Annonce

Annonce

Annonce

Mælkekartoner på produktionsbåndet

Coop og Thise Mejeri har gennem mange år satset målrettet på økologi, og for andet år i træk ligger de begge i toppen af listen over de mest bæredygtige brands i Danmark. Arkivfoto: Jakob Brandt

Coop og Thise forsvarer grøn dukserolle

Coop og Thise Mejeri forsvarer deres position som henholdsvis landets mest bæredygtige dagligvarekæde og fødevareproducent.

Europas største undersøgelse af bæredygtighed og varemærker, Sustainable Brand Index, som i år offentliggøres for 8. gang, viser, at danske forbrugere for tredje år i træk bedømmer Coop til at være det mest bæredygtige brand i Danmark.

På top 10 over de mest bæredygtige virksomheder finder man blandt andre også Rema 1000 (nr. 2), Coops største kæde, SuperBrugsen (nr. 10), og Thise Mejeri, der udelukkende leverer mælk til Coops butikker.

Ikke færre end 224 brands deltog i den danske undersøgelse, og for andet år i træk kan Thise Mejeri smykke sig med kåringen som landets mest bæredygtige fødevareproducent foran Urtekram. 

Ifølge Coop er årsagen til, at de danske forbrugere bedømmer Coop til at være mest bæredygtig, først og fremmest dagligvarekoncernens langsigtede arbejde for at fremme økologi. Men også en ihærdig, målrettet indsats mod farlig kemi – og senest ønsket om at stoppe trykte tilbudsaviser.

Danmark mest bæredygtige varemærker 2020

  1. Coop Danmark
  2. Rema 1000
  3. Lego
  4. Thise
  5. Urtekram
  6. Tesla
  7. Ørsted
  8. Ikea
  9. SuperBrugsen
  10. Arla Kilde: Sustainable Brand Index

”Midt i en vanskelig tid, glæder vi os over, at den langsigtede og højt prioriterede indsats af seriøst arbejde med ansvarlighed også bliver anerkendt af forbrugerne. Det opmuntrer til at fortsætte arbejdet, også når vi er kommet ud på den anden side af den aktuelle krise,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, i en pressemeddelelse.

Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index, er ikke overrasket over forbrugernes valg:

”Coop med mad- og måltidsaktivisten Peter Høgsted ved roret er et varemærke, som konstant viser lederskab. Det er ekstra vigtigt i tider som disse, hvor samfundet kæmper mod corona-virus og andre udfordringer inden for rammen af de globale bæredygtighedsmål,” siger han.

I Thise er der brede smil over, at mejeriet fastholder den grønne dukserolle blandt de danske fødevareproducenter:

“Det er en særlig ære at blive tildelt hæder fra de mennesker, som hver dag tager vores produkter ned fra hylderne, forklarer Poul Pedersen, direktør på Thise Mejeri, i en pressemeddelelse.

Målrettet arbejde med klimahandlingsplaner, grøn emballage og energioptimering er blandt de konkrete tiltag, som har givet Salling-mejeriet en skarp bæredygtig profil.

Vi har ikke en trylleformular, når det handler om bæredygtighed. Udgangspunktet er vores værdier - økologi, kampgejst og ordentlighed. De sætter rammen for, hvorledes vi gerne vil og skal arbejde, samt hvilke værdier, vi mener, der kendetegner os, og som vi meget gerne vil forbindes med. Ordentlighed er det ord, som vi i Thise forbinder mest med bæredygtighed og samfundsansvar, siger Poul Pedersen.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

28-05-2020 5 minutter Bæredygtighed

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed