Annonce

Annonce

Coop og Thise Mejeri har gennem mange år satset målrettet på økologi, og for andet år i træk ligger de begge i toppen af listen over de mest bæredygtige brands i Danmark.

Coop og Thise forsvarer grøn dukserolle

Coop og Thise Mejeri forsvarer deres position som henholdsvis landets mest bæredygtige dagligvarekæde og fødevareproducent.

Europas største undersøgelse af bæredygtighed og varemærker, Sustainable Brand Index, som i år offentliggøres for 8. gang, viser, at danske forbrugere for tredje år i træk bedømmer Coop til at være det mest bæredygtige brand i Danmark.

På top 10 over de mest bæredygtige virksomheder finder man blandt andre også Rema 1000 (nr. 2), Coops største kæde, SuperBrugsen (nr. 10), og Thise Mejeri, der udelukkende leverer mælk til Coops butikker.

Ikke færre end 224 brands deltog i den danske undersøgelse, og for andet år i træk kan Thise Mejeri smykke sig med kåringen som landets mest bæredygtige fødevareproducent foran Urtekram. 

Ifølge Coop er årsagen til, at de danske forbrugere bedømmer Coop til at være mest bæredygtig, først og fremmest dagligvarekoncernens langsigtede arbejde for at fremme økologi. Men også en ihærdig, målrettet indsats mod farlig kemi – og senest ønsket om at stoppe trykte tilbudsaviser.

Danmark mest bæredygtige varemærker 2020

  1. Coop Danmark
    
  2. Rema 1000
    
  3. Lego
    
  4. Thise
    
  5. Urtekram
    
  6. Tesla
    
  7. Ørsted
    
  8. Ikea
    
  9. SuperBrugsen
    
  10. Arla
    Kilde: Sustainable Brand Index

”Midt i en vanskelig tid, glæder vi os over, at den langsigtede og højt prioriterede indsats af seriøst arbejde med ansvarlighed også bliver anerkendt af forbrugerne. Det opmuntrer til at fortsætte arbejdet, også når vi er kommet ud på den anden side af den aktuelle krise,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, i en pressemeddelelse.

Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index, er ikke overrasket over forbrugernes valg:

”Coop med mad- og måltidsaktivisten Peter Høgsted ved roret er et varemærke, som konstant viser lederskab. Det er ekstra vigtigt i tider som disse, hvor samfundet kæmper mod corona-virus og andre udfordringer inden for rammen af de globale bæredygtighedsmål,” siger han.

I Thise er der brede smil over, at mejeriet fastholder den grønne dukserolle blandt de danske fødevareproducenter:

"Det er en særlig ære at blive tildelt hæder fra de mennesker, som hver dag tager vores produkter ned fra hylderne, forklarer Poul Pedersen, direktør på Thise Mejeri, i en pressemeddelelse.

Målrettet arbejde med klimahandlingsplaner, grøn emballage og energioptimering er blandt de konkrete tiltag, som har givet Salling-mejeriet en skarp bæredygtig profil.

Vi har ikke en trylleformular, når det handler om bæredygtighed. Udgangspunktet er vores værdier - økologi, kampgejst og ordentlighed. De sætter rammen for, hvorledes vi gerne vil og skal arbejde, samt hvilke værdier, vi mener, der kendetegner os, og som vi meget gerne vil forbindes med. Ordentlighed er det ord, som vi i Thise forbinder mest med bæredygtighed og samfundsansvar, siger Poul Pedersen.

Flere artikler fra samme sektion

Bælgfrugternes utopia ligger i Holstebro

På Cafe Utopia i Holstebro æder bælgfrugterne sig mere og mere ind på menukortet og ind i dagligdagen for de 30 ansatte, hvoraf de fleste er psykisk sårbare. Her balancerer kokken og ildsjælen Mette Nygaard Nielsen med udviklingen af sunde og klimavenlige retter tilberedt helt fra bunden, som også de sårbare medarbejdere kan håndtere. Og bælgfrugterne kan faktisk hjælpe til at give enkle og overskuelige anretninger.

28-03-2024 8 minutter

Miljøstyrelsen finder pesticidrester fra konventionel kartoffeldyrkning i grundvandet

Miljøstyrelsen har i prøver fra sidste år fundet stoffet DMSA i grundvandet. DTU kan ikke udelukke, at midlet skader arveanlægget og har nævnt, at der ikke findes data til en egentlig risikovurdering for sundhed.

20-03-2024 2 minutter Pesticider

Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening anker greenwashing-dom mod Danish Crown til Højesteret

Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen mener, at afgørelsen i Vestre Landsret om Danish Crowns markedsføring af "klimakontrollerede" grise efterlader for mange spørgsmål om, hvor grænsen går, når virksomheder markedsfører sig som grønne.

20-03-2024 4 minutter Forbrug,   Klima,   Grise