Annonce

Annonce

Per Anmark fra Kattinge Kraut med et glas karry kraut

Per Anmark er stifter af det lille økologiske enmandsfirma, Kattinge Kraut, som i 2019 begyndte at handle via Råhandel og i starten fik en salgfremgang på 15 pct. - om måneden. Foto: Kattinge Kraut

Coop og Råhandel har succes med lokale varer

I november måned solgte små producenter varer til Coops sjællandske butikker for over 500.000 kr. på online-markedspladsen Råhandel. Det har givet folkene bag konceptet så meget blod på tanden, at de planlægger at rykke konceptet til Jylland til foråret.

Flere dagligvarekæder har gennem de seneste år arbejdet målrettet på at krydre deres sortiment med flere spændende produkter fra små lokale fødevareproducenter.

Men trods mange forskellige forsøg har ingen hidtil for alvor formået at udvikle en model, som kan løse de logistiske udfordringer, der knytter sig til at håndtere små partier lokale fødevarer på en effektiv og rentabel måde via de landsdækkende dagligvarekæders centrallagre.

Men gennem 2019 har online-markedspladsen Råhandel og Coop etableret et samarbejde, som ser ud til at fungere så godt hos både Irma og i en snes andre Coop-butikker på Sjælland, at de to samarbejdspartnere er ved at forberede udrulning af konceptet i Jylland i foråret 2020.

Vores passion og mål er at skabe bedre vilkårfor små fødevareproducenter og hjælpe dem med at vokse.

— Solveig Felbo, Råhandel

En af de store barrierer for landets små fødevareproducenter er, at dagligvarekædernes store centrallagre har vanskeligt ved at håndtere små partier af varer, som kun skal ud til butikker i et afgrænset geografisk område.

Den opgave kan Råhandel løse, oplyser Solveig Felbo, og det er nødvendigt, hvis det skal giver mening at tale om lokale varer, mener grundlæggeren af Råhandel. 


»Vores passion og mål er at skabe bedre vilkårfor små fødevareproducenter og hjælpe dem med at vokse,« siger Solveig Felbo, som driver Råhandel sammen med tre andre partnere. Hun beskriver Råhandel som et alternativ til grossisten, og markedspladsen er et opgør med et fødevare-system, som historisk har været bygget op omkring markedets største danske og udenlandske fødevare-producenter.

Ambitionen bag Råhandel er at give landets mange små producenter lettere adgang til butikshylderne ved at hjælpe dem med at løse nogle af de mange praktiske udfordringer, som det kan være svært at håndtere for et firma med en eller ganske få ansatte.

»Vores vigtigste rolle er at få den lille at producent til at passe ind hos Coop” pointerer Solveig Felbo.

Hun stiftede Råhandel som en startup-virksomhed på Københavns Universitet helt tilbage i 2016, men det er ifølge Solveig først det seneste år, at selskabet har fået systematiseret salget af varer til Coop i nok til at blive en national løsning.

»I den forbindelse er vi på jagt efter investorer, som deler vores værdier om at skabe bedre vilkår for små producenter, og jeg forventer, at der snart falder en aftale på plads,« siger Solveig Felbo.

“Der er stadig lidt plads i investeringsrunden her til januar, så vi er fortsat åbne for at blive kontaktet af investorer.”

For at sælge på Råhandel skal producenten have ejerskab af produktet. Det vil sige, at de enten selv har produceret produktet, eller at de har stået for konceptudviklingen. I løbet af 2019 er antallet af producenter på platformen tredoblet fra ca. 30 til 93, og selskabet omsatte alene i november varer for næsten 700.000 kr. via opsamlingssteder i København og Roskilde.

Langt hovedparten af salget er til Coop, mens en mindre andel går til restauranter og specialhandlen. Samarbejdet mellem Råhandel og Coop omfatter i dag 69 Irma-butikker og yderligere en snes butikker fra Coop-kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen, hvor uddeleren prioriterer at tilbyde kunderne lokale varer.

Både Irma-kæden og en snes københavnske butikker fra andre Coop-kæder benytter i dag Råhandels til at distribuere lokale varer, og alene i november blev der omsat varer for en halv mio. kr
Både Irma-kæden og en snes københavnske butikker fra andre Coop-kæder benytter i dag Råhandels til at distribuere lokale varer, og alene i november blev der omsat varer for en halv mio. kr. Foto: Råhandel

»Logistikken er den dyreste del af vores forretning, men jo større aktivitet og jo flere brugere, vi får, jo billigere bliver logistikken,« siger den sjællandske iværksætter, som har gjort det nemt for butikkerne at finde frem til de lokale varer i deres område. I starten af hver uge oplyser producenterne, hvilke varer de har til salg på Råhandels markedsplads, som både samler og pakker varer til ’Irma Food Startup’, der fokuserer på små innovative fødevareiværksættere og Coop-konceptet ’Her fra egnen’, som tilbyder kunderne ultralokale varer via butikkerne i Dagli’Brugsen, SuperBrugsen og Kvickly.

Butikkerne bestiller varer senest tirsdag. Onsdag leverer producenterne til et af Råhandels opsamlings-steder, hvor Råhandel pakker varerne til de enkelte butikker og bringer dem ud torsdag. Producenterne kan også vælge af at få afhentet varerne.

At Coop har et seriøst ønske om at få flere unikke varer ud på hylderne, understreges ifølge Solveig Felbo af, at Coop har ansat en person, som både hjælper butikkerne med at bestille varerne og finde ud af, hvor de kan stå i butikken.

»Coop støtter meget op om konceptet, og bruger Råhandel til at teste salgspotentialet i nye spændende varer, for at se om de måske skal listes centralt.«

Men så længe varerne bliver leveret via Råhandel, er det den enkelte butik, der tager risikoen, og det animerer dem til at gøre en ekstra indsats for at sælge de lokale varer, vurderer Solveig Felbo. På den måde kommer Råhandels markedsplads til at fungere som en slags kravlegård, hvor producenterne kan teste deres varer i mindre skala, uden at de behøver at investere i et stort produktionsapparat, og de fastsætter selv prisen på deres varer. »Det er en god måde at komme i gang på,« siger Solveig Felbo.

Den vurdering vil Per Anmark gerne tilslutte sig. Han driver det lille økologiske enmandsfirma Kattinge Kraut, som er en del af Herslev Klyngen.

Kattinge Kraut producerer forskellige mælkesyre-gærede produkter, som bliver håndtappet på glas.

»Da jeg startede i 2017, solgte jeg udelukkende til helsekost-, gård- og specialbutikker, og gennembruddet kom først, da jeg begyndte at levere til Coops lokale varehylder. I den første tid kørte jeg selv ud med varerne til hver enkelt butik, og jeg brugte mange timer på landevejen. Nu kan jeg nøjes med at køre ti minutter ind til Råhandels opsamlingssted i Roskilde, så jeg sparer mange timer bag rattet og miljøet for meget CO2,« siger Per Anmark, som nu har nået et punkt, hvor han kan leve af sin produktion.

Han sælger ca. 75 pct. af sin produktion via Råhandel, og har i 2019 haft en salgsfremgang på ca. 15 pct. om måneden, og han håber på yderligere vækst i salget, når han efter nytår lancerer en ny rødbede kraut.

Flere artikler fra samme sektion

Andeproducent kæmper for livet efter shitstorm

Sagen om fjerkræslagteriets tab efter den shitstorm, som fulgte i kølvandet på en fejlbehæftet kontrolrapport, lander nu på fødevareministerens bord.

20-02-2020 4 minutter Kontrol,   Æg og fjerkræ

Nyt Coop-initiativ skal fremme grøn omstilling hos danske fødevareproducenter

Coop Klimafunding skal i samarbejde med Concito og de danske forbrugere understøtte den grønne omstilling blandt fødevareproducenter og skabe nye muligheder for finansiering af grønne tiltag.

20-02-2020 6 minutter Klima,   Finansiering

To økologikæder er gået konkurs i USA

2020 er startet skidt for to amerikanske kæder med fokus på økologi. Konkurrencen fra større kæder var for hård og væksten for aggressiv, lyder vurderingen.

17-02-2020 3 minutter Udland,   Detailhandel