Annonce

Annonce

Både mel og bananer var i 2020 med til at løfte Coop-kædernes salg forbi en ny milepæl

Coops sælger økologi for fire milliarder kr.

Især to vare var med til at løfte salget af økologiske varer i Coops godt 1000 butikker til nye rekordhøjder i 2020

Økologisalget hos Coop stormer frem. Kunderne hos Coop-kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, Irma og Coop365 samt på onlinebutikken, Coop.dk MAD købte sidste år økologi for 17 pct. mere end året før, og salget passerede derfor for første gang fire milliarder kr.

Det oplyser dagligvarekoncernen i en pressemeddelelse.

Størst fremgang har der været i Dagli´Brugsen og Fakta, mens den nye kæde af lavprissupermarkeder Coop365 fra starten fået en af de højeste økoandele, og overgås kun af Irma og Coop.dk,

Coop offentliggjorde for kort tid siden et rekordregnskab, og det ser ud til at økologien har bidraget markant til den positive udvikling. Det er især er to varegrupper, som gik frem i 2020. Mel, som i forvejen har en høj økologi-andel, er vokset med 33 procent fra 2019 til 2020. Den anden gruppe er frugt, hvor salget er steget med 36 procent – en udvikling som ikke mindst skyldes, at hele Coop fra 1. januar 2020 gik over til udelukkende at sælge økologiske bananer.

”Udviklingen er uden tvivl forstærket af Corona, hvor flere har haft tid til at bage og lave mad fra bunden. Men det viser også, at der fortsat er stort potentiale, hvis vi formår at få udviklet flere nye økologiske produkter,” siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.

Coops målsætning er, at økologisalget skal vokse yderligere 60 procent fra 2020 til 2025, hvor det dermed vil være tæt på 6,5 mia. kr.

Flere artikler fra samme sektion

Det frie liv har også en bagside

Det frie udeliv skåner økologiske malkekøer for trykninger, men øger risikoen for leverikter, viser en ny analyse af slagtefund.

07-05-2021 3 minutter Dyrevelfærd,   Kvæg,   Mejeri

Sådan skaber du nye, bæredygtige kostvaner

To eksperter giver deres bud på, hvordan du kan ændre gamle vaner til nye, som farver dine valg og måltider mere grønne. Det handler om at erstatte den gamle vane med noget, der giver dig samme belønning.

07-05-2021 9 minutter Forbrug,   Mere grønt,   Plantebaserede fødevarer

Fødevaregigant vil ind på Europas marked for plantedrikke

Nestlé vil disrupte markedet for plantedrikke og lancerer nu en ærtebaseret drik, der tilmed er certificeret CO2-neutral.

07-05-2021 5 minutter Plantebaserede fødevarer,   Fri for-produkter,   Detailhandel,   Forbrug