæder,” sagde Henrik Lund. 

Billigere havredrik på vej 

Naturli’ Foods, der er ejet af norske Orkla, er i forvejen blandt de helt store producenter på markedet for plantedrikke, herunder havredrik, som selskabet sælger for 20 kr. pr. liter. 

Mens de nuværende priser på selskabets drikkevarer således ligger væsentlig højere end prisen på traditionel komælk, forventer Henrik Lund, at de nye produkter kan sælges for 14,95 kr. plus pant. 

Dermed kommer prisen tættere på komælken, og i en tid, hvor klimadebatten gløder, kan plantedrikken hurtigt udvikle sig til en konkurrent, som mejerierne er nødt til at forholde sig til. 

Plantedrikke udgør ca. 2 pct. af markedet for mælk, men alene i Dansk Supermarked steg salget af plantedrikke med over 50 pct. sidste år.

Flere artikler fra samme sektion

Ungt publikum til SOfari

Når 11 økologiske landmænd på søndag slår dørene op til SOfari, forventer arrangørerne mange besøg fra unge forbrugere. En ny analyse fra GfK Danmark viser nemlig, at danske unge prioriterer økologi, når der skal grisekød på gaflen.

23-05-2019 3 minutter Events

Svinepesten breder sig i Asien - det kan hæve fødevarepriserne

Udbruddet af svinepest i Asien er nu så massivt, at det ventes at hæve priserne på bl.a. svinekød i hele verden. Det kan dog også gavne danske landmænds økonomi.

21-05-2019 3 minutter SvineproduktionUdlandEksport

Udlandet har fået smag for koldbrygget kaffe fra Sydfyn

ZoZozial Coffee har i år nye latteprodukter med til Amsterdam, og det er vigtigt hele tiden at vise, at man løbende er i stand til at tilbyde kunderne nye produkter.

21-05-2019 4 minutter Eksport