Annonce

Annonce

Änglamark havregryn

Som led i Coops forstærkede fokus på danske varer bliver produktionen af Änglamark havregryn nu flyttet fra Letland til Danmark, hvor Valsemøllerne fremover skal producere de økologiske gryn for Coop. Foto: Jakob Brandt

Coop får brug for flere danske producenter

Under overskriften: 'Lad os genstarte Danmark i fællesskab', har Coop udarbejdet en ny strategi, som bl.a. går ud på at øge salget af danske varer med fem mia. kr. i løbet af de kommende tre år.

Som mange andre brancher har dagligvarehandlen oplevet store forandringer, siden landet blev lammet af coronakrisen. Hos Coop har det givet ekstra travlhed mange steder i organisationen. Bl.a. i marketingafdelingen, som har været nødt til at lave helt nye marketingplaner, som fungerer i et marked, der forsøger at finde den mest skånsomme vej ud af coronaens skygge, hvor der formentlig venter et noget forandret fødevaremarked.

"Vi ønsker at spille en aktiv rolle i den ansvarlige genstart af Danmark. Vores vision er, at det Danmark, vi genstarter, skal være et endnu mere robust, hensynsfuldt og bæredygtigt Danmark baseret på et stærkt fællesskab," skriver dagligvaregiganten, som på den måde håber at kunne bidrage til at ruste Danmark bedre til en fremtid, hvor det bliver vigtigt at gå forrest med visionære løsninger.

Det ligner en direkte invitation til at få mere økologi på hylderne hos Coop. Økologien bliver dog ikke nævnt med ét eneste ord i den nye 'Genstarts-kampagne'. Heller ikke i et afsnit om 'grønne løsninger', men ifølge CSR-chef Thomas Roland er det ikke ensbetydende med, at Coop har nedprioriteret sine ambitioner om fortsat at øge det økologiske salg.

"Økologien er fortsat højt på dagsordenen. Det skal man ikke tage fejl af, men da vi skar budskaberne til, var vi nødt til at fokusere på de områder, som har størst relevans i forhold til corona-krisen," siger Thomas Roland.

Han pointerer i den forbindelse, at de økologiske producenter til dagligvaremarkedet hidtil generelt har klaret sig rigtig godt gennem coronakrisen.

"Så vi fokuserer ikke som sådan på økologi, men vores fokus både på små leverandører og danske varer vil naturligt også styrke økologien. Og vi hæfter os også ved, at 77 pct. af forbrugerne fastholder, at der skal ekstra skub på den grønne omstilling efter coronakrisen. Det er vi glad for, og det betyder naturligvis også, at vi fortsat vil have fokus på økologi," siger Thomas Roland om den nye kurs, som i udgangspunktet gælder de kommende tre år.

Det er godt set af Coop, at tiden er moden til både at favne det lokale fællesskab, styrke fokus på danske varer og tage ansvar for at styrke grønne løsninger hos leverandøre.

— Markedschef Henrik Hindborg, Økologisk Landsforening

Den melding falder i god jord hos Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

"Det er godt set af Coop, at tiden er moden til både at favne det lokale fællesskab, styrke fokus på danske varer og tage ansvar for at styrke grønne løsninger hos leverandører. Det er virkelig ambitiøst, og særlig kærkommen er målsætningen om sætte markant fokus på danske råvarer og flytte fem mia. kr. til indkøb i Danmark frem for import," siger Henrik Hindborg.

Efter hans vurdering giver det af flere grunde god mening, at producere flere fødevarer herhjemme frem for at importere dem fra udlandet.

"Særlig på grønsager, mel og gryn har vi en stor import af økologiske varer, som vi sagtens selv kan producere i Danmark. Det er fantastisk, at Coop her går foran og tager ansvar," siger Henrik Hindborg.

For at få hjælp til at finde de rigtige svar på de nuværende udfordringer inviterer Coop hele dagligvarebranchen, leverandører, interesseorganisationer, iværksættere og innovative sjæle med til at genstarte Danmark i fællesskab.

Med annoncer i dagblade og på sociale medier har Coop desuden den seneste måned inviteret danskerne til at komme med deres bud på, hvordan de vil ændre deres indkøbsadfærd efter corona, og det har resulteret i flere tusinde tilbagemeldinger.

På basis af tilbagemeldingerne har Coop lavet en 'genstartspakke', hvor Coop har valgt at fokusere på indsatsområder som 'Mere forretning i fællesskab', 'Mere af det gode danske', 'Flere meningsfulde jobs', da de alle kan bidrage til at redde danske arbejdspladser og små fødevareproducenter bedst muligt gennem den aktuelle krise.

Vi er parate til at betale lidt mere for danske varer, og vi tror, at det kan flytte produktion af varer til en samlet værdi på op til fem mia. kr. over de kommende tre år.

— Koncerndirektør Jens Visholm, Coop

”Vi har lært meget af Coronakrisen. De erfaringer vil vi nu gøre til konkrete handlinger, som vi ved, at danskerne efterspørger i højere grad nu end før krisen,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.

På baggrund af resultaterne i analysen og svarene fra danskerne har Coop beslutte at iværksætte en række handlinger. Et af de områder, kunderne kommer til at møde først, er en øget indsats for danske varer.

I den forbindelse vil Coop udbyde produktion af koncernens private label-serier, der bl.a. omfatter økologi-serien 'Änglamark', hvor de danske producenter har mulighed for at komme mere til fadet.

”Vi er parate til at betale lidt mere for danske varer, og vi tror, at det kan flytte produktion af varer til en samlet værdi på op til fem mia. kr. over de kommende tre år. Det kræver, at danske producenter er konkurrencedygtige, for prisen er stadig vigtig, men vi tror, at det kan være en vigtig håndsrækning,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel