Annonce

Annonce

Fakta facade

Fra torsdag i denne uge kan Faktas kunder gå på jagt i en 20 sider lang tilbudavis, som udelukkende indeholder økologiske varer, og netop et voksende salg af økologi er en af årsagerne til, at Coop-kæden efter nogle vanskelige år er på vej ind i en mere positiv gænge. Foto: Coop

Fakta fordobler økologi-salget på fem år

For første gang udsender Fakta i denne uge en tilbudsavis udelukkende med økologi. Det sker på et tidspunkt, hvor kæden er den hurtigst voksende på salg af økologiske varer, som netop har rundet en mia. kr.

Danmarks hurtigst voksende kæde på økologi-salg er nu fakta. Siden 2015 har kæden øget sin økologi-andel fra 5,8 pct. til 12,6 pct. og væksten fortsætter med uformindsket styrke i indeværende år, oplyser Fakta i en uge hvor kæden sender en ren økologisk tilbudsavis på gaden.

Kæden oplyser, at økologiomsætningen i år for første gang passerer en mia. kr. Det er baggrunden for, at fakta som den første landsdækkende kæde udsender en tilbudsavis udelukkende med økologiske varer i uge 41. Men ifølge kædedirektør John Hornbech Christensen, er væksten ikke kommet af sig selv.

”Forklaringen er først og fremmest, at Fakta har forstærket indsatsen på økologi ved at udvide udvalget og dernæst styrke markedsføringen. Alene i løbet af de seneste 12 måneder har vi øget antallet af forskellige økologiske varer med ca. 50 procent,” siger John Hornbech Christensen.

365 Økologi-serien trækker læsset

Den helt store vækst-motor for økologisalget er faktas egen serie af økologiske varer ‘365 Økologi’, som kæden markedsfører som ‘økologi i høj kvalitet til lav pris’.

Væksten viser, at der har været et uudnyttet potentiale, når Fakta i løbet af så kort tid kan præstere et så stort boost i salget.

— John Hornbech Christensen, direktør i Fakta

”Vi oplever lige nu en selvforstærkende udvikling. Salget vokser, hvilket gør det muligt at udvide udvalget og forstærke markedsføringen, som vi gør i den kommende uge. Større udvalg og øget markedsføring skaber større salg. Derfor forventer vi, at den eksplosive vækst fortsætter i de kommende år, hvor vi vil fortsætte med at udvide med nye økologiske varer,” siger John Hornbech Christensen.

Han tør ikke sætte tal på, hvor meget han forventer, at økologisalget vil vokse i indeværende uge.

“Vi skal bruge tilbudsavisen til at fortælle, at Fakta i dag har et bredt udvalg af økologiske produkter til konkurrencemæssige priser, og at vi løbende arbejder på at udvide det nuværende sortiment, som omfatter knap 400 produkter, så den skulle gerne få vores eksisterende kunder til at købe flere økologiske varer og få nye kunder til at finde vej til Fakta, siger direktøren.”

Der er lys for enden af tunnelen

Discountkæden Fakta har de seneste år været et dyrt bekendtskab for Coop Danmark, da discountkædens ca. 360 butikker de seneste seks regnskabsår har haft et samlet underskud på 650 mio. kr., men direktøren håber, at økologien kan være med til at sikre en bedre indtjening i kæden, som har været udfordret af, at en del kunder primært brugte butikken til suppleringsindkøb.

“Det har været nogle meget udfordrende år for Fakta, men kæden giver mindre underskud end længe, og jeg tror, at økologien kan bidrage til, at flere kunder handler mere færdigt, når de kommer i Fakta. På den måde bliver økologien et af de lokomotiver, som skal være med til at holde Fakta på en kurs mod sorte tal i regnskabet. Samtidig kan vi se, at omsætningen vokser i de fem butikker, som er omlagt til det nye Fakta-koncept. Det øger motivationen for at investere yderligere i kæden, så der er absolut lys for enden af tunnelen,” siger John Hornbech Christensen, som forventer, at den økologiske tilbudsavis vil få en del Fakta-kunder til at løfte øjenbrynene.

“Væksten viser, at der har været et uudnyttet potentiale, når Fakta i løbet af så kort tid kan præstere et så stort boost i salget,” siger han til Økologisk.nu.

Den første tilbudsavis udelukkende med økologi gælder fra 10. til 16. oktober. I de efterfølgende uger udsender fakta et helt hæfte med mere økologi og med masser af opskrifter.

Flere artikler fra samme sektion

Nyt tv-koncept: Spis dit kæledyr eller bliv vegetar

Et socialt eksperiment ønsker at få folk til at tænke mere over dyrets vej fra marken til middagsbordet.

17-10-2019 3 minutter DyrevelfærdForbrug

Den plantebaserede trend er godt nyt for økologien

En analyse peger på, at tendensen mod en mere plantebaseret kost er med til at drive den økologiske vækst.

17-10-2019 1 minutter ForbrugUdlandDetailhandel

De unge hiver gerne flere penge op af lommen, hvis varen er økologisk

De yngre forbrugeres bevidsthed om miljøudfordringer kan være godt for økologiens fremtid, lyder det fra en analytiker.

17-10-2019 3 minutter ForbrugDetailhandelUdland