Annonce

Annonce

Lastbil med Arlalogo

Både politikere og Ombudsmanden mener, at det er alt for vanskeligt at gennemskue klimaregnskabet bag de såkaldte klimakreditter, som bl.a. Arla henviser til, når selskabet fortæller kunderne, at den økologiske mælk er klimaneutral. Foto: Arla

Forening kræver, at Arla trækker påståede CO2-neutrale varer tilbage

Margarine Foreningen mener, at Arla vildleder om CO2-neutralitet og har klaget til Fødevarestyrelsen. Både Økologisk Landsforening og flere politikere sætter spørgsmålstegn ved den CO2-neutrale anprisning på fødevarer.

Arla er et af mange danske selskaber, som promoverer sine produkter som CO2-neutrale. Men ifølge Politiken er løfterne ofte baseret på usikre og meget komplicerede beregninger, som Forbrugerombudsmanden mener, at forbrugerne har vanskeligt ved at gennemskue.

Under overskriften: 'Er 'grøn' mælk en hvid løgn?', har dagbladet været i kontakt med en række kilder, der mener, at det er for vanskeligt for forbrugerne at gennemskue de klimaberegninger, som ligger bag, når eksempelvis Arla proklamerer, at de økologiske produkter i Arla Øko-serien er blevet CO2-neutrale gennem køb af såkaldte klimakreditter.

I en større kampagne, som Arla søsatte i sidste uge, forklarer selskabet, at det har investeret i forskellige skovprojekter i Brasilien, Østafrika og Indonesien, hvor træerne binder lige så meget CO2, som det har kostet at fremstille mejeriprodukterne.

Kritikken af projekterne går blandt andet på, at størstedelen af CO2-besparelsen ikke kommer fra plantning af nye træer, men fra at beskytte eksisterende skov, og Alain Karsenty, miljøøkonom og forskningschef for organisationen Cirad under den franske regering, mener, at det er vanskeligt at dokumentere effekten af de mange forskellige klimaprojekter.

"Det er egentlig vanvittigt at sætte sin lid til så hypotetiske scenarier, når man skal løse et så alvorligt problem," siger Karsenty til Politiken, mens politikere i begge sider af Folketingssalen over for avisen efterlyser mere ensartede regler for klimaanprisninger, så forbrugerne ikke risikerer at bliver vildledt.

Det er udelukkende positivt, når danske virksomheder tager ansvar for at finansiere klimaprojekter i Danmark eller rundt om i verdenen, men det bør bruges til at profilere virksomheden og ikke til at anprise produkter.

— Sybille Kyed, landbrugs- og fødevarepolitisk chef i Økologisk Landsforening

Mærket »CO2-neutral – kompenseret med klimakreditter« er en del af en storstilet kampagne, hvor Arla »tilbyder danskerne en mælk, der ifølge mejeriet er helt CO2-neutral, men regnestykket bag klimakreditterne er for ugennemskuelige, lyder kritikken fra flere sider
Mærket »CO2-neutral – kompenseret med klimakreditter« er en del af en storstilet kampagne, hvor Arla »tilbyder danskerne en mælk, der ifølge mejeriet er helt CO2-neutral, men regnestykket bag klimakreditterne er for ugennemskuelige, lyder kritikken fra flere sider. PR-foto: Arla

Margarine Foreningen, som er brancheforening for producenter og importører af margarine på det danske marked, er så utilfreds med budskaberne i Arlas kampagne, at foreningen i en klage til Fødevarestyrelsen anmoder om, at myndighederne omgående nedlægge forbud mod mejerikoncernens igangværende kampagne.

Foreningen mener desuden, at myndighederne bør forlange, at Arla tilbagekalder de produkter, der er mærket som CO2-neutrale, da budskaberne på emballagen vildleder kunderne.

Arla afviser kritikken

Arlas CSR-direktør, Kristian Østerling Eriknauer, mener dog ikke, at selskabets vildleder kunderne, og han forsvarer skovprojekterne.

"Vi benytter markedets højeste standard for certificeringer, Verified Carbon Standard, og vi anerkender ikke, at de klimaskovprojekter, vi har investeret i, skulle være baseret på usikre skøn. Ifølge uafhængige eksperter, som vi har rådført os med, tilbyder Verified Carbon Standard en robust certificering, som håndterer beregninger af klimafordele ved skovbeskyttelsesprojekter ordentligt og transparent," skriver Eriknauer i en mail til Politiken.

Også Økologisk Landsforening melder sig i koret over kritikere, der mener, at det er problematisk at anprise klimakompenserede fødevarer som CO2-neutrale, oplyser Sybille Kyed, landbrugs- og fødevarepolitisk chef i Økologisk Landsforening.

"Det er udelukkende positivt, når danske virksomheder tager ansvar for at finansiere klimaprojekter i Danmark eller rundt om i verdenen, men det bør bruges til at profilere virksomheden og ikke til at anprise produkter," siger Sybille Kyed.

Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers, foreslår at lave en fælles standard, som forbrugerne kan have tillid til, og et flertal af Folketingets partier mener, at regeringen bør styrke Forbrugerombudsmanden, så der kan laves en fælles standard.

Men hvis det er udtryk for et egentligt klimamærke, er det heller ikke økologernes livret, da det vil kræve komplicerede opgørelser over klimaaftrykket og nye udgifter til kontrol.

"Der er ikke behov for nye mærkningsordninger. Det er unødigt kompliceret. Det, der gør en forskel, er at vælge mere grønt, mindre kød, mere sæson og reduceret madspild," siger Sybille Kyed. 

Hun efterlyser en løsning, hvor virksomhederne også får et incitament til at klimainvestere i projekter, der ikke direkte kan relateres til virksomhedens produkter, men uden at det skal anprises på produkterne.

"Det må være en del af virksomhedsprofilen og dens CSR-strategi, som skal komme virksomheden til gode, og så skal vi sætte alt ind på at flytte forbrugeradfærden fremfor at stimulere til at købe aflad, så forbrugerne kan opretholde en ikke bæredygtig adfærd. De mest belastende produkter bør være de dyreste. Prisen er adfærdsregulerende, og vi bør bruge markedskræfterne til at trække den grønne omstilling," siger hun.

Flere artikler fra samme sektion

Ole Roed og Fårup Sommerland modtager Økoprisen 2024

Når Fårup Sommerland tager hul på sæsonen i næste måned, har samtlige restauranter, madboder og kiosker i det nordjyske sommerland mindst Det Økologiske Spisemærke i bronze. Den bedrift belønner Økologisk Landsforening med Øko-prisen.

19-03-2024 9 minutter Øko-prisen,   Det Økologiske Spisemærke

Dansk hotelkæde er med i den første bølge af økologiske spisemærker i Tyskland

Der var fint besøg hos Guldsmeden Hotels i Berlin, som tirsdag som det første hotel fik overrakt Tysklands nye økologiske spisemærke i guld, som tyskerne har indført efter dansk forbillede for at sætte skub i omlægningen til økologi.

14-03-2024 5 minutter Det Økologiske Spisemærke,   Udland,   Eksport

DM for kokke og tjenere prioriterer økologi

Der er masser af økologi i gryderne, når Foodexpo i næste uge lægger lokaler til fagkonkurrencerne Årets Kok og Årets Tjener, som i år får tildelt det lejlighedsvise Økologiske Spisemærke i sølv.

13-03-2024 3 minutter Events,   Foodservice