Annonce

Annonce

Søer på faremark med poppeltræer.

Mange forbrugere mangler viden om fordelene ved økologi, og forskningsvirksomheden iNudgeyou har vist, at det er muligt at løfte salget af grisekød ved hjælp af one-liners, der forklarer, hvad man betaler for, når man vælger økologi. Foto: Hestbjerg Økologi

Dannebrog og lidt tape på gulvet kan løfte salget af økologisk grisekød

Et skilt med teksten 'Dansk økologi' og opmærkning med tape på butiksgulvet, og vupti, så ryger der flere koteletter og mere hakket gris i indkøbskurven.

Et par ruller tape i forskellige farver og et papskilt med Dannebrog er alt, hvad du behøver for at øge salget af økologisk grisekød. Det viser resultaterne fra såkaldte nudging-eksperimenterne, som iNudgeyou lavede i forskellige Coop-kæder.

Ved at sætte et skilt op over køledisken, som viste at kødet var dansk og gulvklæb, som viste, hvor stor forskel der er på den plads de økologiske grise har i forhold til både frilandsgrisen og de konventionelle grise,  var det muligt at opnå et mersalg af grisekød på 19,8 procentpoint i supermarkedet og næsten det dobbelte i discountbutikken.  

Salget af økologisk grisekød kan med andre ord øges med tæt på en tredjedel, hvis butikkerne skilter med, at kødet er produceret i Danmark og samtidig forklarer kunderne, at de økologiske grise har mere end tre gange så meget plads i stalden som de konventionelle grise og næsten dobbelt så meget plads som frilandsgrisen.

Sådan får du kunderne til at købe mere økologi

  • Forskningsvirksomheden iNudgeyou, som arbejder med forbrugeradfærd, har i samarbejde med Coop og Økologisk Landsforening identificeret flere barrierer for salget af henholdsvis økologisk grisekød, fjerkræ samt frugt og grønt i supermarkeder.
  • Samtidig har de undersøgt, hvordan butikkerne med skiltning og informationer om fordelene ved økologi kan nudge kunderne til at putte flere Ø-mærkede fødevarer i indkøbskurven.
  • Konklusionerne er samlet i tre rapporter, som bygger på observationsstudier i 25 dagligvarebutikker samt interview med kunder, som alle er gennemført i sidste halvår af 2021.

Projektet er støttet med midler fra Svineafgiftsfonden og Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.

Nudging-eksperimenterne blev gennemført i udvalgte Coop-butikker i efteråret 2021 og omfatter både fjerkræ, grisekød samt frugt og grønt, men Thomas Roland, CSR-chef hos Coop, er især positivt overrasket over den markante effekt på salget af kød:

”Det virker, at man minder kunderne om, at den økologiske vare også er dansk. Samtidig bestyrker gulvklæbet dem i, at de har truffet det rigtige valg. Da det økologiske kødsalg generelt er ret lille, ser jeg et stort potentiale i at vise eller skrive, at kødet er produceret i Danmark,” siger Thomas Roland.

Om det får Coop til at indføre gulvklæb i butikkerne er en anden sag, men nudging-forsøgene dokumenterer, at det er muligt at øge salget ved at fortælle kunderne om fordelene ved at købe økologiske varer.

Ved hjælp af tapemarkeringer på gulvet samt et skilt med 'Dansk Økologi' blev salget af økologisk grisekød øget med op til 36,8 procentpoint
Ved hjælp af tapemarkeringer på gulvet samt et skilt med 'Dansk Økologi' blev salget af økologisk grisekød øget med op til 36,8 procentpoint. Foto: iNudgeyou

Helle Bossen er chefkonsulent i Økologisk Landsforenings markedsafdeling glæder sig over de nye indsigter i forbrugernes adfærd, som både butikker og producenter kan bruge til at nedbryde de barrierer, som stadig får nogle forbrugere til at fravælge økologien.

En af de væsentligste barrierer er, at forbrugerne mangler konkret viden om fordelene ved at købe økologi. Derfor lavede iNudgeyou et eksperiment, hvor der blev sat skilte op ved de økologiske citroner med teksten: ’Når du vælger økologisk, sparer du dig selv for pesticider - så kan du også bruge skallen’.

I discountbutikkerne med de såkaldte hyldesvirpere ved de økologiske citroner var salget 8,4 procentpoint højere end i kontrolbutikkerne.

”Det er positivt at få dokumentet, at så simpelt et greb som at informere om økologiens konkrete fordele i købssituationen, kan få flere forbrugere til at vælge økologiske varer. Det giver detailhandlen og de økologiske virksomheder en oplagt mulighed for at øge det økologiske salg,” siger Helle Bossen.

Sameksponering

En anden mulighed for at løfte salget af bestemte varer, handler om sameksponering, hvor butikken eksempelvis samler ingredienser til en nem salat ved siden af hinanden. I en butik blev de økologiske solsikkekerner placeret i en kurv i grøntafdelingen, hvor kunderne blev inspireret til at lave en salat med æbler, spidskål og solsikkekerner. Det løftede salget af solsikkekerner med 69,2 pct. i en periode, hvor salget faldt med 22,6 pct. i kontrolbutikkerne.

Det markante tal vækker stor nysgerrighed hos Thomas Roland fra Coop, som forklarer, at kunderne ofte ikke ved, hvad de skal spise, når de handler i butikkerne.

”De har brug for den overraskende inspiration, der kan give dem ideer til nye retter i indkøbssituationen. Derfor er der et stort potentiale i at visualisere helt simple hverdagsopskrifter på den måde,” siger han og nævner, at kunder, der går op i grønne og sunde varer, typisk også lægger meget økologi i indkøbskurven.

Ifølge Helle Bossen viser nudging-projektet, at det største mersalg blev opnået i de butikker, som i forvejen havde den laveste økologiandel, men hun vurderer, at nudging åbner for et stort vækstpotentiale inden for en bred vifte af økologiske produkter i de fleste dagligvarekæder

"Nu håber jeg bare, at både butikker og producenter vil bruge vores resultater," siger hun.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel