Annonce

Annonce

Annonce

Hestebønner, der endnu ikke er klar til høst, ses i marken

Alle kornarter, majs, ærter, hestebønner og lupiner, kan crimpes. Dog vil crimpning af de proteinrige fodermidler som hestebønner, ærter og lupiner betyde et fald i AAT og stigning i PBV. Foto: Irene Brandt

Der er nye markedsmuligheder for økologiske planteavlere

Markedet for plantebaserede alternativer til kød er i vækst, og et nyt projekt i Økologisk Landsforening skal samle kræfterne i hele forsyningskæden, så danske råvarer bliver attraktive.

Ærter, hestebønner og lupiner til foder er lige nu i høj kurs, fordi soja er en mangelvare på markedet. Det er imidlertid ikke kun husdyrproducenterne, der efterspørger alternativer til soja. Det gør virksomheder og detailhandel også, og i de kommende år forventes markedet for plantebaseret protein til fødevarer at vokse markant. 

Det gælder både processeret protein som ingrediens i fødevareindustrien og uforarbejdede, lokalt dyrkede alternativer til supermarkedets poser med kikærter og linser.

Det åbner nye markedsmuligheder for økologiske planteavlere, der kan honorere virksomhedernes krav om kvalitet og omhu i produktion og lagring, fortæller projektleder Henrik Hindborg, Økologisk Landsforening. 

Han har de seneste måneder talt med centrale aktører på markedet i forbindelse med projektet ‘Økologiske proteinafgrøder til klimavenlig human ernæring’.

Om projektet

Projektet Økologiske proteinafgrøder til klimavenlig human ernæring er støttet af Promilleafgiftsfonden og ledes af Økologisk Landsforening.

Formål

  • at etablere et passende udbud af lokalt producerede proteinafgrøder beregnet for human ernæring og styrke afsætningen af dem
  • at sikre sunde, økologiske og klimavenlige alternativer til animalsk protein
  • at kickstarte hele forsyningskæden gennem en samtidig indsats

Aktiviteter

  • få styr på råvarerne og afdække dyrkningspotentialet i kommerciel skala
  • gøre udvalgte råvarer salgsklare
  • engagere aktørerne i forsyningskæden og facilitere samarbejder
  • udvikle opskrifter og udbrede viden om anvendelsesmuligheder
  • bearbejde grossisternes motivation til at tage produkterne i sortiment og virksomhedernes motivation til at skabe nye færdigvarer

“Der er en kæmpe interesse for planteprotein hos både landmænd og virksomheder. Mange vil gerne dyrke mere, og firmaerne vil gerne aftage. Udfordringen er at få de to ender til at mødes og at sikre, at råvarerne i højere grad bliver dyrket lokalt og bæredygtigt. Det håber vi, projektet kan bidrage til, fordi det netop favner hele kæden af aktører fra bonde og forarbejdningsled til producenter, grossister og køkkener,” siger Henrik Hindborg.

Et væsentlig spørgsmål er, om det har en særlig værdi for virksomhederne, at råvarerne er danske.

“For nogle har det. Der er allerede nu virksomheder, som melder klart ud, at de satser på danske råvarer, mens det for andre ikke har så høj prioritet i første omgang. Det generelle billede er, at virksomhederne er indstillet på at betale op til ca. 20 procent mere for danske økologiske ærter og hestebønner egnet til konsum end for den samme vare fra fx de baltiske lande,” siger Henrik Hindborg.

Det betragter han som en pæn høj merpris, der viser, at virksomhederne virkelig vil de danske råvarer.

“Vi har også fået afdækket, at råvarer med unik smag, farve eller andre kvaliteter helt sikkert har en markant højere værdi som nicheprodukt. Op til en fordobling af afregningspriserne er bestemt mulig for dem, der kan gå hele vejen. Dog er mængderne næsten altid lavere for salg på mere nicheprægede produkter,” siger Henrik Hindborg.

Mere grønt på tallerkenen er stærk trend

Kommunikations- og reklamebureauet Nørgaard Mikkelsen har for Økologisk Landsforening udpeget de stærkeste trends inden for fødevarer de kommende år, og et af dem er Plant Plate.

'Vi vil opleve os selv spise grønnere og mere plantebaseret. Vi ser ind i en fremtid drevet af forbrugerengagement og fokus på klima, sundhed og dyrevelfærd. Plant Plate er udtryk for et paradigmeskifte, hvor holdningen til animalske produkter har sat en ny dagsorden for vores måltids- og indkøbsadfærd. Fremtiden byder på mindre, men bedre kød, veggie-varer, lab-grown meat og plantebaserede fødevarer helt generelt. Plant Plate er på kort tid blevet en toneangivende trend med stort salgspotentiale.'

Kilde: Nørgaard Mikkelsen

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed