Annonce

Annonce

Annonce

Økologiske varer fra Aldi

2020 bliver året, hvor butikkerne i samarbejde med avlerne vil dække hullerne i det økologiske grønt-sortiment, vurderer Økologisk Landsforenings Henrik Hindborg. Foto: Aldi

Fem økologiske tendenser i 2020

Pressemeddelelse

Økologisk Landsforening bringer her sit bud på fem superskarpe økologiske og bæredygtige tendenser, som du kan glæde dig til i 2020.

Det globale fokus på bæredygtighed betyder, at flere forbrugere vil have mere økologi. Hvor basisvarer som mejeriprodukter, mel, frugt og grønt for længst er blevet økologisk mainstream, vil danskerne nu have mange flere produkter i bæredygtighedens tegn. 

Både de plantebaserede produkter, det, vi forkæler os selv med, og det hurtige måltid skal være økologisk. Markedschef for detail Henrik Hindborg fra Økologisk Landsforening giver her et bud på fem superskarpe økologiske og bæredygtige tendenser, som du skal glæde dig til i 2020.

Flere plantebaserede fødevarer får ø-mærket

Med rekordfart har flere danskere erklæret sig veganere, vegetarer eller flexitarer. Det har øget efterspørgslen på plantebaserede proteinholdige produkter, og udviklingen af dem er gået stærkt. 2020 bliver året, hvor flere plantebaserede fødevarer får det røde, statskontrollerede Ø-mærke, så forbrugerne er sikret en bæredygtig værdikæde fra jord til bord.

Større sortiment af øko-grønt

Danskerne er vilde med økologiske kartofler, gulerødder og løg, og i takt med at det grønne fylder mere på vores tallerkener, vil 2020 være året, hvor butikkerne i samarbejde med avlerne vil dække hullerne i det økologiske grønt-sortiment. Som forbruger betyder det, at du kan se frem til at få et større udvalg af økologiske grøntsager i dit supermarked.

Meget mere økologisk convenience

Convenience – altså nemt tilgængelig og hurtig mad – fortsætter med at hitte blandt danskerne. Men der er et stigende krav om, at den mad, vi henter med hjem eller spiser on-the-go, skal være sund og økologisk. Derfor vil økologiske produkter i stigende grad finde vej til tanken, kiosken og supermarkedernes to-go hylder.

Økologisk brød til folket

Økologi har været småt repræsenteret i det danske brødsortiment, og forbrugerne har skullet kigge langt efter de populære brød i en økologisk udgave. Brødproducenter, som fx Schulstad, lancerer nogle af kundernes favoritbrød i helt nye, økologiske udgaver, og vi forventer, at flere følger efter.

Økologisk forkælelse

Når det kommer til at forkæle os selv lidt ud over det sædvanlige, skal lækkerierne selvfølgelig også være økologiske. Drikkevarer og søde sager er nye, hotte trends på den økologiske markedsplads. Produkter som flødeboller, alkoholfrie bobler og øko cocktails er noget alle skal prøve i 2020.

Dette er en pressemeddelelse fra Økologisk Landsforening. Det er tilladt at kopiere og bringe den på andre nyhedssider.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

28-05-2020 5 minutter Økologisk Landsforening,   Forbrug

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed