Annonce

Annonce

torvebod med grøntsager

Rundspørge blandt de amerikanske forbrugere viser at coronakrisen har styrket deres fokus på økologi, sundhed og fødevaresikkerhed. Foto: Colourbox

De amerikanske forbrugere værdsætter økologi mere end nogensinde

Forbrugernes adfærd på verdens største økologiske marked giver optimistiske løfter for salget af økologiske fødevarer i kølvandet på COVID-19-pandemien.

I takt med at COVID-19-pandemien er på retur i USA, er indkøbsvanerne i de amerikanske husholdninger så småt begyndt at manifestere sig i nye rutiner og indkøbsmønstre, og det ser ud til, at de seneste måneders høje økologi-forbrug fortsætter, selv om corona-smitten så småt er ved at miste sit tag i USA.

Det fremgår af en rundspørge, Organic Trade Association har lavet blandt forbrugerne i USA, som er verdens største marked for økologiske fødevarer.

Men selv om USA på flere fronter er et økologisk foregangsland, kan man af flere grunde ikke overføre de positive signaler fra de amerikanske forbrugere til danske forhold, da de to markeder er meget forskellige.

Den amerikanske forbrugerundersøgelse blev gennemført af Organic Trade Association (OTA), som er det største fælles talerør for den økologiske branche i USA. Selv om meget har ændret sig i amerikanernes dagligdag, viser forbrugernes svar, at de forventer at fastholde deres høje forbrug af økologiske fødevarer, som de havde under coronakrisen.

Mere end 90 pct. af de adspurgte angav, at økologien spiller en vigtigere rolle i deres fødevarevalg end nogensinde tidligere, lyder meldingen fra OTA. Samtidig viser undersøgelsen, at forbrugernes engagement i økologi i endnu højere grad end tidligere bunder i deres kobling mellem økologi, sundhed og fødevaresikkerhed.

OTA spurgte forbrugerne for at hjælpe aktørerne på det amerikanske marked med at forstå, hvordan efterspørgslen på deres varer vil udvikle sig i kølvandet på COVID-19-pandemien, men ifølge detailhandelsekspert Flemming Birch, fra Birch & Birch, giver det ingen mening at overføre den amerikanske undersøgelse til danske forhold.

“I USA er økologi stadig mere elitært, og det er først og fremmest de velstillede, hvide borgere i de store byer, som køber økologi, mens der i Danmark er en helt anden bredt funderet bevidsthed om økologiske fødevarer, der bliver solgt i alle egne af landet,” siger Flemming Birch.

På spørgsmålet om hvordan de amerikanske forbrugere forventer, at deres økologiske indkøbsvaner vil udvikle sig i løbet af de kommende tre til seks måneder, indikerede 56 pct., at de forventer, at de ændringer, de har oplevet under coronaen, vil manifestere sig som varige ændringer i deres indkøbsadfærd, og ifølge Flemming Birch er det en tendens, som også kendetegner det økologiske salg i Danmark.

“Der sker en ændring af adfærden, når der kommer en krise. Det så vi også under finanskrisen, og økologerne kan glæde sig over, at de økologiske forbrugere prioriterer at holde fast i økologien – også under kriser,” siger Flemming Birch.

Når de amerikanske forbrugere bevæger sig ud over deres almindelige basisforbrug af økologiske fødevarer, svarede 82 pct. at de er åbne for at eksperimentere med nye produkter og brands, og ifølge OTA er det gode nyheder for både økologiske iværksættere og eksisterende mærker.

Organic Trade Association

  • For at hjælpe aktørerne på verdens største marked for økologiske fødevarer med at forstå, hvordan efterspørgslen på deres varer vil udvikle sig i kølvandet på COVID-19-pandemen, gennemførte Organic Trade Association (OTA) i begyndelsen af maj en online-forbrugerundersøgelse, hvor organisationen spurgte ind til forbrugernes forventede indkøbsadfærd.
  • OTA er den medlemsbaserede forening for aktørerne på det økologiske marked i USA. Foreningen repræsenterer over 9.500 økologiske virksomheder i 50 stater, og medlemmerne tæller både primærproducenter, forarbejdningsvirksomheder, certificeringsorganer, distributører, importører, eksportører, konsulenter, detailhandlere m.fl.

Flere artikler fra samme sektion

EAT Grim sælger grimme grøntsager

To iværksættere har fået så megen succes med at begrænse madspild ved at sælge økologiske frugt- og grøntkasse, der udelukkende er fyldt med tilsyneladende uperfekte varer, at de snart retter blikket mod udlandet.

23-09-2020 6 minutter Madspild,   Virksomheder

Comeback til sønderjysk saftproducent

Søgaard Saft trykkede på pauseknappen i foråret, men nu er de ansatte genansat og produktionen af økologiske drikkevarer genoptaget.

22-09-2020 2 minutter Virksomheder,   Foodservice

Friland barberer toppen af øko-tillægget

Trods nyt fald i tillægget på økologisk svinekød oplever Friland stadig, at der er en god balance på markedet.

18-09-2020 2 minutter Svineproduktion