Annonce

Annonce

Annonce

Claus Hein

Efter mange år hos Danish Crown føler Claus Hein sig godt rustet til jobbet som direktør for Friland. Foto: Friland

Claus Hein bliver ny direktør for Friland

Danish Crown har fundet en mand fra egne rækker til at fylde hullet efter Henrik Biilmann, der stopper som direktør for Danmarks største salgsselskab for økologisk kød.

Det bliver en mand med et indgående kendskab til Danish Crown, DC, som i det nye år sætter sig tilrette i direktørstolen i datterselskabet Friland. 

Som annonceret i slutningen af oktober forlader den nuværende CEO, Henrik Biilmann, direktørstolen i Friland A/S med udgangen af januar 2020, og nu oplyser DC, at hans afløser bliver Claus Hein, der er salgsdirektør for det nordiske marked hos Danish Crown Beef.

“Vi er meget glade for at kunne meddele, at den nye Friland-direktør er fundet i egne rækker i form af Claus Hein, der tiltræder senest 1. marts. Claus Hein har et nært kendskab til og forståelse af hele værdikæden med stærke relationer til både andelshavere og kunder, og han er desuden et meget velkendt og vellidt ansigt på tværs af koncernen, så vi føler, at vi i Claus Hein har fundet den helt perfekte kandidat,” siger CEO Kasper Lenbroch fra Danish Crown Foods, som Friland organisatorisk hører under i Danish Crown-koncernen.

Bestyrelsesformand Peter Fallesen Ravn fra Friland A/S forventer, at Friland får en direktør, som ikke behøver megen tilvænningstid.

“Claus Hein har i en årrække været med i Frilands bestyrelse, og han kender derfor i forvejen både forretningen og strategien indgående. Vi ser det samtidig som en stor fordel, at han med sin fortid i såvel Danish Crown Pork og Danish Crown Beef har en bred kontaktflade både i og uden for koncernen, siger Peter Fallesen Ravn. 

Også hovedpersonen selv ser frem til sin nye rolle.

“Jeg glæder mig fantastisk meget til den spændende opgave, som det er at stå i spidsen for Friland. Jeg betragter Friland som et helt unikt flagskib i branchen, og jeg vil jagte en fortsat udvikling og vækst på basis af de meget stærke værdier, troværdighed og ansvarlighed, der alle er helt essentielle elementer i Frilands DNA,” siger Claus Hein, som føler sig godt klædt på til at tage fat på de udfordringer, som Friland står over for efter et regnskabsår, hvor omsætningen faldt med fem pct. til 823 mio. kr.

“En af mine første opgaver bliver at få Friland tilbage på sporet til en mere rentabel drift, så vi kan sikre producenterne en bedre afregning,” siger Claus Hein, som håber, at han både kan hente øget omsætning på hjemmemarkedet og i udlandet.

Den afgående direktør i Friland er da også ganske tryg ved at overlade taburetten til Claus Hein.

“I mine øjne er Claus det helt rigtige valg. Han har et grundigt kendskab til forretningen både gennem sit arbejde i Frilands bestyrelse og i Danish Crown koncernen. Det sikrer en effektiv overlevering, så han hurtigt kan komme i gang med arbejdet,” siger Henrik Biilmann.

Claus Hein har tidligere været produkt- og kategorichef i Coop samt indkøbsdirektør i Salling Group, men kommer seneste fra jobbet som salgsdirektør for det nordiske marked hos Danish Crown Beef.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

28-05-2020 5 minutter Kødproduktion

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed