Annonce

Grøntsagsafdeling i Kvickly

Coop vil fremover maksimalt acceptere et indhold af pesticidrester i frisk frugt og grønt, som er på 50 pct. af den officielle grænseværdi. Arkivfoto

Coop vil halvere grænseværdien for pesticidrester

Coop har meddelt sine leverandører, at frugt og grønt maksimalt må indeholde 50 pct. af de officielle grænseværdier for pesticidrester.

Coop ønsker en fremtid uden pesticidrester i sine varer. Koncernen stiller derfor nu en række nye krav til anvendelsen af pesticider i frisk frugt og grønt. Det mest markante initiativ er at sænke grænseværdierne for indholdet for pesticidrester med 50 procent. Et andet er en grænse på maksimalt fem forskellige pesticidrester i den samme vare.

“Hvis Coops egne stikprøveanalyser afslører flere pesticider end dette, tager vi fat i leverandøren for at finde en løsning på, hvordan antallet af pesticidrester fremover kan reduceres”, skriver Coop på sin hjemmeside.

Brugen af pesticider vækker bekymring hos danskerne. Endnu ikke offentliggjorte tal fra Coop Analyse viser, at tre ud af fire af de danske forbrugere er bekymrede over, at der er pesticidrester i vores mad. Det har Coop valgt at tage konsekvensen af ved at stille skærpede krav til koncernens faste leverandørerne af frugt og grønt, som står for ca. 90 pct. af dens frugt og grøntsortiment.

”Nu tager vi et stort skridt mod at komme pesticidrester i danskernes fødevarer til livs. Derfor indfører vi en række ekstra krav til anvendelsen af pesticider i vores friske frugt og grønt, uden at det går ud over pris og kvalitet. Flere af vores leverandører er enige med os i, at brugen af pesticider kan reduceres yderligere, og vi mener, tiden nu er inde til handling,” siger Signe Frese, CSR-direktør hos Coop i en pressemeddelse.

De nye tiltag skal sikre, at flere varer fremover bliver helt fri for pesticidrester, og at de mest problematiske pesticider slet ikke anvendes. Helt konkret indfører koncernen bl.a. en grænseværdi for pesticidrester i frugt og grønt på bare halvdelen af, hvad EU og de danske myndigheder i dag tillader. Det betyder, at Coop i sidste ende vil afbryde samarbejdet med de leverandører, der ikke lever op til Coops nye standarder.

Danske producenter lever op til kravene

Ifølge Coop er dansk fødevareproduktion langt fremme, når det gælder reduktionen af pesticider. Sådan er det desværre ikke altid med det frugt og grønt, vi får fra lande uden for EU. Derfor indfører Coop i sin nye pesticidstrategi et konkret forbud mod 37 problematiske pesticider, og listen bliver løbende udvidet. De 37 pesticider er allerede forbudt i EU, men desværre tilladt i mange lande uden for EU.

”Når vi ser på vores danske avlere, gør de det godt, og vi er sikre på, at hvis producenter uden for landets grænser gjorde ligesådan, ville vi allerede være rigtigt langt. Men indtil da må vi som detailhandel tage sagen i egen hånd, og derfor indgår vi fremover ikke indkøbsaftaler med leverandører, som anvender en eller flere af de 37 pesticider,” siger Thomas Roland, CSR-chef hos Coop.

Coop vil fremover kun acceptere fem forskellige pesticidrester i den samme varer.
Coop vil fremover kun acceptere fem forskellige pesticidrester i den samme varer.. Arkivfoto

Hos Dansk Gartneri tager seniorkonsulent Anne Fabricius Coops udmelding med sindsro:

”Dansk frugt og grønt kan i høj grad leve op til Coops strategi om kun at acceptere et indhold på 50 pct. af de officielle grænseværdier for pesticidrester. Kun fire af i alt 2.009 stikprøver fra 2017 lå over 50 pct. af grænseværdien,” siger hun.

Samtidig pointerer hun, at Dansk Gartneri har fuld tillid til de officielle grænseværdier for pesticidrester.

Coop tager flere stikprøver

Thomas Roland oplyser desuden, at Coop i kølvandet på de nye krav øger antallet af stikprøver. Det har hidtil ligget på ca. 500 prøver om året, som primært er foretaget i de varekategorier, hvor der erfaringsmæssigt er størst risiko for at finde pesticidrester.

”Fremover vil vi opgradere prøvetagningen, så vi kommer til at tage flere prøver og lave en bredere screening, så vi kommer omkring alle vores leverandører,” siger Thomas Roland til Økologisk.

En stor del af det arbejde kommer til at foregå via Coops indkøbsafdeling i Valencia, som koordinerer hovedparten af Coops import fra Nordafrika og Sydeuropa.

Thomas Roland håber, at Coops initiativ vil markere starten på en fremtid uden pesticidrester

”Pesticidrester i vores fødevarer er noget, der bekymrer rigtig mange mennesker. Det er helt naturligt, at der er denne bekymring, blandt andet fordi førende forskere påpeger, at der er god grund til at gå længere, end loven i dag kræver, når det handler om at reducere mængden af uønskede kemiske stoffer. Det, at vi kan halvere grænseværdierne og stadig have masser af varer på hylderne, kan forhåbentlig betyde, at politikere og myndighederne på længere sigt nedsætter de officielle grænseværdier for pesticidrester,” siger Thomas Roland.

Hvis I ønsker at undgå pesticidrester. Var det så ikke nemmere at satse mere på økologi?

”Den her øvelse handler om at løfte bunden, uden at det giver en merpris til kunderne. Vi har i forvejen et bredt økologisk sortiment, men økologien kan endnu ikke dække hele sortimentet, og vi kan f.eks. ikke få økologiske ferskner. Men vi er på vej. Tiden arbejder for økologien, og med det her initiativ giver vi den et skub i den rigtige retning,” siger han.

Flere artikler fra samme sektion

Ungt publikum til SOfari

Når 11 økologiske landmænd på søndag slår dørene op til SOfari, forventer arrangørerne mange besøg fra unge forbrugere. En ny analyse fra GfK Danmark viser nemlig, at danske unge prioriterer økologi, når der skal grisekød på gaflen.

23-05-2019 3 minutter Events

Svinepesten breder sig i Asien - det kan hæve fødevarepriserne

Udbruddet af svinepest i Asien er nu så massivt, at det ventes at hæve priserne på bl.a. svinekød i hele verden. Det kan dog også gavne danske landmænds økonomi.

21-05-2019 3 minutter SvineproduktionUdlandEksport

Udlandet har fået smag for koldbrygget kaffe fra Sydfyn

ZoZozial Coffee har i år nye latteprodukter med til Amsterdam, og det er vigtigt hele tiden at vise, at man løbende er i stand til at tilbyde kunderne nye produkter.

21-05-2019 4 minutter Eksport