Annonce

Annonce

Kunde stopper et bundt porrer i indkøbskurven

Forbrugerne har længe kunnet beregene klimaaftrykket fra deres indkøb, og snart kan Coop også tilbyde producenterne et værktøj, som kan synliggøre klimaaftrykket fra deres produktion. Foto: Moment Studio

Coops nye klimachef får travlt

Coop forbereder en klimaplatform, som skal gøre det nemmere for dagligvarekoncernes små og mellemstore leverandører at komme ind i klimakampen.

Det bliver 49-årige Jonas Engberg som skal stå i spidsen for at implementere Coops klimastrategi, som bl.a. lægger op til et tæt samarbejde med primærproducenterne, som snart kan se frem til at få adgang til et nyt værktøj, der kan hjælpe dem i gang med at nedbringe klimaudledningen fra deres produktion.

Jonas Engberg kommer fra en stilling som chef for forretningsudvikling og bæredygtighed hos Care. Han har tidligere været ansat som bæredygtighedschef i Ikea igennem 14 år, hvor han bl.a. har sikret, at møbelgigantens klimamålsætninger er blevet godkendt til Science Based Targets. Netop den proces er Coop ved at gennemgå for sin egen klimaplan.

”Vores mål er, at CO2 udledningen skal være reduceret med 75 procent i 2025 i forhold til 2018, og i 2030 skal Coops drift være klimapositiv,” siger ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese, Coop, som oplyser at Coop aktuelt ligger lidt foran reduktionsmålene.

Jonas Engberg starter som klimachef i Coop 1. oktober
Jonas Engberg starter som klimachef i Coop 1. oktober

Signe D. Frese lægger ikke skjul på, at branchen er på en krævende klimarejse, som først lige er begyndt, og som også vil kræve at alle dagligvarekoncernens mange leverandører kommer med i klimakampen.

"Derfor er jeg meget glad for, at vi får en person med Jonas erfaring og kompetencer med på holdet,” siger Signe D. Frese, som oplyser, at nogle af de første opgaver som den nye klimachef skal arbejde med, netop bliver at inddrage hele værdikæden i klimaarbejdet.

Konkret har Coop en ambition om at det årlige CO2-udslip skal være reduceret med en mio. ton i 2030 ved at få kunder og leverandører til at ændre adfærd. Forbrugerne har i den forbindelse fået adgang til en klima-beregner via Coop-app'en, hvor de direkte kan aflæse klimabelastningen af deres indkøb, og dagligvarekoncernen er snart klar med en løsning, som retter sig mod leverandørerne.

"Vi er ved at lave en leverandørplatform, så producenterne får nemmere ved at beregne deres eget klimaaftryk efter en anerkendt metode, så vi kan få dem med på den grønne rejse," siger Signe D. Frese.

Hun oplyser, at platformen især er tænkt som et tilbud til små og mellemstore virksomheder, som ikke selv har ressourcer til at beregne deres klimaaftryk.

"Vi skal huske, at det største klimaaftryk ligger ude i marken, og første step bliver at give producenterne mulighed for at beregne deres aftryk. Step to bliver, at de sætter deres egne konkrete reduktionsmål. Det kommer vi ikke til at stille krav om endnu, men det kommer jo nok på et tidspunkt."

Af andre opgaver, som venter den nye klimachef, nævner Signe D. Frese Coops arbejde med at etablere ti klimaskove og implementeringen af Coops nye emballagestrategi.

”Jeg ser utrolig meget frem til at bidrage til at forløse Coop’s meget ambitiøse klimastrategi, og alle de muligheder der ligger heri for at påvirke ikke bare egen drift, men i høj grad også såvel kunder som producenter i klimarigtig retning,” siger Jonas Engberg.

Flere artikler fra samme sektion

Flere økologer kan se frem til tilskud til ny teknologi

Der er stor efterspørgsel på tilskud til ny teknologi, og nu afsætter fødevareministeren ekstra penge til Økologisk investeringsstøtte i 2021. Derudover får ansøgerne et halvt år ekstra til at afslutte deres projekt.

02-12-2021 2 minutter Tilskud

Snart bliver engelske landmænd belønnet for at passe på deres jord

Engelske landmænd vil fra 2022 modtage betaling, hvis de aktivt værner om jordens frugtbarhed og sundhed. Flere naturorganisationer er dog skuffede over ordningen.

02-12-2021 4 minutter Udland,   Politik,   Jordfrugtbarhed

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

02-12-2021 4 minutter Forbrug,   Detailhandel,   Plantebaserede fødevarer