Annonce

Annonce

Nordic Organic Food Fair

Nordic Organic Food Fair, som er Skandinaviens største økologimesse, har for første gang udpeget Årets Land, og ifølge messens engelske arrangører var det ikke vanskeligt at finde den rigtige kandidat. Foto: Diversified Communications Foto: Nordic Organic Food Fair

Danmark er udpeget som 'Årets Land' ved Nordic Organic Food Fair

Nordic Organic Food Fair giver de danske udstillere en fremtrædende rolle på den ottende udgave af Skandinaviens største økologimesse, som bliver afholdt i Malmø.

Her, hvor nedtællingen til Skandinaviens største økologimesse er i fuld gang, har arrangørerne af Nordic Organic Food Fair givet et nyt skulderklap til dansk økologi, idet Danmark er udnævnt til Årets Land på Malmø-messen, som løber over to dage midt i november måned.

Valget af Danmark begrunder den engelske arrangører af messen, Diversified Communications, med, at Danmark gennem mange år har været et foregangsland – både når det gælder udviklingen og forbruget af økologiske fødevarer og at foreningen er en af hovedarkitekterne bag den danske økologipolitik, som har gjort Danmark til verdens førende økologination.

‘Danmark er anerkendt som verdensmestre i økologi’, da de danske forbrugere lægger flest økologiske fødevarer i indkøbskurven sammenlignet med forbrugere i resten af verden,’ skriver arrangørerne i en pressemeddelelse.

”Vi er meget stolte af at arbejde med Danmark som det første Årets Land ved Nordic Organic Food Fair 2019. Økologisk Landsforening har været en meget vigtig partner for messen, siden messen blev lanceret for snart ti år siden,” siger Carsten Holm, ledende direktør ved Diversified Communications.

Han peger på, at Danmarks statskontrollerede Ø-mærke og ØL’s vedholdende arbejde med at udvikle markedet for økologi er hovedårsagen til, at danske producenter oplever stor succes – både på hjemmemarkedet og ude i verden.

“Organic Denmark har formået at samarbejde på tværs af interessenter lige fra politikere til producenter og detailhandlen. Dette enestående samarbejde bidraget til Danmarks økologiske troværdighed - både på en national og international skala,” hedder det i meddelelsen.

NOFF 2019

  • Økologimessen Nordic Organic Food Fair afvikles sideløbende med Eco Life Scandinavia, som udstiller hudpleje-, helse- og skønhedsprodukter.
  • Sted: MalmöMässan i Malmø
  • Tid: 13. – 14. november

Udnævnelsen til Årets Land glæder Helle Borup Friberg, adm. direktør i ØL:

”Det er en stor ære at blive udnævnt til Årets Land på Nordic Organic Food Fair 2019. I Økologisk Landsforening har vi i mere end to årtier arbejdet med at udbygge og udvikle den økologiske fødevarebranche såvel som det økologiske landbrug, og vi arbejder dagligt på at opfylde de aktuelle og fremtidige samfunds- og forbrugerkrav,” siger direktøren om baggrunden for Danmarks førerposition.

Skandinaviens største øko-messe

NOFF forventer i alt ca. 500 udstillere, hvoraf ca. 350 er rent økologiske fødevareproducenter. Dermed er messen Skandinaviens største økologi-messe, og ifølge Carsten Holm trak NOFF sidste år ca. 5.000 professionelle indkøbere, detailhandlere, grossister, helsebutiksejere og distributører til MalmöMässan i løbet af messens to dage, og han forventer nogenlunde samme antal i år.

I år lancerer messen som noget nyt ’Sustainability in Retail Forum’, som er en ny konference, hvor direktører inden for detailhandlen diskuterer bæredygtighed og økologi.


Flere artikler fra samme sektion

Andeproducent kæmper for livet efter shitstorm

Sagen om fjerkræslagteriets tab efter den shitstorm, som fulgte i kølvandet på en fejlbehæftet kontrolrapport, lander nu på fødevareministerens bord.

20-02-2020 4 minutter Kontrol,   Æg og fjerkræ

Nyt Coop-initiativ skal fremme grøn omstilling hos danske fødevareproducenter

Coop Klimafunding skal i samarbejde med Concito og de danske forbrugere understøtte den grønne omstilling blandt fødevareproducenter og skabe nye muligheder for finansiering af grønne tiltag.

20-02-2020 6 minutter Klima,   Finansiering

To økologikæder er gået konkurs i USA

2020 er startet skidt for to amerikanske kæder med fokus på økologi. Konkurrencen fra større kæder var for hård og væksten for aggressiv, lyder vurderingen.

17-02-2020 3 minutter Udland,   Detailhandel