Annonce

Annonce

Frédéric Hamburger ekspederer en kunde i sin butik LØS Market.

Frédéric Hamburger åbnede LØS Market i Saxogade på Vesterbro for to år siden - nu er han klar til at åbne den næste butik med konceptet. Foto: Jakob Brandt

Emballagefri butik udvider

LØS Market i København har fået så meget gang i salget, at folkene bag den emballagefri butik nu gør klar til at åbne deres anden butik.

Under mottoet “Det bedste affald er det, vi ikke skaber”, har LØS Market i København fået så meget gang i salget, at folkene bag den emballagefri butik nu gør klar til at åbne sin anden butik. 

Kan man overhovedet forestille sig en verden uden emballage? spurgte Birthe Linddal Jeppesen, sociolog og fremtidsforsker i Food Future, da eksportafdelingen i Økologisk Landsforening tirsdag var vært for en temadag om bæredygtig emballage i Vejle. 

“Nej, det kan man ikke,” svarer Frédéric Hamburger fra LØS Market i København, da Økologisk præsenterer ham for spørgsmålet. 

“Men det handler om at bruge emballage, som kan genbruges. For mig handler det ikke om penge, så længe det bare løber rundt. Det handler om at ændre folks indkøbsvaner, så vi får en cirkulær økonomi,” siger han, før han må afbryde samtalen for at ekspedere endnu en kunde. 

Emballagefri butikker, hvor kiloprisen på en vare er den samme, uanset om du køber 20 g eller 20 kg af varen, har gennem flere år haft succes i større udenlandske byer, og Frédéric Hamburger åbnede LØS Market i Saxogade på Vesterbro for to år siden. Det er landets første emballagefri butik, som åbnede, efter at han sammen med de øvrige initiativtagere bag LØS Market havde indsamlet 365.000 kroner via crowdfunding. 

Ny butik på Nørrebro 

Siden har københavnerne taget så godt imod konceptet, at LØS Market nu planlægger åbningen af yderligere en emballagefri og rent økologisk butik i begyndelsen af 2019 i et af de mest hippe hjørner af Nørrebro. 

“Vi har skaffet lokaler på Jægersborggade 20 i hjertet af Nørrebro. For at komme i gang har vi brug for yderligere finansiering. Vi har 50 procent selv, og håber at du vil hjælpe os med de resterende 50 procent til at finansiere renovation og inventaret i butikken,” skriver Frédéric Hamburger på butikkens hjemmeside. 

Han oplyser, at københavnerne har taget så godt imod konceptet, at det giver god mening at åbne en dobbelt så stor butik på Nørrebro, hvor det er tanken, at der også skal indrettes et socialt folkekøkken.  

“Vi har startet LØS Market for vores fælles bedste ved at værne mere om naturen gennem vores indkøb. Derfor er det også vigtigt for os, at vores kunder føler ejerskab over butikken ved at have været med til at finansiere den,” skriver han i en presseomtale af indsamlingen. 

Hans hovedbegrundelse for at støtte og handle i LØS Market lyder, at når man køber sin mad i løs vægt hos LØS Market, er man med til at støtte økologisk landbrug og samtidig reducere dit forbrug af emballage og reducere madspild.

Ifølge Birthe Linddal Jeppesen fra Food Future kan der være mange gode grunde til at handle i emballagefri butikker som LØS Market, og selv om hun mener, at det er ret utopisk at tro på en fremtid helt uden emballage, roser hun Frédéric Hamburger og ligesindede idealister for at udfordre fødevarebranchen.

“Ved at vise, at det kan lade sig gøre at handle uden emballage er han med til at vise en anden vej og inspirere os andre,” sagde hun.

Støtter Verdens Skove

De fleste kunder medbringer deres egen emballage. Alternativt tilbyder LØS Market et mindre sortiment af emballage, der kan bruges igen og igen. På glaskrukker og patentflasker har butikken udviklet sit eget pantsystem, og LØS Market giver penge retur, hvis en kunde medbringer flere krukker eller flasker, end de har brug for, og de kan altid bytte til en ren flaske, når de handler vin, olie og eddike. 

I øjeblikket er der indsamlet 128.000 kroner, men målet for crowdfundingen af den nye butik er 450.000 kr. 

“Vi har valgt at arbejde sammen med Verdens Skove i denne indsamling, og give fire procent af det donerede beløb fra udvalgte incitamenter til at bevare truet regnskov i Nicaragua,” siger Frédéric Hamburger. 

Det er muligt at støtte LØS Market med helt ned til 50 kr. Læs mere om LØS Market og se hvordan du støtter den nye butik her

Flere artikler fra samme sektion

Eksporten af økologiske fødevarer tog sit første dyk i mange år

Mens importen af økologiske fødevarer sidste år steg med 15 pct., tog den danske eksport sit første dyk i 13 år med et fald på 2 pct. Dermed voksede underskuddet i udenrigshandlen med økologi til 1,5 mia. kr.

06-12-2019 3 minutter Eksport

Økologiske folkeaktier skal skaffe penge til at opkøbe og omlægge flere danske landbrug til økologi

Danmarks Økologiske Jordbrugsfond sælger Folkeaktier gennem Coop Crowdfunding for at skaffe kapital til opkøb af mere landbrugsjord.

05-12-2019 3 minutter OmlægningFinansiering

Aarstidernes CO2-regnskab skal være i balance i 2020

Alle snakker om klima, og et af de selskaber, som sætter handling bag ordene, er Aarstiderne, som nu melder klart ud, at selskabet vil skabe balance i sin CO2-emission allerede til næste år.

04-12-2019 6 minutter Klima