Annonce

Et overbliksbillede viser en parkeringsplan på taget af en Carrefour-bygning

Detailgiganten Carrefour indtræder i et crowdfunding-projekt, der skal hjælpe landmændene med at finansiere en omstilling til mere bæredygtighed, herunder økologisk produktion. Foto: Petit_Louis/flickr/CC2.0

Europas største detailkæde vil fremskynde omlægningen til økologi

Den stigende efterspørgsel på økologiske varer får nu detailkæden Carrefour til at indtræde i et crowdfunding-projekt, der skal hjælpe landmænd med bl.a. at lægge om til økologi.

Økologiens popularitet og forbrugernes stigende fokus på bæredygtighed får nu Carrefour - Europas største detailkæde - til at indtræde i crowdfundingprojektet 'MiiMOSA Transition' sammen med bl.a. fødevarevirksomheden Danone. 

Projektet skal rejse midler, som skal understøtte landmændenes omlægning til mere bæredygtige landbrugsformer, herunder økologi. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

På MiiMOSAs hjemmeside kan producenter søge om midler, så de kan nå i mål med deres idéer om en mere bæredygtig produktion eller afsætning. Eksempelvis har en af ansøgerne indtil videre indsamlet godt 50.000 euro, godt 373.000 kr., til sit projekt om at producere en måltidskasse udelukkende med økologiske råvarer.  

"Vores samarbejde med Carrefour er et bevis på det paradigmeskifte, vi ser inden for finansieringen af landbruget og fødevarer," siger Florian Breton, stifter af MiiMOSA, i en pressemeddelelse.

Virksomhederne vil i første omgang samlet set skyde 10 mio. euro i projektet, knap 75 mio. kr., som har en målsætning om at nå 100 mio. euro - 747 mio. kr. - de næste fire år, i takt med at flere parter kommer til.

"Vores tilslutning til MiiMOSA er en milepæl for Carrefour som led i kædens opbakning til at støtte landbrugets omstilling. Det er noget, som såvel vores produktionspartnere som vores kunder har ønsket," siger kædens generalsekretær, Laurent Vallée, i en pressemeddelelse.

Carrefour har desuden lagt en femårig strategi, der skal øge salget af økologiske varer. Kædens målsætning er at omsætte for fem mia. euro, godt 37 mia. kr., i 2022 - til sammenligning omsatte den for 1,8 mia. euro, godt 13 mia. kr, fra økologien i 2018.

Flere artikler fra samme sektion

Nordjysk cateringmesse sætter spot på økologien

ØL sætter sammen med flere aktører ekstra fokus på økologi og 10-års jubilæum for Det Økologiske Spisemærke, når Cateringmesse Nord slår dørene op den 27. februar.

19-02-2019 4 minutter Foodservice

Arla lancerer ny øko-yoghurt med kun to ingredienser

En helt ny type yoghurt uden tilsat sukker eller tilsætningsstoffer af nogen art udfordrer både smagsløg og de gængse standarder for yoghurt.

18-02-2019 2 minutter Detailhandel

Massiv interesse for dansk eksportfremstød

Vodka-serie med rodfrugter fra dansk mikrobrænderi får stor opmærksomhed på verdens største økologimesse, hvor der er tæt trafik på den danske fællesstand.

15-02-2019 5 minutter Eksport