Annonce

Annonce

Kokken Wassim Hallal står ved siden af Lidls indkøbsdirektør, Mikko Forsström, og taler.

Gourmetkokken Wassim Hallal (t.v.) og Lidls indkøbsdirektør, Mikko Forsström, præsenterede forleden den første bølge af produkter fra smaå danske producenter, og de skal snart på jagt efter flere leverandører, som helst skal være økologiske.

Discountkæde og Michelin-kok udfordrer supermarkederne

Kunderne har taget så godt imod Lidls nye produktserie af primært økologiske varer, at kæden forventer at tilføje flere produkter til serien.

’I Lidl får du mere jul for klejnerne’, hedder det i øjeblikket i et ofte spillet Lidl-reklamespot i landets kommercielle radioer. 

Reklamen er med til at cementere den klassiske forestilling om discountkædernes store fokus på lave priser, men spottet bidrager ikke til fortællingen om, at discountkæderne i de seneste år i stigende grad har udfordret supermarkederne ved bl.a. at øge sortimentet af økologiske kvalitetsprodukter. 

Senest har Lidl sammen med den Michelin-vindende stjernekok Wassim Hallal hævet kvalitetsbarren med lanceringen af en helt ny dansk produktserie, hvor størstedelen af varerne er økologiske. Serien er udviklet i tæt samarbejde mellem den aarhusianske kok og små producenter i Danmark, hvor håndværket og de lokale traditioner er i fokus, og Lidl oplyser, at salget går overraskende godt.

Lidl satser på danske varer 

Antallet af dagligvarebutikker er højt i Danmark. Det gør kampen om kunderne ekstra hård, og selv om Lidl-direktør Dirk Fust fastholder, at den tyske discountkæde først og fremmest skal være kendt for at sælge kvalitetsprodukter til den rigtige pris, lægger han ikke skjul på, at kæden med serien af Wassim Hallals gourmetprodukter meget bevidst bevæger sig endnu længere ind på supermarkedernes banehalvdel. 

Lidl Danmark

  • Lidl kom til landet i 2005.

  • Butikker: 115

  • Ansatte: 2.550

”Omkring 12 pct. af vores omsætning er økologisk, så vi ved, at økologi er rigtig vigtigt for danskerne, og Wassims serie bliver topniveauet hos os, men vi fastholder samtidig vores sortiment af gode, økologiske basisvarer til lavere priser,” siger Dirk Fust. 

Han oplyser, at Lidl siden ankomsten til Danmark i 2005 har arbejdet målrettet på at få flere danske varer, og i dag kommer over halvdelen af sortimentet fra danske producenter. 

Kunderne behøver kun handle ét sted 

Ifølge forbruger- og detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch&Birch kommer lanceringen af Wassim Hallal-serien i naturlig forlængelse af de seneste års udvikling i dansk dagligvarehandel, hvor discountkæderne har udfordret supermarkederne på deres kernekompetencer og givet forbrugerne andre grunde end lave priser til at besøge kæder som Netto, Aldi, Rema1000 og Lidl. 

”Det er fredag og lørdag, at de traditionelle supermarkeder har deres største salg af de lidt dyrere varer. Men den nye serie gør det mere interessant at handle i Lidl, og hvis kunderne oplever, at de nu kan købe alle deres varer til weekenden hos Lidl, så behøver de kun handle et sted, og det betyder, at de lægger alle deres penge hos Lidl,” siger Flemming Birch. 

Skærtoft Mølle er en af de danske leverandører, som bidrager til Wassim Hallals nye Lidl-serie med både hele kerner og flere varianter af stenformalede økologiske melprodukter som fintsigtet tritordummel til 34,95 kr. for et kg. Foto: Lidl

Lidls nye serie tæller ca. 150 produkter, og produkterne har fået en fremtrædende shop in shop-agtig placering tæt ved indgangspartiet i Lidls butikker, og ifølge indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström, har kunderne taget godt imod kvalitetsløftet: 

”Serien med gourmetprodukter er kommet rigtig godt fra start, og det bekræfter, at vores strategi med bedste kvalitet til bedste pris er den rigtige. Næste skridt er, at der kommer endnu flere varer fra Wassim på hylderne – fra flere forskellige lokale leverandører,” siger han i forbindelse med et pressemøde tre uger efter lanceringen af de første Wassim-varer, som tydeligt er inspireret af den kommende højtid, julen. 

Fælles holdning til kvalitet 

Blandt produkterne er 30 forskellige produkter fra Mols Organic, og umiddelbart kan det virke som en vanskelig mission at sælge 300 g øko-marcipan fra den jyske producent for kr. 99,95, i en uge hvor Lidl kører tilbud på 400 g konventionel marcipan fra Anton Berg til 35 kroner, men ifølge Lidl viser de foreløbige salgstal noget andet. 

”Vi har lært meget af samarbejdet med leverandørerne, og for os er det en stor ting, at vi giver dem et ekstra vindue til deres produkter. Nogle gange skal man bare tro på noget i stedet for at overanalysere alting,” siger Mikko Forsström. 

Han oplever, at Wassim Hallal og Lidl har de samme tanker om produkter og kvalitet, og banen er kridtet op til et mangeårigt samarbejde. 

Da en stor del af serien består af sæsonvarer, er det dog endnu for tidligt at vurdere, hvor mange af seriens produkter vil få et langt liv på Lidls hylder. 

Mikko Forström oplyser, at nogle af de bedst sælgende produkter har været kirsebærsauce, marcipan, ingefærsmåkager og vaniljesmåkager.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel