Annonce

Annonce

Vue over frugt og grønt i en Kvickly

Spørger man forbrugerne om, hvem der er mest bæredygtig, kan hverken Lego, Sallling Group eller Tesla hamle op med Coop, som igen i år topper listen som landets mest bæredygtige virksomhed. Foto: Siine Fiig

Coop er kongen af bæredygtighed

En selvsikker attitude og økologi gør ifølge analysevirksomheden SB Insight Coop til det bedste varemærke inden for bæredygtighed.

Coop er Danmarks mest bæredygtige brand, mens Thise Mejeri er kåret som det mest bæredygtige varemærke inden for føde- og drikkevarer i Danmark i 2019.

Det er andet år i træk, at Coop topper listen i Danmarks største varemærkeundersøgelse om bæredygtighed, Sustainable Brand Index, som bliver udarbejdet af SB Insight.

Coop vinder med et godt forspring foran konkurrenterne Rema 1000, som er rykket tre pladser frem på listen, og Thise Mejeri, som er avanceret en enkelt plads i forhold til sidste år.

Meny-kæden er den dagligvarekæde, som har taget det største spring frem på listen fra en placering som nr. 44 til nr. 25. Fastfood-kæden Dominos ligger i bunden som nr. 219, mens Coop kan bryste sig af at koncernens dagligvarekæder SuperBrugsen, Irma, Kvickly og Dagli’ Brugsen alle ligger blandt de 15 øverste på ranglisten over bæredygtige varemærker.

Aggressiv holdning bliver belønnet

De områder, hvor danskerne synes, at Coop er bedst på området bæredygtighed, er økologi, sundhed, mindre madspild og dyrevelfærd. At selskabets direktør, Peter Høgsted, har attitude, er også noget, de danske forbrugere sætter pris på.

“Det er tydeligt, at danskerne godt kan lide Coops aggressive holdning til alt fra kemikalier og økologi til dyrevelfærd. Peter Høgsteds aktivisme er også forfriskende og en succesfaktor for Coop, siger Erik Elvingsson Hedén, der er grundlægger af Sustainable Brand Index.

Coops koncerndirektø, Jens Visholm, glæder sig over topplaceringen:

“Som forbrugerejet virksomhed giver det god mening for os at kæmpe for mere bæredygtighed. Vi er stolte af, at forbrugerne lægger mærke til det og kvitterer ved at bedømme os som det mest bæredygtige brand,” siger han til FødevareWatch.

Lige nu arbejder Thise bl.a. med at:

  • Formulere nye standarder for klimahandlingsplanerne hos andelshaverne
  • Styrke sundhedstilstanden i besætningerne
  • Udvikle nye fødevarekoncepter blandt andet græsmælk
  • Reducere energi- og vandforbruget på mejeriet
  • Finde mere bæredygtige emballagetyper

Thise bedst blandt producenterne

Blandt de danske fødevareproducenter, er det igen Thise Mejeri, som de danske forbrugere kårer som det mest bæredygtige varemærke inden for føde- og drikkevarer i Danmark i 2019.

“På Thise Mejeri er vi både benovede og beærede over den store udmærkelse,” siger administrerende direktør Poul Pedersen i en pressemeddelelse fra Salling-mejeriet.

Thises tætte samarbejde med Coop-kæderne er næppe nogen dårlig alliance i forhold til rangeringen som landets mest bæredygtige fødevareproducent, og ifølge Poul Pedersen er det en position, som mejeriet løbende arbejder på at forsvare.

”For selv om man på mange områder kan sætte lighedstegn mellem økologi og bæredygtighed, så føler vi fortsat, at vi er langt fra målet om den fuldkomne bæredygtighed. Det mål når vi formentlig aldrig. Til gengæld arbejder vi dedikeret på at forbedre indsatsen i hele fødekæden fra jord til bord, siger mejeri-direktøren.

“Ridderslaget fra de danske forbrugere glæder os meget, men det forpligter os mindst lige så meget. Vi vil derfor arbejde målrettet for at leve op til den tillid, som danske for­brugere har vist os med denne kåring,” siger Poul Pedersen.

Sådan blev undersøgelsen foretaget

Sustainable Brand Index er Europas største undersøgelse om bæredygtighed, og den er blevet gennemført årligt siden 2011. Undersøgelsen skal belyse bæredygtighed og udbrede og øge viden på området.

I 2019 er i alt cirka 50.000. Den danske del af undersøgelsen bygger på svar fra 7.400 repræsentativt udvalgte respondenter i alderen 16-70 år.

Interviewene blev gennemført i januar-marts 2019.

Se hele listen her.

Flere artikler fra samme sektion

Salling Group lancerer økologiske 'to-go'-salater

Producenten Bon Appetit Group ser et stort potentiale for at udvikle flere økologiske convenience-produkter, og den familieejede virksomhed planlægger at omlægge hele produktionen til økologi i løbet af fem år.

21-06-2019 4 minutter ConvenienceDetailhandel

Man får mest økologi for pengene hos Lidl

Discountkæden Lidl er både billigst på hylderne med økologiske kolonialvarer og i grøntafdelingen. Det fremgår af to pristjek, som Forbrugerrådet Tænk har lavet i første halvdel af 2019.

20-06-2019 2 minutter Detailhandel

De økologiske varer falder i pris

Økologi er generelt faldet i pris over de seneste år. Det viser de pristjek, som Forbrugerrådet Tænk har lavet af henholdsvis økologiske kolonialvarer og økologisk frugt og grønt hvert år siden 2015.

19-06-2019 3 minutter Detailhandel