Annonce

Annonce

Nestlé lancerer en ny serie af plantedrikke og er i gang med at udvikle flere plantebaserede produkter.

Fødevaregigant vil ind på Europas marked for plantedrikke

Nestlé vil disrupte markedet for plantedrikke og lancerer nu en ærtebaseret drik, der tilmed er certificeret CO2-neutral.

Markedet for plantebaserede drikke som alternativer til mejeriprodukter er i hastig fremgang verden over, og nu vil fødevaregiganten Nestlé med på vognen for mælkealternativer.

Med sin nye ærtebaserede drik under brandet 'Wunda' lancerer Nestlé tre varianter af ærtedrikken; en usødet, sødet og kakao. De er dog ikke økologiske, hvorfor Nestlé har kunnet berige dem med D-, B2- og B12-vitamin. Derudover er drikkene certificeret CO2-neutrale, hvilket skyldes en kombination af vedvarende energi og investeringer i skovrejsning for at kompensere for udledningen.

"Der er en stille madrevolution under opsejling, som ændrer, hvordan vi spiser. I Europa vælger mindst fire af 10 forbrugere allerede nu visse mejerialternativer. Folk efterspørger bedre plantebaserede drikke, der er næringsrige, alsidige og velsmagende. Vi har ekspertisen i det plantebaserede og erfaringen fra mejeriproduktionen til at være med helt fremme under dette skifte, og vi er sikre på, at folk vil blive overbeviste af Wunda," siger Cédric Boehm, Nestlés chef for mejeri i Europa, Mellemøsten og Nordafrika, til Nestlés hjemmeside.

Nestlé mener selv, at drikken kan noget, som mange af de andre plantebaserede drikke ikke kan, idet nogle har en distinkt smag eksempelvis af mandel, andre skiller i varme drikke eller skummer ikke - alt det skulle Wundas ærtedrik kunne klare, lyder det.

"Vi har prøvet at skabe et produkt, der er helt anderles end det, der i forvejen er på markedet," siger Rani Saab, markedschef for Dairy Beyond the Core hos Nestlé.

Udviklet på kun seks måneder

Drikkene er desuden rige på fibre og har et lavt indhold af sukker og fedt. De scorer alle 'A' på den europæiske Nutri-Score, hvor 'A' angiver den højeste ernæringsmæssige kvalitet, mens 'E' angiver den laveste.

"Denne alsidige og lækre ærtebaserede drik er en glimrende kilde til proteiner og fibre. Dens gode neutrale smag, at den kan bruges på flere måder i madlavningen og det faktum, at den er CO2-neutral, gør den til et ideelt plantebaseret alternativ til mælk," siger Stefan Palzer, Nestlés chefteknolog.

Wunda er udviklet på blot seks måneder af Nestlés nyligt nedsatte forskningsenhed - R&D Accelerator - der skal skabe udvikle bæredygtige mejeriprodukter og plantebaserede alternativer til mejerivarer. Arbejdet med drikken udspringer af interviews på gaden, i caféer og butikker rundt om i Storbritannien, hvor folk blev spurgt om, hvad de ønsker, at en mælk skal kunne, og det var her, teamet fik indblik i ønskerne om, at drikken både skal kunne bruges på flere måder, smage godt og være ernæringsmæssigt stærk.

Drikken kommer i første omgang på markedet i Frankrig, Portugal og Nederlandene, men vil efterfølgende blive lanceret i resten af Europa.

De kommer således til at tage kampen op mod de store brands Oatly og Alpro, der tilsammen udgør godt 34 pct. af markedet for plantebaserede mælkealternativer i Vesteuropa. Både Oatly og Alpro har en del økologiske produkter i deres sortiment.

Truer det mælken?

Plantebaserede drikke udgør den største varekategori inden for plantebaserede forarbejdede produkter, og en analyse fra Global Market Insights peger på, at markedet for plantebaserede alternativer til mælk næsten vil fordoble i markedsværdi fra 2019 til 2026: fra 12 mia. dollars til 21 mia. dollars målt på 23 landes markeder.

Samme analyse peger på, at det særligt er udviklingen i den økologiske fødevareindustri, der har været med til at øge efterspørgslen på plantebaserede mælkealternativer.

Ligeledes viser en analyse fra Fortune Business Insights, at det er forbrugernes øgede ønske om mere "rene" fødevarer - gerne økologiske - der er med til at drive efterspørgslen på plantedrikke.

OECD-FAO vurderer også, at efterspørgslen på de plantebaserede drikke vil stige kraftigt de kommende år, men påpeger, at det kommer fra et lavt niveau. Samtidig forventer OECD-FAO, at efterspørgslen på mejeriprodukter som helhed vil stige, om end det er langt mere beskedne væksttal, fordi niveauet i forvejen er højt. I en markedsrapport med prognoser for udviklingen fra 2020-2029 vurderes det, at efterspørgslen årligt vil stige 1 pct. frem mod 2030.

En markedsanalyse fra Coop i 2018 viser også, at trods hastig vækst for plantedrikke - salget steg 500 pct. fra 2013-2018 - har det ikke medført en tilbagegang i salget af mælk. Om det har reduceret væksten i salget af mælk, siger tallene dog ikke noget om.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel