Annonce

Annonce

Økologisk spisemærke

Alt for få restauranter og caféer har valgt at benytte Det Økolgiske Spisemærke, men hos Økologisk Landsforening forventer man, at flere i fremtiden vil skilte med, at råvarerne er økolgiske. Foto: Økologisk Landsforening

Få restauranter benytter Det Økologiske Spisemærke

Hey, klimatosse! Hvorfor er du ligeglad med økologi, når du spiser på restaurant?, lyder overskriften på et stort opsat artikel i Politiken, som undrer sig over, hvor relativt få restauranter og caféer, som benytter Det Økologiske Spisemærke.

‘Selv om danske restauranter i 10 år har kunnet økomærke deres spisested, er det kun få restauranter, der gør brug af Det Økologiske Spisemærke. Mærket er ikke ekstremt nok, mener én kok, mens en anden kalder kollegaerne sløve,’ skriver Politiken i artiklen, som er skrevet i anledningen af spisemærkets jubilæum.

Siden Fødevarestyrelsen i 2009 lancerede Det Økologiske Spisemærke, som gør det muligt for professionelle køkkener at skilte med økologiprocenten i den mad, de serverer, har 2.825 køkkener erhvervet mærket.

‘Langt de fleste er kantiner på offentlige arbejdspladser, børneinstitutioner og plejehjem. Men vil man ud at spise økologisk en aften med kæresten, bliver det straks meget sværere. Kun 9 procent af hoteller, restauranter og cafeer har Det Økologiske Spisemærke i deres vindue, viser tal fra Fødevarestyrelsen. Det svarer til omkring 250 private spisesteder. Antallet af certificeret økologiske restauranter i Danmark er altså forsvindende lille,’ skriver Politiken.

Et stort uudnyttet potentiale

Avisen sammenholder antallet af spisemærker med brancheorganisationen Horestas opgørelse, som viser, at der er flere end 17.000 spisesteder at vælge imellem i Danmark, og Rikke Thorøe Grønning, chefkonsulent for foodservice i Økologisk Landsforening, erkender, at der er et kæmpe uudnyttet potentiale.

Det økologiske spisemærke uddeles i tre varianter: Guld (90-100 pct.), sølv (60-90 pct.) og bronze (30-60 pct.) med henvisning til, hvor stor en del af de indkøbte føde- og drikkevarer på spisestedet der er økologiske.
Det økologiske spisemærke uddeles i tre varianter: Guld (90-100 pct.), sølv (60-90 pct.) og bronze (30-60 pct.) med henvisning til, hvor stor en del af de indkøbte føde- og drikkevarer på spisestedet der er økologiske.

Men med en kendskabsgrad på 71 pct. vurderer både ØL og brancheorganisationen Horestas, at det ikke nødvendigvis er manglende kendskab, der er skyld i, at der kun er omkring 250 økologiskmærkede restauranter og cafeer på landsplan.

De peger derimod på, at der eksisterer mange sejlivede fordomme om, hvor bureaukratisk det er at benytte spisemærkerne, og de vurderer, at der eksisterer et stort mørketal. Det omfatter restauranter, som benytter økologiske råvarer, men som har fravalgt spisemærket, da de tror, det er meget bøvlet. Men i realiteten kræver det sjældent det store papirarbejde at sikre den nødvendige dokumentation, da de fleste køkkener får de nødvendige oplysningerne serveret direkte fra grossisten.

Danmark går glip af kæmpe mulighed

Ca. halvdelen af landets spisemærkede restauranter ligger i København, og flere af dem bliver drevet af den michelinstjerne-belønnede kok Christian F. Puglisi.

Kok Christian F. Puglisi er skuffet over, at ikke flere kolleger har valgt at benytte Det Økologiske Spisemærke, som efter hans vurdering kan være med til at brande dansk gastronomi
Kok Christian F. Puglisi er skuffet over, at ikke flere kolleger har valgt at benytte Det Økologiske Spisemærke, som efter hans vurdering kan være med til at brande dansk gastronomi. Foto P. A. Jørgensen

»Jeg synes, det er en skam, at vi ikke har drevet det til mere. Jeg havde forventet, da spisemærket blev en mulighed for 10 år siden, at mange flere af mine kollegaer var gået den vej. Jeg synes, det er sløvt«, siger han til Politiken.

Han mener, at Danmark går glip af en kæmpe mulighed ved ikke at skabe en helt tydelig forbindelse mellem høj gastronomi og økologi. Ifølge Politiken drømmer han om, at økologiprocenten bliver en fast del af smiley-ordningen, sådan at alle restauranter bliver målt på, hvor økologiske de er.

Flere artikler fra samme sektion

Friland barberer toppen af øko-tillægget

Trods nyt fald i tillægget på økologisk svinekød, oplever Friland stadig, at der er en god balance på markedet.

18-09-2020 2 minutter Svineproduktion

Ny analyse: Landets storkøkkener øger fokus på bæredygtighed og økologi

Undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia viser, at tre ud af fem professionelle storkøkkener og kantiner har fokus på økologi.

18-09-2020 2 minutter Foodservice

Thise er på vej med nye planteprodukter

Selv om havredrikken stadig kun bidrager med under en pct. af Salling-mejeriets omsætning, ser direktør Poul Pedersen et interessant potentiale i at udvikle flere plantebaserede produkter på basis af lokale råvarer.

18-09-2020 2 minutter Plantebaserede fødevarer,   Mejeri