Annonce

Annonce

Kinoas stand på NOFF i 2018

Malmø-messen har gennem årene haft besøg af mange små, danske fødevareproducenter, som ønsker at teste eksportpotentialet, og i år byder også på flere helt nye producenter, oplyser Pernille Bundgård, som her besøger morgenmadsproducenterne Katja og Morten Krause Jensen fra Kinoas på en tidligere messe. Arkivfoto: Jakob Brandt

Comeback til Nordens største økologimesse efter to års pause

Der er dømt fuldt hus på den danske fællesstand på Nordic Organic Food Fair, hvor fødevareminister Rasmus Prehn (S) har varslet sin ankomst på åbningsdagen.

En snes danske fødevareproducenter står på spring forud for Nordens største økologimesse, som åbner i Malmø midt i november.

Det er nu to år siden, at de økologiske fødevareproducenter senest havde mulighed for at udstille på Nordic Organic Food Fair, NOFF, for mens verdens største økologimesse BioFach i februar 2019 akkurat nåede at blive gennemført i Nürnberg, inden coronavirussen lukkede ned for de globale messeaktiviteter, var de engelske arrangører af Malmø-messen nødt til at aflyse i både 2019 og 2020.

Derfor er det 20 udstillingssultne danske virksomheder, som 17. og 18. november deltager på den danske stand i Malmø efter en lang coronapause.

I en tid, hvor de svenske økologer downsizer og lægger om til konventionel produktion, vil der blive mangel på nogle økologiske varer. Det kan give momentum for danske eksportvirksomheder.

— Pernille Bundgård, markedeschef for eksport i Økologisk Landsforening

Sverige er Danmark næstvigtigste eksportmarked for økologiske fødevarer, men de seneste år har salget af økologi på den anden side af Øresund ligget lidt underdrejet. Det kan aflæses i Danmarks Statistiks opgørelse over Danmarks eksport af økologiske fødevarer over Øresund. Den toppede i 2017 med 476 mio. kr., men i 2018 faldt den med 34 mio. kr. og i 2019 skrumpede eksporten til Sverige med yderligere 48 mio. kr. til 394 mio. kr.

Den udvikling vil Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Organic Denmark, gerne være med til at lave om på, og hun glæder sig over de danske producenters store interesse for at motionere eksportmusklerne på messen i Malmø.

"I en tid, hvor de svenske økologer downsizer og lægger om til konventionel produktion, vil der blive mangel på nogle økologiske varer. Det kan give momentum for danske eksportvirksomheder," siger Pernille Bundgård.

De danske udstillere i Malmø

  • Biohabit
  • Bornholms Mosteri
  • Bryggeriet Æ
  • Bælg
  • Circular Food Technology (Agrain)
  • Dava Foods
  • Frøken Bagel
  • Læsk
  • Nordgrønne
  • Popseco
  • Rømer Vegan
  • Sauce Umami
  • Smedens
  • Svaneke Bryghus
  • The Organic Crave Company
  • Tvedemose Økologi ApS
  • Virksomheden
  • Voelkel Danmark
  • Østerberg
  • Functional Foods A/S

Hun ser gode muligheder for, at danske producenter kan få fodfæste i den svenske foodservicebranche, som har en højere økologiprocent end den danske.

"Vi vil gerne sparke lidt til det økologiske marked i Sverige ved at komme med det stærkeste hold, og så er det fantastisk, at fødevareministeren for første gang deltager på messen, hvor han har afsat tid til at komme rundt og snakke med de danske udstillere," siger Pernille Bundgård, som de seneste fire år har stået i spidsen for Økologisk Landsforenings eksportafdeling.

Hun har flere gange fremhævet NOFF, som et godt sted at teste eksportpotentialet for nye producenter, som gerne vil til udlandet, og der er flere eksportdebutanter med på den danske stand, som også tæller en håndfuld garvede eksportvirksomheder, som i den forgangne uge deltog i Anuga-messen i Køln. En af dem er Dava Foods.

"På Anuga var der et godt fremmøde og en pæn interesse, men vi kunne godt mærke, at det ikke er alle indkøbere, som i øjeblikket har lyst til at rejse til Europa," siger Jens Madsen, som vurderer at ca. 40 pct. af de sædvanlige indkøbere var blevet hjemme.

Det kan dog ikke overskygge glæden over, at de fysiske messer igen er en realitet, og han ser frem til at møde indkøbere fra den nordiske detailhandel i Malmø, .

"Når de ikke kommer til os, må vi komme til dem," siger Jens Madsen, som er formand for Virksomhedsudvalget i Økologisk Landsforening.

Dava Foods skal sælge hamp i Malmø

Jens Madsen har mange års erfaring i at sælge æg, men på messen i Sverige bliver hans hovedfokus rettet mod plantebaserede produkter, idet Dava Foods i indeværende år har erhvervet aktiemajoriteten i hampproducenten Møllerup Brands.

"I Sverige har ægbranchen mest præference for lokale æg, så vi kommer først og fremmest til Sverige for at slå et stort slag for vores hampprodukter og fortælle om hampens potentiale som proteinkilde og fiberrig ingrediens i mange forskellige typer fødevarer," siger Jens Madsen, som på Anuga oplevede stor interesse for hamp.

"Vi har allerede lukket de første aftaler med hampemel til et par af Dava Foods' eksisterende kunder," siger Jens Madsen, som tydeligt kan mærke, at mange industrikunder er sporet ind på den grønne omstilling.

Flere artikler fra samme sektion

Flere økologer kan se frem til tilskud til ny teknologi

Der er stor efterspørgsel på tilskud til ny teknologi, og nu afsætter fødevareministeren ekstra penge til Økologisk investeringsstøtte i 2021. Derudover får ansøgerne et halvt år ekstra til at afslutte deres projekt.

02-12-2021 2 minutter Tilskud

Snart bliver engelske landmænd belønnet for at passe på deres jord

Engelske landmænd vil fra 2022 modtage betaling, hvis de aktivt værner om jordens frugtbarhed og sundhed. Flere naturorganisationer er dog skuffede over ordningen.

02-12-2021 4 minutter Udland,   Politik,   Jordfrugtbarhed

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

02-12-2021 4 minutter Forbrug,   Detailhandel,   Plantebaserede fødevarer