Annonce

Annonce

Det økologiske maskmel giver giver BrødCooperativets nye sugnaturbrød en dyb smag af korn, oplyser Coop. Foto: Coop

Det kommer til at dufte lidt af øl i Coops bagerier

BrødCooperativet lancerer brødserie, som er bagt med maskmel fra Agrain, som er malet af korn, der er et restprodukt fra brygningen af øl og whisky.

Den lille maskmelsproducent Agrain var helt ukendt, da den tilbage i 2018 rejste 75.000 via Coop Crowdfunding. Året efter kom Agrains mel på Irmas hylder, og nu har Coops bagerafdeling BrødCooperativet også fået øjnene op for det bæredygtige maskmel, som bliver produceret af det korn, som har indgået i brygprocessen på landets små bryggerier. Aftalen med Coop betyder, at Agrains maskmel nu kommer ud i hele landet.

Agrains medstifter, Aviaja Riemann-Andersen glæder sig over, at maskmelet finder vej til Coops bagerier. Hun har hele tiden vidst, at maskmelet, som indeholder 20 pct. protein og 50 pct. fibre, leverer på flere af tidens stærke trends. Det skyldes ikke mindst, at det er et bæredygtigt produkt, som er med til at begrænse ressourcespildet hos bryggerierne, som i bedste fald leverer masken til landbrug, der bruger det til foder, eller i værste fald kasserer den.

Kort om Agrain

  • Agrain er stiftet i 2018 af Karin Beukel og Aviaja Riemann-Andersen. De up-cykler mask fra øl- og whisky-produktion, maler det og bruger maskmelet i en række økologiske, fiber- og proteinrige produkter.

  • Bæredygtighed og cirkularitet er grundstenen i Agrains forretningsmodel. De ønsker at disrupte den globale fødevareproduktion og skabe en cirkulær model, hvor ressourcer udnyttes fuldt.

Fra uge 18 kan Coops kunder se frem til at sætte tænderne i bagværk, som indeholder maskmel, som det ifølge Aviaja Riemann-Andersen har været overraskende vanskeligt at få landets store brødproducenter til at hælde i dejen.

”Det har været lidt tungt at få de store brødproducenter til at bruge vores mel. Ingen har haft lyst til eller turde være de første. Derfor er vi rigtigt glade for, at BrødCooperativet nu begynder at bruge vores maskmel og på den måde validerer melets værdi, relevans og kvalitet”, siger hun.

I Danmark bliver der hvert år produceret 586 mio. liter øl. Det efterlader svimlende 120 mio. kg mask, så råvarerforsyningen bliver næppe et problem, og Allan Salmi Sommer, der er produktudvikler hos BrødCooperativet oplyser, at både teksturen, smagen og bæredygtighedsvinklen gjorde det til en nem sag at tage den nye meltype i brug.

Food direktør i Coop, Jan Adolfsen pointerer i den forbindelse, at det er vigtigt, at en stor virksomhed som Coop går forrest, når der skal sættes fokus på en mere fornuftig brug af klodens ressourcer.

"Vi vil rigtigt gerne lytte, når der kommer innovative kræfter, der opfordrer os til at prøve noget nyt. I tilfældet med Agrain kan vi sammen løfte et nyt innovativt nicheprodukt op i stor skala, som vi med vores nye signaturbrød med maskmel lancerer i BrødCooperativet," siger Jan Adolfsen.

Ikke uden folkelig opbakning

Da Aviaja tilbage i 2018 besluttede at lave en crowdfunding, var Agrain stadig en lille og ukendt startup. De var ikke på markedet endnu, og crowdfundede til en pakkemaskine, der ville gøre det muligt for dem at komme bredt ud med maskmelet. Crowdfundingen skulle vise sig at være en god beslutning.

Om Coop Crowdfunding

  • Coop Crowdfunding er en online-platform, der siden 2017 har tilbudt både låne-, reward og donationscrowdfunding.

  • På platformen kan danske virksomheder med en grøn profil rejse penge til nye tiltag med hjælp fra forbrugeren.

  • Coop Crowdfunding har rejst mere end 30 millioner til ca. 600 danske fødevarevirksomheder

”Crowdfundingen har været fuldstændig skelsættende. Vi fik folkelig opbakning og blev synlige over for industrien, detailhandlen og andre relevante partnere. Hvis vi ikke havde lavet crowdfundingen, var vi ikke kommet i Irma, og så havde BrødCooperativet ikke fået øje på os,” siger Aviaja, der håber, at maskmelet bliver en mere integreret del af fødevareproduktionen i Danmark – og i verden, for den sags skyld.

”Der er jo mel i alt fra mayonnaise til vingummi, så der er et stort uudnyttet potentiale i at udskifte almindeligt mel med dette genbrugsprodukt,” afslutter hun.

Meget mere end penge

Ifølge chef for Coop Crowdfunding, Nicolai Jæpelt, er Agrain et tydeligt eksempel på, at crowdfunding handler om meget mere end de penge, man kan rejse.

”Vi oplever kontinuerligt, at virksomhederne, der crowdfunder hos os, kommer styrket ud på den anden side. Beløbene er altid et fokus, men er i det større perspektiv mindre relevante. Det er alt det andet, der følger med, som styrker virksomhederne fremadrettet. Vi ser igen og igen, hvordan crowdfundingen åbner nye døre for virksomhederne, både i Coop, som det er tilfældet med Agrain, men også fra andre, der tager produkterne ind eller investerer i virksomheder, så de kan vækste til et nyt niveau,” siger Nicolai Jæpelt, som står i spidsen for I dag er Coop Crowdfunding Danmarks største crowdfunding-platform med 25.000 aktive brugere og med mere end 300 succesfulde projekter sidste år.

"Vi holder, hvad vi lover, når vi siger, at du er med til at bestemme, hvad vi skal spise i fremtiden. Så tak fordi, du backer crowdfunding-projekter fra små virksomheder, du tror på. Det gør faktisk en forskel," skrev Nicolai Jæpelt forleden til de mange brugere af platformen.

Den nye brødserie lanceres i uge 18 i samtlige af BrødCooperativets bagerier. Den består af tre produkter med 10-12 pct. maskmel.

Flere artikler fra samme sektion

Det frie liv har også en bagside

Det frie udeliv skåner økologiske malkekøer for trykninger, men øger risikoen for leverikter, viser en ny analyse af slagtefund.

07-05-2021 3 minutter Dyrevelfærd,   Kvæg,   Mejeri

Sådan skaber du nye, bæredygtige kostvaner

To eksperter giver deres bud på, hvordan du kan ændre gamle vaner til nye, som farver dine valg og måltider mere grønne. Det handler om at erstatte den gamle vane med noget, der giver dig samme belønning.

07-05-2021 9 minutter Forbrug,   Mere grønt,   Plantebaserede fødevarer

Fødevaregigant vil ind på Europas marked for plantedrikke

Nestlé vil disrupte markedet for plantedrikke og lancerer nu en ærtebaseret drik, der tilmed er certificeret CO2-neutral.

07-05-2021 5 minutter Plantebaserede fødevarer,   Fri for-produkter,   Detailhandel,   Forbrug