Annonce

Annonce

Søstrene Malene t.v. og Astrid Søgaard driver virksomheden Pure Dansk, som sælger danske bælgfrugter, og de har gode erfaringer med Coops klimacrowdfunding, som både gav dem adgang til viden og en mulighed for at teste markedet for deres linser (foto), bønner og ærter. Foto: Pure Dansk

Coop tilbyder hjælp til virksomheder, der vil være grønnere

Danske fødevarevirksomheder kan få inspiration til at tage de næste grønne klimaskridt via deltagelse i et Green Crowdfunding Accelerator-forløb, som samtidig fungerer som markedsføring og testsalg af virksomhedernes produkter.

Tilmeldingsfristen udløber 14. marts. Så du skal være hurtig, hvis din virksomhed skal have en af de sidste pladser på den første bølge af årets to 'Green Crowdfunding Accelerator-forløb', som Coop tilbyder i samarbejde med en udenlandsk partner.

"Arbejder du på, at din virksomhed skal blive grønnere, men har brug for input eller kapital til at realisere næste projekt? Så kan Green Crowdfunding Accelerator være noget for dig," skriver Coop Crowdfunding om forløbet, som primært henvender sig til nyetablerede virksomheder.

Ifølge Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding, er forløbet en videreudvikling af Coop Klimafunding, som Coop lancerede sidste år. Det var et forløb, hvor virksomhederne kunne trækker på eksperter inden for klima, grøn omstilling og fødevareproduktion.

Sidste år deltog Malene Søgaard og Pure Dansk i Coop Klimafunding, og selv om forløbet var udfordret af forårets coronanedlukning, beskriver hun projektet som en god mulighed for at hente viden og få testet salgspotentialet i de fødevarer, man producerer.

"Det kan jeg godt anbefale til andre, og så kan forløbet samtidig give mulighed for at komme ind på hylderne i Coops kæder," siger Malene Søgaard, som sammen med sin søster, Astrid Søgaard, har lanceret forskellige økologiske bælgfrugter fra danske producenter.

De brugte især Michael Minter fra tænketanken Concito for at få et overblik over klimaaftrykket på danske og udenlandske bælgfrugter.

Klima er en vanskelig størrelse

I år er klimafunding afløst af Green Crowdfunding Accelerator, som Coop gennemfører i samarbejde med impact-NGO'en Sustainary, hvor hver enkelt virksomhed får tilknyttet en mentor.

"Vi lærte meget af første runde med klimafunding sidste år. Erfaringerne viste, at klimatiltag er en vanskelig størrelse at arbejde med for mange virksomheder, og at der ofte er stor forskel på, hvad de tror, der har en positiv klimaeffekt, og hvad der reelt har det," siger Nicolai Jæpelt til Økologisk Nu.

"Vi lærte også, at klimatiltag er et sindssygt komplekst begreb, og at one-size-fits-all ikke eksisterer. Derfor forlanger vi i år, at virksomhederne er længere i deres proces og er mere tydelige i, hvilke grønne tiltag de arbejder med, så vi får bedre mulighed for at vurdere, om de reelt rykker noget for klimaet," uddyber han.

Alle kan være med

Alle danske fødevarevirksomheder, der arbejder seriøst med grøn omstilling, og som ønsker at inddrage forbrugerne, kan deltage.

Sustainary har allerede udvalgt de første 32 deltagere til årets første forløb. De kommer fra syv forskellige lande og arbejder i flere forskellige industrier. Fra software til fødevarer.

Ansøgningsfristen er principielt udløbet, men Coop Crowdfunding har fået mulighed for at tilføje yderligere otte fødevareproducenter til programmet, men Nicolai Jæpelt oplyser, at der kommer en ny ansøgningsrunde før sommerferien.

Selve ansøgningen kan udfyldes uden forberedelse, men du skal selvfølgelig kunne beskrive både din virksomhed og dit grønne tiltag. Tilmeld din virksomhed her.

Flere artikler fra samme sektion

Det frie liv har også en bagside

Det frie udeliv skåner økologiske malkekøer for trykninger, men øger risikoen for leverikter, viser en ny analyse af slagtefund.

07-05-2021 3 minutter Dyrevelfærd,   Kvæg,   Mejeri

Sådan skaber du nye, bæredygtige kostvaner

To eksperter giver deres bud på, hvordan du kan ændre gamle vaner til nye, som farver dine valg og måltider mere grønne. Det handler om at erstatte den gamle vane med noget, der giver dig samme belønning.

07-05-2021 9 minutter Forbrug,   Mere grønt,   Plantebaserede fødevarer

Fødevaregigant vil ind på Europas marked for plantedrikke

Nestlé vil disrupte markedet for plantedrikke og lancerer nu en ærtebaseret drik, der tilmed er certificeret CO2-neutral.

07-05-2021 5 minutter Plantebaserede fødevarer,   Fri for-produkter,   Detailhandel,   Forbrug