Annonce

Annonce

En asiatisk kvinde handler i et supermarked

Det er i dag meget dyrt for danske virksomheder at blive certificeret til at sælge økologi til Kina, men nu er der en åbning på vej, som kan gøre det billigere, oplyser fødevareministeriet. Foto: Colourbox

Ny åbning for dansk økologi på det kinesiske marked

Fødevareminister Mogens Jensen har netop drøftet salg af økologiske fødevarer til Kina med den kinesiske landbrugsminister, og han forventer, at en aftale snart falder på plads.

Danske øko-virksomheder får formentlig snart nemmere ved at sælge Ø-mærkede fødevarer til de kinesiske forbrugere.

Det siger fødevareminister Mogens Jensen (S), som tirsdag mødtes med den kinesiske landbrugsminister i Beijing for at diskutere handel med økologi.

Håbet fra dansk side er, at myndighederne i Kina inden længe accepterer den danske økologikontrol. Det er i dag meget dyrt for danske virksomheder at blive certificeret til at sælge økologi til Kina. Certificeringen sker via et kinesisk kontrolorgan, og virksomhederne skal både betale et gebyr og betale for de kinesiske kontrolbesøg i Danmark inklusiv udgifter til rejse og ophold.

“Ligesom i Danmark vil mange kinesiske forbrugere gerne betale mere for fødevarer, hvor der er taget ekstra hensyn til miljø, natur og dyrevelfærd. Jeg vil gerne hjælpe danske virksomheder med nemmere adgang til det kinesiske marked,” siger Mogens Jensen.

Han håber, at en aftale vil give flere små og mellemstore danske virksomheder mod på at sælge økologi til Kina.

“Regeringen vil gerne øge eksporten af økologi, og når vi forhåbentlig snart har en ny aftale med Kina, så kan der virkelig komme skub på udviklingen,” siger Mogens Jensen.

I øjeblikket er det kun Arla, Thise Mejeri, Them Andelsmejeri, Nature DK og Fynbo Food som kan sælge Ø-mærkede varer til Kina.

Fantastisk åbning for dansk økologi

Siden 2014 er eksporten af økologiske varer fra Danmark til Kina firedoblet, og formanden for Virksomhedsudvalget I Økologisk Landsforening, Henrik Biilmann, glæder sig over udsigten til en mere åben adgang til det kinesiske marked, så flere økologiske varer kan ende på kinesiske butikshylder.

“Det vil være fantastik for danske producenter af økologi, og det vil give langt flere mulighed for at eksportere til Kina,” siger Henrik Biilmann.

Han er direktør for Friland, som tidligere har haft en mindre eksport af økologisk svinekød til nogle få luksusbutikker i Shanghai, men den trafik blev droppet for flere år siden, da salget ikke udviklede sig, som Friland havde håbet. Samtidig havde Friland store udgifter til de kinesiske kontrollanter, som kom på besøg i Danmark hvert år.

“Det er meget besværligt at operere på det kinesiske marked, og vores salg tog aldrig rigtig fart, så det blev for dyrt,” siger Henrik Biilmann.

Ny åbning for dansk oksekød

Under den danske fødevareministers besøg i Kina var der også tid til at diskutere en ny åbning for eksporten af dansk oksekød. 

I dag har Danmark ikke tilladelse til at eksportere oksekød til Kina, men på mødet med landbrugsministeren kunne Mogens Jensen takke for, at en kinesisk inspektion kommer til Danmark næste uge for at inspicere det danske kontrolsystem for oksekød.

Det første møde herom blev holdt i september 2014. En åbning af det kinesiske marked for oksekød vil have en potentiel værdi på mellem 75 og 300 mio. kr. 

I første omgang bliver der formentlig tale om konventionelle produkter, men Henrik Biilmann øjner også en mulighed for en eksport af økologi, uden at han dog ønsker at løfte sløret for selskabets planer på nuværende tidspunkt.

“Jeg tror det er for tidligt at lægge champagnen på køl,” siger Friland-direktøren.

Flere artikler fra samme sektion

Ny ejerkreds ser spændende fremtid for andeslagteriet i Struer

Efter fem år som ejer af andeslagteriet på havnen i Struer har Martin Daasbjerg solgt slagteriet til ejerkredsen bag det nyetablerede aktieselskab, Dan Duck A/S, som har store planer for slagteriet.

12-09-2019 6 minutter Virksomheder

Danmarks største turistattraktion inviterer til Økologiske dage

En minifestival, som strækker sig over fem dage fra 11.-15. september, skal vise gæsterne, hvor langt Tivoli i København er nået med at indføre økologiske fødevarer i havens egne fastfood-spisesteder.

10-09-2019 5 minutter Det Økologiske SpisemærkeFoodservice

Nystartet virksomhed har droppet spredehaglene, og budgetterne holder

Det er slut med at skyde med spredehagl i Fyens Økologi. Efter sparring har den nystartede virksomhed valgt at fokusere på aktiviteter, der skaber indtjening.