Annonce

Annonce

Katrine Ejlerskov og Ulrich Kern-Hansen

Katrine Ejlerskov og Ulrik Kern-Hansen forventer begge, at efterspørgslen efter lokalt produceret, økologisk planteprotein til human ernæring vil vokse i de kommende år, og de håber at økologerne ser potentialet. Foto: Jakob Brandt

Der er et voksende potentiale for planteproteiner til human ernæring

Det er nu økologerne skal i gang med at dyrke bælgfrugter til human ernæring, inden de store udenlandske producenter fylder butikshylderne med konventionelle varer, advarede Ulrich Kern-Hansen på Økologikongressen.

Flere undersøgelser viser, at antallet af forbrugere der efterspørger fødevarer, som både er økologiske og plantebaserede, vokser, og på Økologikongressen i Vingsted Hotel- og Kongrescenter opfordrede Katrine Ejlerskov, økologi-koordinator i Dansk Vegetarisk Forening, DVF, de økologiske fødevareproducenter til at lytte til forbrugerne – især de unge, som bliver fremtidens forbrugere.

Hun refererede i den forbindelse til Coop Analyse, som har lavet en undersøgelse, der viser, at 72 pct. af landets unge ønsker at spise mindre kød, og at antallet af vegetarer, veganere og fleksitarer blandt de yngste forbrugere er vokset markant de seneste år.

På kongressen fremlagde hun desuden resultater fra to forbrugerundersøgelser, som DVF har lavet i 2019, hvor de har spurgt til holdninger, spise- og indkøbsvaner i det vegetariske forbrugersegment. De viser, at den voksende andel af befolkningen, som enten skærer ned på kødforbruget eller vælger helt at droppe kødet, også ofte foretrækker økologiske fødevarer.

Det er helt uholdbart med et landbrug som er så fokuseret på kød. Vi er nødt til at udvikle et landbrug i økologisk balance med flere plantebaserede afgrøder.

— Ulrich Kern-Hansen

Forbruget af kød falder i disse år hos flere befolkningsgrupper, og ifølge DVF er det især de unge, som fører an. Nogle dropper kødet for at undgå yderlige global opvarmning og imødegå mangel på fødevarer til verdens voksende befolkning. Andre gør det for dyrenes skyld, men uanset hvad, der driver dem, er der tale om en tydelige tendens, som kan aflæses i et voksende antal vegetarer, veganere og fleksitarer.

Den største undersøgelse omfatter godt 4.000 forbrugere, som enten er flexitarer, vegetarer eller veganere, og over halvdelen af besvarelserne kom fra unge mellem 15-34 år, og ifølge Katrine Ejlerskov viser undersøgelserne samtidig, at der er en stor betalingsvillighed for økologiske produkter.

Hanegals veganske 'leverpostej', som på Malmø-messen Nordic Organic Food Fair blev kåret som årets veganske nyhed, indeholder ca. 20 pct. plantebaseret granulat, og den er et eksempel på et vegansk kopi af et velkendt animalsk produkt, som i fremtiden kan blive lavet med dansk ærteprotein
Hanegals veganske 'leverpostej', som på Malmø-messen Nordic Organic Food Fair blev kåret som årets veganske nyhed, indeholder ca. 20 pct. plantebaseret granulat, og den er et eksempel på et vegansk kopi af et velkendt animalsk produkt, som i fremtiden kan blive lavet med dansk ærteprotein. PR-foto: Hanegal

“Over 70 pct. af forbrugerne i vores undersøgelse svarede, at det er vigtigt, at deres fødevarer er lavet af danske råvarer,” sagde Katrine Ejlerskov.

Undersøgelserne dokumenterede desuden tætte bånd mellem grønne kostvaner og økologi. Ikke færre end 84 pct. af de adspurgte oplyser således, at mindst 40 pct. af deres fødevareindkøb er økologisk, mens over 40 pct. svarede, at 80-100 pct. af deres indkøb var økologiske.

At der er tale om en forbrugergruppe, som deler værdier med det økologiske tankesæt i forhold til dyr og natur, kommer blandt andet til udtryk i forbrugernes tanker om fremtidens landbrug, idet 77 pct. svarede, at de mener, at fremtidens danske landbrug bør være økologisk.

“Endelig svarer 55 pct., at selv om de foretrækker lokale råvarer, er de ofte nødt til at købe produkter, der er lavet af udenlandske råvarer, fordi udbuddet af produkter med danske råvarer er for dårligt,” sagde Katrine Ejlerskov, som forklarede, at forbrugerne efterlyser plantebaserede produkter i en bred vifte af kategorier.

Undersøgelser viser desuden, at det tilsyneladende mest er kvinderne, som interesserer sig for plantebaseret kost, idet ca. tre ud af fire af besvarelserne i Dansk Vegetarisk Forenings undersøgelser er fra kvinder, men den skæve kønsfordeling ændrer ikke ved, at det nu er op til de danske økologer, at udnytte potentialet.

“Hvis ikke de hjemlige økologer begynder at producere flere økologiske bælgfrugter til human ernæring, bliver markedet overtaget af udenlandske producenter,” advarede Ulrich Kern-Hansen fra Organic Plant Protein, som er et af de danske firmaer, der står på spring for at dække behovet for økologiske planteproteiner.

Ulrich Kern-Hansen fra Organic Plant Protein forventer, at firmaet skal aftage økologiske ærter og hestebønner fra ca. 5.000 ha landbrugsjord for at dække den nyetablerede fabriks behov for råvarer i 2022
Ulrich Kern-Hansen fra Organic Plant Protein forventer, at firmaet skal aftage økologiske ærter og hestebønner fra ca. 5.000 ha landbrugsjord for at dække den nyetablerede fabriks behov for råvarer i 2022. Foto: Jakob Brandt

Under Økologikongressen forklarede han, at flere af de største amerikanske producenter af konventionelle, plantebaserede fødevarer har kurs mod Europa. Derfor haster det med at få gang i den hjemlige produktion, inden hylderne bliver fyldt med konventionelle varer, forklarede Ulrich Kern-Hansen.

Han pointerede, at behovet for plantebaseret protein til human ernæring åbner spændende perspektiver for de hjemlige økologer.

“Men vi skal i gang nu, eller bliver markedet overtaget af andre, advarede Ulrich Kern-Hansen.

Han oplyste, at Organic Plant Protein A/S er en af de forarbejdningsvirksomheder, som står på spring for at dække behovet for teksturerede proteiner af økologiske ærter og hestebønner, og han betegnede forbrugernes bevægelse mod en mere plantebaseret kost som en utrolig stærk, global megatrend, der kommer til at ændre den måde, vi gennem mange år har tænkt fødevarer på.

“Det er helt uholdbart med et landbrug som er så fokuseret på kød. Vi er nødt til at udvikle et landbrug i økologisk balance med flere plantebaserede afgrøder. Og det kommer til at ske, uanset om vi vil det eller ej.

Godt hjulpet på vej af diverse klimainitiativer og FN’ verdensmål mener han, at der er så stærke kræfter i gang med at erstatte animalske fødevarer med plantebaserede alternativer, at udviklingen kommer til at gå meget stærkt.

Det kræver 5.000 ha at dække vores behov

Han er selv eksponent for udviklingen, idet han sammen med Fie Graugaard gennem mange år stod i spidsen for Hanegal, som de første mange år primært lavede økologiske kødpålægsvarer og pølser. Nu har de etableret Organic Plant Protein, som forventer at producere 800 t granulat og chunks af økologiske ærter og hestebønner i 2020, og ifølge Ulrich Kern-Hansen vil det kræve ca. fem gange så stor mængde ærter og hestebønner.

“Alene for at dække vores behov, bliver der brug for ca. 5.000 ha økologiske proteinafgrøder. Så begynder det at blive interessant,” sagde Ulrich Kern-Hansen.

Det økologiske proteinmel, som skal danne grundlag for Organic Plant Proteins produktion, bliver leveret via Vestkorn og AM Nutrition fra Norge, da der ikke findes danske firmaer, som kan levere økologisk proteinmel i de mængder, Organic Plant Protein skal bruge. Men Ulrich Kern-Hansen foretrækker danske råvarer, så der bliver formentlig tale om at fragte økologiske ærter og hestebønner til Norge og få dem retur som plantemel.

Han opfordrede derfor økologerne til at kontakte Vestkorn, som har oplyst, at de er klar til at skrive kontrakt med danske økologer.

“Hvis ikke vi lynhurtigt komme på markedet, bliver det overtaget af store konventionelle firmaer med masser af E-numre. Og hvis først butikshylderne er fyldt op af konventionelle produkter, bliver det svært for økologerne at komme ind på markedet,” sagde han, og underbyggede sin pointe med, at der i 2018 blev investeret 3,6 mia. kr. i amerikanske virksomheder, som arbejder med plantebaserede alternativer til kød, men han mener at Organic Plant Proteinhar et lille forspring som en rent økologisk virksomhed.

“Lad os stå sammen om at gøre fremtiden plantebaseret og økologisk,” sagde Ulrich Kern-Hansen.

Det kan kun gå for langsomt

Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, har gennem mange år regnet på, hvor der er huller i de danske forsyningslinjer, når det gælder økologiske råvarer til fødevareproduktion.

I den forbindelse har han ved flere lejligheder givet udtryk for, at der er et stort udækket behov for flere lokalt dyrkede, økologiske planteproteinkilder. De skal indgå i de mange nye produkter, som de danske fødevareproducenter har i pipelinen til et marked, som efter hans vurdering skriger på klimavenlige alternativer til kød.

”Plantebaserede proteiner til produkter, som er målrettet danskerne i almindelighed og vegetarer og veganere i særdeleshed, er et af de absolut største uudnyttede potentialer for dansk økologi, og det kan kun gå for langsomt med at få sat gang i produktionen,” sagde markedschefen, da Økologisk Landsforening tidligere i år lagde hus til et af to møder, hvor Dansk Vegetarisk Forening tiltrak ca. 100 repræsentanter fra mange grene af fødevarebranchen. Den vurdering blev bakket op af indlæggene fra både Dansk Vegetarisk Forening og Organic Plant Protein.

Flere artikler fra samme sektion

Eksporten af økologiske fødevarer tog sit første dyk i mange år

Mens importen af økologiske fødevarer sidste år steg med 15 pct., tog den danske eksport sit første dyk i 13 år med et fald på 2 pct. Dermed voksede underskuddet i udenrigshandlen med økologi til 1,5 mia. kr.

06-12-2019 3 minutter Eksport

Økologiske folkeaktier skal skaffe penge til at opkøbe og omlægge flere danske landbrug til økologi

Danmarks Økologiske Jordbrugsfond sælger Folkeaktier gennem Coop Crowdfunding for at skaffe kapital til opkøb af mere landbrugsjord.

05-12-2019 3 minutter OmlægningFinansiering

Aarstidernes CO2-regnskab skal være i balance i 2020

Alle snakker om klima, og et af de selskaber, som sætter handling bag ordene, er Aarstiderne, som nu melder klart ud, at selskabet vil skabe balance i sin CO2-emission allerede til næste år.

04-12-2019 6 minutter Klima