Annonce

Annonce

Et tog kører hen ad skinnerne

Hvis Coops forsøg med at importere spanske vindruer med tog bliver en succes, forventer dagligvarekoncernen, at den i løbet af 2012 vil begyndre at fragte flere varer til Danmark via togskinnerne. Foto: Colourbox

Coop flytter varetransport til tog for at hente klimagevinst

Coop flytter nu transport af udvalgt frugt og grønt fra lastbiler over på tog. Det sker for at teste, om det er muligt at høste en væsentlig klimabesparelse, når dagligvarekoncernen importerer varer fra Sydeuropa.

Nye beregninger fra Coops klimaafdeling viser, at CO2 udledningen i transporten fra marker i Spanien til lagre i Danmark kan reduceres med hele 65 pct. ved at læsse varerne på tog frem for at transportere dem med lastbil.

Kundernes valg af varer har stor betydning for Coops klimabelastning, men med ambitionen om at levere så klimavenligt et sortiment til forbrugerne som muligt, er der også andre håndtag, der kan give markante besparelser og som ikke kræver adfærdsændringer hos forbrugeren. Derfor har man som et led i Coops samlede klimaplan nu kigget nærmere på selve transporten af varerne. Resultatet vidner om et stort potentiale ved at ændre transportform fra Sydeuropa til Nordeuropa. 

"Klimamæssigt bør vi grundlæggende spise mest muligt frugt og grønt, som er dyrket under åben himmel, der hvor det er sæson til det, hvilket det ofte er i Spanien. Det bedste vi kan gøre, er derfor at forholde os til transporten af disse vare. Hvis vi skifter transport fra lastbil til tog, viser beregninger, at vi kan reducere klimabelastningen fra transporten med op til 65 pct. Den test går vi nu i gang med, samtidig med at vi undersøger, hvordan det vil influere på leverancekvaliteten og vores forretning, siger Klimachef i Coop, Peter Svendsen i en pressemeddelelse om den nye klimatest.

I første omgang tester Coop togtransport af druer, og de første containere er allerede landet i Danmark, hvor de første kasser med druer netop i disse dage er på vej ud i butikkerne.

I gennemsnit bidrager transport af varer kun med ca. fem pct. af klimabelastningen, men når det gælder frugt og grønt, som dyrkes på friland i Sydeuropa, forholder det sig anderledes, oplyser Peter Svendsen.

"Da der er tale om en meget klimavenlig produktion, udgør transporten formentlig et sted mellem 25 og 50 pct. af klimabelastningen for de ," siger han til Økologisk Nu.
Det første tog med spanske varer lander i Danmark i denne uge, og ude i butikkerne er de forsynet med et klistermærke med teksten: 'Jeg har taget toget – for klimaets skyld'.

Peter Svendsen minder i den forbindelse om, at det ikke altid giver miljømæssig mening, når mange forbrugere foretrækker lokale fødevarer for klimaets skyld.

"Faktisk er det ofte mere klimavenligt at købe en tomat, der er dyrket i Sydeuropa, og fragtet til landet, end det er at købe en tomat, der er dyrket i drivhus i Danmark," siger han.

En eventuel meromkostning til togtransporten skal finansieres af Coops Klimapulje, hvor der årligt er afsat et større mio. beløb til at træffe nye og mere klimavenlige valg til sikring af et mere klimavenligt sortiment. Således vil druerne transporteret på tog ikke blive dyrere for forbrugeren, oplyser Coop.

Toget, der benyttes går under navnet CoolRail og er specifikt designet til at fragte friskt producerede råvarer klimavenligt fra syd- til Nordeuropa.

I testen transporteres druerne på tog fra Spanien til Köln i Tyskland. Såfremt testen er en succes forventes udvalget af tog-varer at blive betragteligt større til næste år ligesom endestationen forventes at blive i Danmark.

Testen med transport af udvalgte varer fra Spanien er en del af Coops klimastrategi og bidrager til målsætningen om at reducere klimabelastningen, relateret til varesalget, med 1.000.000 tons i 2030.

Flere artikler fra samme sektion

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil sætte en stopper for forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events