Annonce

Annonce

Økologiske stande ses på en fødevaremesse.

Overskuddet på den danske samhandel med de øvrige nordiske lande skrumper år for år, men ifølge Økologisk Landsforening bidrager den høje danske innovationsgrad til at gøre de danske produkter attraktive for indkøberne på Nordic Organic Food Fair, hvor de 20 danske udstillere i dag og i morgen arbejder for at finde nye kunder på de nordiske nærmarkeder. Arkivfoto: Økologisk Landsforening

Dansk fremstød for økologi i Sverige

En snes økologiske producenter deltager på den danske fællesstand på Nordens største økologimesse, som onsdag åbnede i Malmø.

NOFF 2018, Malmø, Sverige  

Økologisk Landsforening kan igen i år mønstre et stærkt hold af eksportparate, danske producenter på Nordens største fagmesse for økologiske og naturlige fødevarer, Nordic Organic Food Fair (NOFF), i messecenteret Malmø Mässan. 

Producenterne på den danske fællesstand skal forsøge at udnytte, at svenskerne og de øvrige nordiske broderfolk har fået smag for dansk økologi; på bare tre år er eksporten af økologiske varer til Sverige fordoblet. 

I samme periode er den økologiske eksport til Norge og Finland steget med mere end 80 procent, men fra et meget lavt niveau. Danmark har derfor stadig et solidt overskud i udenrigshandlen med økologiske fødevarer i Skandinavien, men et kig i de seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at Danmarks import fra Norden de seneste år er vokset markant hurtigere end eksporten, så der er en førerposition, som skal forsvares. 

Positiv handelsbalance 

Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, ser dog gode muligheder for, at Danmark kan forsvare sin førerposition i Norden. 

"Sverige især er et meget interessant eksportmarked for danske øko-virksomheder. Svenskerne køber dobbelt så meget økologi i dag som for bare tre år siden, og eksporten af danske øko-varer til Sverige er fulgt med den udvikling," siger Pernille Bundgård i en pressemeddelelse om det danske eksportfremstød, som hun selv står i spidsen for.

Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, glæder sig over, at messearrangørerne i år har indrettet en særlig VIP-lounge for de indkøbere, som gæster den danske stand. Hun betegner lokalet som en honningkrukke og en stor succes, som allerede i løbet af messens første timer tiltrak mange interessante indkøbere til den danske fællesstand. Foto: Jakob Brandt

Hun vurderer, at de danske producenter har gode muligheder for at omsætte eksportpotentialet i Norden til nye kontrakter, så Danmark også i de kommende år kan fastholde overskuddet på handelsbalancen i forhold til de øvrige nordiske lande. 

"Men de nordiske lande er knofedtsmarkeder, så det kræver en vedholdende indsats, hvor man prioriterer at være til stede i flere år," siger Pernille Bundgård. 

Dansk innovation øger salget

Hun oplever, at økologiske fødevarer fra Danmark er populære i udlandet. 

"Det skyldes ikke mindst, at danske virksomheder er innovative og konstant udvikler spændende økologiske kvalitetsvarer. Danmark er desuden det land i verden, der har den højeste økologi-andel i fødevaresalget og deraf et meget veludviklet økologisk marked," siger hun og påpeger, at de danske virksomheders innovationsgrad også kommer til udtryk på NOFF, hvor 18 ud af de i alt 20 deltagende virksomheder præsenterer nye produkter ved messens Innovation Zone Award Showcase. 

En af de danske virksomheder, der præsenterer et nyt øko-produkt på Nordic Organic Food Fair, er den økologiske drikkevareproducent Nørrebrew, som i år debuterer på messen. 

Nørrebrew – der i eksportsammenhæng går under navnet The Organic Energy Project - har netop lanceret en økologisk energidrik i Danmark, og adm. direktør Sune Blom glæder sig til at præsentere den for indkøberne på de øvrige nordiske markeder. 

"Energidrikken er en af de sidste bastioner inden for fødevareområdet, hvor der ikke bliver stillet krav til kvaliteten af råvarerne, smag, sukkerindhold og naturlighed. Her har udviklingen stået stille, og det vil vi nu lave om på. Vi synes, at Norden er interessant i eksportøjemed, fordi forbrugerne på disse markeder har nogle af de samme præferencer i forhold til sundhed og økologi som de danske. Vi håber, at vores deltagelse på NOFF kan medvirke til, at vi får sparket døren ind til Norge og Finland, og at vi får udvidet vores eksport til det svenske marked," siger Sune Blom. 

Nye alternativer til mælk

Også virksomheden Naturli’ Foods fra Randers deltager på messen og medbringer produktnyheder i form af to nye vegetabilske alternativer til mælk i en ny type emballage, som tager højde for recirkulering. 

"Vi ser et stort eksportpotentiale for Naturli’ på de nordiske markeder. Vi udvikler produkter, som kan erstatte animalske produkter én til én, og som har en unik kvalitet og smagsoplevelse. Derfor er de attraktive for alle forbrugere, ikke bare for veganere og vegetarer. Vi eksporterer i dag både til Finland, Sverige og Norge, men vil gerne styrke eksporten til disse lande," siger Henrik Lund, adm. direktør i Naturli’ Foods. 

Henrik Lund, adm. direktør i Naturli’ Foods, fik masser af opmærksomhed, da han onsdag præsenterede to plantebaserede alternativer til mælk. Der er tale om to "lightudgaver" af selskabets havre- og mandeldrik, som bliver solgt i recirkulerbare pantflasker, som han forventer vil finde vej til køledisken med mælk i alle de danske dagligvarekæder i løbet af 2019. Foto: Jakob Brandt

Salget af økologi i Sverige forventes i år at stige med 7-10 procent til cirka 30 mia. svenske kroner. Det fremgår af en rapport fra svenske Ecoweb, som gennem en årrække har monitoreret og analyseret det svenske marked. 

Messen er åben onsdag og torsdag i denne uge. 

Flere artikler fra samme sektion

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil sætte en stopper for forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events