Annonce

En pakke økologisk müsli lægges ned i indkøbskurven

Danmark har formået at udbygge sin suveræne førsteplads som det land i verden, hvor økologi udgør den største andel af det samlede fødevaresalg. Foto: Økologisk Landsforening

Danskerne sætter igen økologisk verdensrekord

En ny international rapport viser, at Danmark har udbygget sin position som verdens førende økologination. Rapporten beskriver en historisk høj interesse for økologi, som bør give optimale muligheder for de 32 danske virksomheder, der i disse dage deltager i et eksportfremstød på verdens største økologimesse i Nürnberg.

Det internationale marked for økologi har aldrig været større. På verdensplan blev der i 2017 solgt økologiske varer til en værdi af ca. 97 mia. dollars, hvilket svarer til ca. 636 mia. danske kroner.

Det fremgår af en netop offentliggjort årsrapport fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation, IFOAM. Den globale øko-omsætning er dermed mere end fordoblet på 10 år.

Tallene i den nye rapport vidner ifølge Økologisk Landsforening om et velfungerende dansk øko-marked, idet Danmark har formået at udbygge sin suveræne førsteplads som det land i verden, hvor økologi udgør den største andel af det samlede fødevaresalg. I 2017 lå andelen på 13,3 pct., mens Sverige og Schweiz kom på de efterfølgende pladser med hhv. 9,1 og 9,0 pct.

Danmarks førerposition glæder miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), som onsdag morgen klippede snoren til den danske fællesstand på BioFach, som er verdens største økologi-messe.

“Danmark er verdens førende økologiske nation, fordi mange forbrugere gerne vil træffe et grønnere valg, og det er nemt med det store udbud i dagligvarebutikkerne. Den herlige førertrøje betyder, at vi har meget at tilbyde eksportmarkederne, og de har stor tillid til vores fødevarekontrol fra jord til bord. Jeg håber, at alle virksomhederne, der er med på BioFach, kommer hjem med tykke ordrebøger,” siger Jakob Ellemann-Jensen på tærsklen til årets største eksportfremstød for dansk økologi.

Den internationale rapport blev offentliggjort på åbningsdagen for BioFach i Nürnberg, der finder sted fra den 13. til 16. februar. Den danske fællesstand er igen i år arrangeret i et tæt samarbejde mellem Økologisk Landsforening og eksportnetværket Bio Aus Dänemark.

“Når Danmark år efter år fastholder positionen som verdens førende økologination, er det et udtryk for, at danskerne er bevidste forbrugere, der stiller høje krav til bæredygtighed. De viser igennem deres indkøb, at de tager ansvar for at skåne naturen og drikkevandet for sprøjtegifte og for at sikre dyrene et godt liv. En anden vigtig nøgle til succes er det gode samspil, vi har i Danmark mellem de økologiske fødevarevirksomheder og detailhandlen, der sikrer, at udbuddet af gode og sunde økologiske varer i høj kvalitet hele tiden udvides og er på forkant med udviklingen i forbrugertrends,” siger Helle Borup Friberg, adm. direktør i Økologisk Landsforening.

Fantastisk afsæt for danske eksportfremstød

De 32 danske virksomheder på BioFach har ifølge Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, gode muligheder for at omsætte den store interesse for økologi til eksportordrer.

“Det er så super dejligt og vigtigt, at Danmark kan blive ved med at udbygge sin økologiske førerposition. Det giver et fantastiske afsæt for de danske virksomheder, som er med på messen. Succesen kommer ikke af sig selv. Konkurrencen er hård, der skal masser af knofedt til, og her er det en kæmpe fordel, at Danmark er kendt som en innovativ fødevarevareproducent, så vi glæder os til fire hektiske dage i Nürnberg,” siger Pernille Bundgård.

BioFach er et unikt mødested for verdens økologiske producenter og købmænd. Fagmessen bliver i år afholdt for 30. gang, og arrangørerne oplyser, at de forventer flere end 50.000 professionelle gæster, som kan gå på jagt efter økologiske fødevarer hos flere end 3.000 udstillere fra hele verden.

Flere artikler fra samme sektion

Ungt publikum til SOfari

Når 11 økologiske landmænd på søndag slår dørene op til SOfari, forventer arrangørerne mange besøg fra unge forbrugere. En ny analyse fra GfK Danmark viser nemlig, at danske unge prioriterer økologi, når der skal grisekød på gaflen.

23-05-2019 3 minutter Events

Svinepesten breder sig i Asien - det kan hæve fødevarepriserne

Udbruddet af svinepest i Asien er nu så massivt, at det ventes at hæve priserne på bl.a. svinekød i hele verden. Det kan dog også gavne danske landmænds økonomi.

21-05-2019 3 minutter SvineproduktionUdlandEksport

Udlandet har fået smag for koldbrygget kaffe fra Sydfyn

ZoZozial Coffee har i år nye latteprodukter med til Amsterdam, og det er vigtigt hele tiden at vise, at man løbende er i stand til at tilbyde kunderne nye produkter.

21-05-2019 4 minutter Eksport