Annonce

Annonce

Et overbliksbillede viser en parkeringsplan på taget af en Carrefour-bygning

Detailgiganten Carrefour indtræder i et crowdfunding-projekt, der skal hjælpe landmændene med at finansiere en omstilling til mere bæredygtighed, herunder økologisk produktion. Foto: Petit_Louis/flickr/CC2.0

Europas største detailkæde vil fremskynde omlægningen til økologi

Den stigende efterspørgsel på økologiske varer får nu detailkæden Carrefour til at indtræde i et crowdfunding-projekt, der skal hjælpe landmænd med bl.a. at lægge om til økologi.

Økologiens popularitet og forbrugernes stigende fokus på bæredygtighed får nu Carrefour - Europas største detailkæde - til at indtræde i crowdfundingprojektet ‘MiiMOSA Transition’ sammen med bl.a. fødevarevirksomheden Danone. 

Projektet skal rejse midler, som skal understøtte landmændenes omlægning til mere bæredygtige landbrugsformer, herunder økologi. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

På MiiMOSAs hjemmeside kan producenter søge om midler, så de kan nå i mål med deres idéer om en mere bæredygtig produktion eller afsætning. Eksempelvis har en af ansøgerne indtil videre indsamlet godt 50.000 euro, godt 373.000 kr., til sit projekt om at producere en måltidskasse udelukkende med økologiske råvarer.  

“Vores samarbejde med Carrefour er et bevis på det paradigmeskifte, vi ser inden for finansieringen af landbruget og fødevarer,” siger Florian Breton, stifter af MiiMOSA, i en pressemeddelelse.

Virksomhederne vil i første omgang samlet set skyde 10 mio. euro i projektet, knap 75 mio. kr., som har en målsætning om at nå 100 mio. euro - 747 mio. kr. - de næste fire år, i takt med at flere parter kommer til.

“Vores tilslutning til MiiMOSA er en milepæl for Carrefour som led i kædens opbakning til at støtte landbrugets omstilling. Det er noget, som såvel vores produktionspartnere som vores kunder har ønsket,” siger kædens generalsekretær, Laurent Vallée, i en pressemeddelelse.

Carrefour har desuden lagt en femårig strategi, der skal øge salget af økologiske varer. Kædens målsætning er at omsætte for fem mia. euro, godt 37 mia. kr., i 2022 - til sammenligning omsatte den for 1,8 mia. euro, godt 13 mia. kr, fra økologien i 2018.

Flere artikler fra samme sektion

Når køkkener bruger mere økologi, bliver maden sundere

En undersøgelse fra DTU viser, at køkkener, der bruger mindst 50 pct. økologi er bedre til at følge Fødevarestyrelsens anbefalinger til sundere mad.

15-10-2019 3 minutter FoodserviceOmlægning

SAS indfører økologisk flymad på de europæiske ruter

Flere flyselskaber benytter økologiske fødevarer som en del af forplejningen til deres passagerer, og som det første flyselskab lancerer SAS økologiske sandwich med råvarer fra Skandinavien på 80.000 flyvninger.

11-10-2019 3 minutter FoodserviceVirksomheder

Faktas økologiske salg har rundet en mia. kr. årligt

For første gang udsender Fakta i denne uge en tilbudsavis udelukkende med økologi. Det sker på et tidspunkt, hvor kæden er den hurtigst voksende på salg af økologiske varer, som netop har rundet en mia. kr.

09-10-2019 4 minutter Detailhandel