Annonce

Mange forbrugere forbinder det med øget dyrevelfærd, når kom og kalv får lov til at gå sammen i længere tid, og ifølge Thise Mejeri er det nødvendigt hele tiden at udvikle koncepter, som lever op til forbrugernes forventninger.

Foto: Morten Telling

Flere Coop-kæder åbner dørene for Ad Libitum-mælk

Flere forbrugere får snart mulighed for at honorere landmænd, som gør noget ekstra for dyrevelfærden i kostalden, når Thises Ad Libitum-mælk i løbet af efteråret finder vej til flere Coop-kæder.

Hidtil er Ad Libitum-mælken kun blevet solgt i Irmas butikker, som alle ligger på på Sjælland, men nu er Coop-kæderne Kvickly og SuperBrugsen også på vej til at få Ad Libitum-mælk i køledisken i resten af landet.

Det oplyser Peder G. Jessen, salg- og marketingdirektør på Thise Mejeri. Han ønsker ikke at sætte eksakte tal på, hvor mange liter mælk, Thise sælger i Ad Libitum-kartoner, men han er ikke i tvivl om, at det vil øge salget, når mælken bliver tilgængelig i flere butikker.

»Salget går rigtig godt, og når mælken snart kommer ud i flere butikker, vil jeg ikke afvise, at vi får behov for mere mælk. Vi følger strømningen, og det er markedet, der afgør, om konceptet er en god ide,« siger Peder G. Jessen.

Han oplyser, at mejeriet især i forbindelse med lanceringen brugte en del kræfter på markedsføring for at sikre, at kunderne forstår, at Ad Libitum-mælken kommer fra økologiske landbrug, hvor kalvene får lov til at gå sammen med deres moder eller en ammetante i mindst tre måneder.

Ad Libitum-mælken koster 15,50 på Coop.dk
Ad Libitum-mælken koster 15,50 på Coop.dk

Ifølge mejeri-direktør Poul Pedersen er Thise netop skabt til at lancere nye mælkekoncepter som Ad Libitum og Græsmælk, hvor køerne kun bliver fodret med græs, og han tror på, at den type produkter, som kan levere på dyrevelfærd, vil opleve vækst i de kommende år.

Producenter står på spring

»Peder G. Jessen kan bare gå i gang med at sælge, så skal jeg nok producere mælken,« siger han og oplyser, at der blandt mejeriets ca. 70 andelshavere er flere, som kun behøver at lave få ændringer på gården for at kunne levere til Ad Libitum-konceptet.

Poul Pedersen lægger ikke skjul på, at Thise som et økologisk mejeri både bliver udfordret på dyrevelfærd, klima og CO2, men han ønsker ikke at kritisere konkrete, konventionelle mælkekoncepter for såkaldt greenwasching.

Den opgave overlader han trygt til forbrugerne, og han glæder sig kun over, når det konventionelle landbrug lader sig inspirere af økologien

»Det har jeg det fint med, så må vi bare forfine vores koncepter yderligere, og vi kommer til at arbejde endnu mere med både dyrevelfærd, klima og energioptimering i fremtiden, ellers overlader vi banen til andre,« siger Poul Pedersen.

Helena Linde, kategorichef for mejeri hos Coop, glæder sig til at kunne tilbyde Ad Libitum-mælk til kunder i hele landet.

»Det er et helt unikt produkt, som snart kommer i fast sortiment i 60 Kvickly-butikker og 194 SuperBrugser, mens butikker i Dagli’ Brugsen får mulighed for at bestille mælken, hvis kunderne efterspørger den,« siger hun.

Flere artikler fra samme sektion

Hyppig udmugning og teltoverdækning skal sænke landbrugets forurening

Et ekspertudvalg er kommet med en række forslag til, hvordan dansk landbrug kan sænke sin ammoniak-forurening.

19-10-2020 3 minutter Miljø,   Politik

Anima lancerer offensiv kampagne mod Rema 1000

Rema 1000 undrer sig over Animas angreb på kædens salg af såkaldte turbokyllinger.

19-10-2020 4 minutter

Økologs rødkløver godkendt til medicinsk brug

Den fynske økolog og urteproducent Michael Mohr Jensen har fået rødkløver-produktet Regoros godkendt som fødevare til særligt medicinsk formål.

15-10-2020 1 minutter Produktudvikling,   Eksport,   Virksomheder