Økologisk frugt og grønt ligger på hylderne i et supermarked

Coop har i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening atter sat fokus på økologien i oktober, og det har løftet salget af øko-varer. Foto: Morten Telling

Coops Øktober-salg satte rekord

Fokus på lave priser var med til at øge økologisalget i Coops kæder.

Salget af økologi fortsætter med at vokse i Coops kæder. Sidste år satte Coop og Danmarks Naturfredningsforening økologien på spidsen og omdøbte oktober til Øktober.


Kampagnen resulterede i en salgsfremgang på 22 procent og Coops hidtil største omsætning af økologiske varer. En omsætning, der også efter kampagnens afslutning forblev markant højere end året forinden, og derfor lancerede Coop også i år en Øktober-offensiv. Den gav et mersalg på fem pct. i forhold til oktober sidste år i de ca. 700 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Coop.dk MAD, som deltog i kampagnen. Et resultat, som CSR-chef Thomas Roland betragter som meget tilfredsstillende.

Sidste år var kampagnen hjulpet godt på vej af stor medieomtale, i kølvandet på, at Coops medlemsblad Samvirke lavede en omdiskuteret artikelserie om pesticidrester i fødevarer samt en intern konkurrence om økologisalget i de enkelte butikker.


"I år har vores primære fokus været at sætte priserne ned og vise det store sortiment. Salget i Øktober viser, at kunderne kvitterer positivt, når vi fjerner nogle af de barrierer, der kan være for at vælge økologi. Så vi betragter helt klart kampagnen som en succes," siger Thomas Roland.

De klassiske købmandsdyder 

Efter hans vurdering er det tankevækkende, at salget først for alvor begyndte at rykke i sidste halvdel af oktober, da Coop satte fokus på lave priser. 

"For mig viser det, at forbrugerne er godt oplyste om, hvilke værdier der ligger bag økologien, og at det er de klassiske købmandsdyder, der får kunderne til at købe mere økologi. Jeg tror ikke på, at vi kan informere os til mere salg. Det betyder, at vi fremover skal behandle økologiske varer som alle mulige andre varer, og når vi laver økologikampagner, bliver vi ved de klassiske købmandsdyder. Det handler om at iscenesætte gode tilbud og fortælle kunderne, at priserne på økologi er blevet tilgængelige for alle," siger Thomas Roland. 

Coop fastholder af samme grund de lave priser efter kampagnen, og CSR-chefen oplyser, at Coop i de kommende år fortsætter et højt aktivitetsniveau for økologien, hvor målet er at nå en andel af det samlede dagligvaresalg på 16 procent i 2020. I dag er det 13 procent. I 2014 var det otte procent.

Tilfreds partner 

Danmarks Naturfredningsforening er meget tilfreds med samarbejdet med Coop, og at det endnu engang har skubbet på den økologiske udvikling. 

"Vi er glade for, at vi igen i år har fået øko-salget til at stige. For hver eneste gang, en forbruger vælger en dansk økologisk vare, undgår grundvandet og naturen mødet med sprøjtegift," siger foreningens præsident, Maria Reumert Gjerding, i en pressemeddelelse fra Coop.

Flere artikler fra samme sektion

Thise og Naturmælk vandt Gourmetprisen 2018

Økologiske mejerivarer strøg til tops i tre ud af fire kategorier ved International Food Contest i Herning.

15-11-2018 3 minutter Mejeri

Paradiset kæmper mod discount og fake food

Det har været en stor udfordring for Stockholms økologiske flagskib at få balance i økonomien, men med en ny investor i ryggen ser grundlæggeren af Paradiset positivt på fremtiden.

15-11-2018 5 minutter DetailhandelUdland

Den danske økologieksport skal styrkes på Nordens største øko-messe i Sverige

På bare tre år er eksporten af økologiske varer til Sverige fordoblet, men importen er stærkt stigende, så rollen som eksportnation skal forsvares.

14-11-2018 4 minutter EksportDetailhandel