Annonce

Annonce

Danmark er fortsat den førende økologination, viser helt nye tal fra international rapport, som viser, at de danske forbrugere har et rekordstort forbrug af økologiske fødevarer.

Det globale marked for økologi runder 720 mia. kr. med Danmark i førerrollen

Ny international rapport viser, at Danmark udbygger sin førerposition, som den nation i verden, hvor økologien har den højeste markedsandel, og det kan give de danske fødevareproducenter medvind på eksportmarkederne, vurderer Økologisk Landsforening.

Det globale marked for økologi voksede i 2018 med ca. otte pct., og rundede dermed ca. 720 mia kr. Danskernes bidrag til salgsstatistikken er rekordhøjt. Hver dansker bruger i gennemsnit godt 2300 kr. på økologiske fødevarer om året. Kun borgerne i Schweiz ligger på samme niveau, mens ingen lande i verden kan hamle op med økologiens markedsandel i Danmark, som i 2018 voksede til 11,5 pct.

Det fremgår af ‘The World of Organic Agriculture - Statistics & emerging trends 2020’, som det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske paraplyorganisation, IFOAM traditionen tro offentliggjorde i forbindelse med åbningen af BioFach.

Med afsæt i de gode salgstal havde fødevareminister Mogens Jensen (S) god grund til at lufte optimismen og det brede eksportsmil, da han onsdag morgen var i Nürnberg, hvor han klippede snoren til den danske fællesstand på BioFach.

Ingen andre lande kan matche økologiandelen i danskernes fødevareindkøb, som i 2018 udgjorde 11,5 pct., mens Schweiz og Sverige følger på de næste pladser med henholdsvis 9,9 pct. og 9,1 pct.
Ingen andre lande kan matche økologiandelen i danskernes fødevareindkøb, som i 2018 udgjorde 11,5 pct., mens Schweiz og Sverige følger på de næste pladser med henholdsvis 9,9 pct. og 9,1 pct.

Efter åbningen af verdens største fagmesse for økologiske fødevarer kunne godt 40 danske udstillere tage hul på tre travle dage, med visheden om at det økologiske marked fortsætter med at vokse. Og Danmarks position som økologisk frontløber aftvinger respekt, som ifølge Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, kan give ekstra medvind på eksportmarkederne.

“De 40 danske virksomheder, som repræsenterer Danmark på BioFach, har gode muligheder for at omsætte den store interesse for bæredygtighed og sundhed til økologiske eksportordrer,” siger hun fra Nürnberg.

Set gennem økologiske briller er den 333 sider lange FiBL/IFOAM-rapport ‘The World of Organic Agriculture - Statistics & emerging trends 2020’ temmelig opløftende læsning, idet de seneste mange års vækst fortsætter, og i 2018 rundede det globale marked endnu en milepæl, da salget af økologi for første gang nogensinde krydsede 100 mia. dollars.

I 2018 avancerede Danmark til en delt førsteplads med Schweiz over de lande, hvor borgerne bruger flest penge på at købe økologiske føde- og drikkevarer. Danskerne bruger mere end dobbelt så mange penge på økologi som borgerne i både USA og Tyskland
I 2018 avancerede Danmark til en delt førsteplads med Schweiz over de lande, hvor borgerne bruger flest penge på at købe økologiske føde- og drikkevarer. Danskerne bruger mere end dobbelt så mange penge på økologi som borgerne i både USA og Tyskland

Både FiBL og Amarjit Sahota, grundlægger af Ecovia Intelligence (tidligere Organic Monitor), beregner det samlede globale økologi-marked til godt 720 mia. kr., og Amarjit Sahota vurderer, at økologerne har grund til at se optimistisk på fremtiden.

“Den økologiske produktionsform bliver i dag anerkendt af fødevareindustrien, som en kæmpe succeshistorie, når det gælder bæredygtighed,” skriver han i sin analyse af det globale marked.

Da økologisk landbrug i dag bliver praktiseret i flere end 180 lande, er der efter hans vurdering ingen tvivl om, at økologien har udviklet sig til den førende bastion for bæredygtighed. Han peger samtidig på, at fødevareindustrien betragter økologi som den vigtigste miljømærkning. Den konklusion underbygger han med, at der i dag på verdensplan findes over 300 forskellige økologiske mærkningsordninger.

For sælgerne bag de danske BioFach-stande er det måske i virkeligheden mest interessant, at de nye markedstal viser, at der er en voksende interesse for økologi på mange af Danmarks vigtigste eksportmarkeder. Dertil kommer, at økologien gennem de seneste år har fundet vej til nye spirende markeder, hvor bæredygtighed og rene fødevarer er kommet højere på agendaen.

Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening glæder sig især over, at de mange salgs- og produktionstal, som FiBL og IFOAM har indsamlet fra 186 nationer, cementerer Danmarks førerposition som det land i verden, hvor økologien har den stærkeste position i dagligvaresalget.

I 2018 bestod 11,5 pct. af fødevaresalget af økologiske varer, og samtidig rykkede Danmark op på en delt førsteplads ved siden af Schweitz på listen over de lande, hvor borgerne bruger flest penge på økologiske fødevarer.

Mens europæerne i gennemsnit kun bruger ca. 370 kr. på økologi om året, bruger danskerne godt 2300 kr. På den baggrund mener Michael Langberg, at Danmark stadig med god ret kan kalde sig verdensmester i økologi.

”Økologiens succes fortsætter, og det er jo fantastisk, at danskerne for første gang nu også er på en førsteplads, når det handler om forbruget pr. indbygger. Det gør os til økologiske superbrugere,” siger Michael Langberg i en pressemeddelelse.

De amerikanske forbrugere købte i 2018 økologiske fødevarer for 303 mio. kr., og de står dermed for næsten halvdelen af det globale økologimarked
De amerikanske forbrugere købte i 2018 økologiske fødevarer for 303 mio. kr., og de står dermed for næsten halvdelen af det globale økologimarked

Med en omsætning på 348 mia. kr. udgør USA næsten halvdelen af det samlede økologiske fødevaremarked, og da det kniber for de amerikanske fødevareproducenter at følge med efterspørgslen, har USA en stor import af økologi fra alle hjørner af verden.

Det næststørste marked er Europa. Det er fordoblet siden 2009 og voksede i 2018 med knap otte pct. til 307 mia. kr. I Europa bliver markedet især drevet af landsdækkende supermarkedskæder, som stort set alle har udviklet deres egen økologiserie, men ifølge Ecovia Intelligence er foodservicesektoren også ved at komme godt med i både USA og Europa, hvor kæder som McDonald’s og IKEA har fået økologi på menukortet.

Europæiske lande med størst vækst i det økologiske marked fra 2017-2018:

  • Frankrig:     15 pct.
  • Schweiz:     13 Pct.
  • Danmark:   13 pct.

”Med rapportens resultater i hånden kan vi kun være optimistiske. Vi ved, at Danmark har solidt fodfæste på det økologiske marked, fordi vi har en lang tradition for at dyrke kvalitets økologi, fremstille spændende produkter og gøre dem tilgængelige for en bred forbrugergruppe,” siger Michael Langberg.

Rapporten dokumenterer også, at der efter flere år hvor det europæiske økologimarked voksede hurtigere end råvareproduktionen, i 2018 kom bedre balance mellem udbud og efterspørgsel i Europa.

“Nu er der behov for flere forarbejdningsfaciliteter for at kunne forarbejde den voksende mængde råvarer,” hedder det i en af rapportens mange delkonklusioner, som samlet efterlader et klart billede af, at ‘den økologiske bevægelse’ står godt rustet til fremtidens udfordringer.

Flere artikler fra samme sektion

Rømer Vegan lancerer 40 veganske produkter i samarbejde med Coop

Efter lang tids produktudvikling er Rømer-familien nu klar til at lancere en større satsning på veganske fødevarer.

25-09-2020 2 minutter Plantebaserede fødevarer

Flere Coop-kæder åbner dørene for Ad Libitum-mælk

Flere forbrugere får snart mulighed for at honorere landmænd, som gør noget ekstra for dyrevelfærden i kostalden, når Thises Ad Libitum-mælk i løbet af efteråret finder vej til flere Coop-kæder.

25-09-2020 3 minutter Kvæg,   Dyrevelfærd

Danish Crown får hug for sine klimasvin

Tænketanken Concito og Forbrugerrådet Tænk mener, at Danish Crowns store kampagne for grise i en klimamæssig sammenhæng er misvisende.

24-09-2020 2 minutter Svineproduktion,   Klima