Annonce

Annonce

Annonce

Fire flasker med de nye drikke

Coca-Cola-brandet Honest vil have en større andel af Danmarks voksende marked for økologiske drikkevarer, og lancerer to økologiske isteer – en sort te med smag af hindbær og basilikum og en hvid te med smag af fersken og rosmarin. Derudover lancerer Honest to økologiske lemonader – en ren lemonade med citron samt en pink lemonade med citron- og hindbær. PR-foto: Honest

Coca-Cola lancerer økologiske drikke

Honest kommer til Danmark med fire nye økologiske drikke, men den traditionelle cola kommer ikke i økologisk udgave i denne omgang.

Flere og flere danskere har fået smag for økologiske drikkevarer, og gennem de seneste år har en del danske iværksættere forsøgt at etablere sig på det hjemlige drikkemarked med forskellige økologiske drikkevarer med varierende succes.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologisk juice, saft og sodavand i 2018 voksede med 73 mio. kr. Det svarer til en vækst på 25 pct., og salgsfremgangen er også blevet registreret hos nogle af landets største producenter.

Senest har Coca-Cola-brandet Honest lanceret to smagsvarianter af henholdsvis økologisk iste og lemonade. De to produkter er allerede lanceret med succes på flere udenlandske markeder, og nu vil Honest udnytte, at Danmark har verdensrekord i økologi, idet 12 pct. af alle fødevarer, der sælges i detailhandlen, er økologiske, mens flere end hver anden forbruger anfører færre sprøjterester som den vigtigste grund til at købe økologisk.

Honest blev etableret i USA i 1998 af Seth Goldman og Barry Nalebuff, der ønskede en mindre sød og enklere iste – ganske som man laver den derhjemme. Deres iste blev hurtigt en succes, og opskriften for Honest er stadig den samme.

Cola-drikkerne må vente

Flere danske restauranter og kantiner, som har Det Økologiske Spisemærke, har med mellemrum efterlyst en økologisk udgave af den populære Coca-Cola, som mange gæster efterspørger, og det trækker økologiregnskabet i den forkerte retning, men ifølge Jes Randrup, kommunikationschef, Coca-Cola Danmark, er øko-colaen desværre ikke lige på trapperne.

“Jeg tror, at problemet er, at cola bliver solgt i så store mængder, at vi ikke kan få økologiske råvarer i tilstrækkelige mængder,” siger Jes Randrup.

Potentialet er stort

I Økologisk Landsforening ser man et potentiale for yderligere vækst i salget af økologiske drikkevarer – både med og uden alkohol.

“Drikkevarer er et af de områder, hvor vi ser, der virkelig sker noget. Der bliver lanceret så mange nye produkter, så der forventer vi meget stor vækst. Det er saft, vin, spiritus – hele drikkevareområdet. Saft er meget tit økologisk nu, og det ser vi over hele landet, sagde Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening i februar til Dansk Handelsblad.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

28-05-2020 5 minutter Detailhandel

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed