Annonce

Annonce

Grøntsagshylder i supermarked

Målt i værdi har et ændret beregningsgrundlag ført til, at Danmarks Statistik har opjusteret den samlede fødevareomsætningen med ca. 25 mia. kr., og det medfører et markant fald i økoandelen. Foto: Økolgisk Landsforening

Fornem dansk øko-kurve får et hak i tuden

Danmarks Statistik har indført en ny men mere præcis beregningsmetode, som i ét hug barberer ca. 3,5 pct. af økoandelen, og det sætter Danmarks internationale førerposition under pres.

Danmark har gennem mange år solet sig i rolle som den nation i verden, hvor økologien udgør den største andel af fødevareforbruget.

I 2017 opgjorde Danmarks Statistik andelen til 13,3 pct., men da DS i maj offentliggjorde den nye statistik over det økologiske dagligvaresalg, var procenten barberet ned til 11,5, og det betyder, at positionen som verdens førende økologination lige pludselig kommer under pres.

Selv om salget af økologiske fødevarer stadig præsterer to-cifrede vækstrater og dermed vokser langt hurtigere end Danmarks samlede dagligvaresalg, som aktuelt er gået i bakgear, medfører ændringer i Danmarks Statistiks beregningsmetode, at den økologiandel, som gennem mange år har gjort Danmark til ’verdensmester’ i økologi, i 2018 endte på 11,5 pct.

Det samlede dagligvaresalg i 2018 var på 111,8 mia. kr., mens omsætningen af økologiske fødevarer ifølge DS udgjorde 12,9 mia. kr.

Troede der var sket en fejl

Da Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, klikkede ind på Danmarks Statistik og så de nye salgstal, blev han i første omgang positivt overrasket.

Salget i landets fysiske butikker og på diverse online-platforme var vokset fra 11,3 mia. kr., i 2017 til 12,9 mia. kr. sidste år. Det svarer til en vækst på 14 pct. Det var faktisk en anelse højere, end han havde forventet. Derfor kom det også bag på ham, da han længere nede i teksten erfarede, at Danmarks Statistik samtidig oplyste, at økologiandelen var faldet pga. en ændret regnemetode.

»Jeg troede i første omgang, at der var sket en fejl,« siger markedschefen.

For at få belyst, hvordan tallene hang sammen, kontaktede han derfor Danmarks Statistik, og i sidste uge vendte Martin Lundø fra Danmarks Statistik tilbage med en uddybende forklaring på, hvorfor en økologiandel, som efter Henrik Hindborgs beregninger efter den gamle model ville være landet på ca. 15 pct., nu med ét hug var reduceret med 3,5 procentpoint.

Nye og mere præcise tal

Til økologisk.nu forklarer Martin Lundø, at det ikke giver nogen mening at sammenligne de to tal, da faldet alene skyldes, at beregningsgrundlaget er ændret.

Frem til 2016 blev den samlede detailomsætning udregnet ved hjælp af undersøgelsen ’Detailhandlens omsætning fordelt på varegrupper’, som kun blev lavet hvert femte år.

Tallene blev efterfølgende fremskrevet med et indeks for udviklingen i detailhandelsomsætningen af føde- og drikkevarer. Denne undersøgelse gennemføres ikke længere, og ifølge Martin Lundø var den også behæftet med så stor usikkerhed, at der var god grund til at ændre beregningsgrundlaget.

Det er frustrerende for både brugerne og os, at vi var nødt til at ændre beregningsgrundlaget, men jeg er sikker på, at vi har fået nogle meget mere præcise tal.

— Martin Lundø, Danmarks Statistik

Derfor har Danmarks Statistik valgt at gå ud og spørge landets dagligvarekæder og de største fødevaregrossister for at få en mere præcis opgørelse, og det viser sig, at det samlede dagligvaresalg er mere end 30 pct. højere end tidligere antaget, og ifølge Martin Lundø har den officielle økologiprocent derfor tidligere været for høj.

»Det er frustrerende for både brugerne og os, at vi var nødt til at ændre beregningsgrundlaget, men jeg er sikker på, at vi har fået nogle meget mere præcise tal,« siger Martin Lundø’.

Målt i værdi er den samlede fødevareomsætningen opskrevet med ca. 25 mia. kr. Det svarer til en vækst på 30 pct., og det får naturligvis betydning for økologiprocenten.

Tallene harmonerer bedre

Præsenteret for den forklaring anerkender Henrik Hindborg, at Danmarks førerposition gennem en årrække nok har ligget til den høje side.

»Efter min dialog med Danmarks Statistik er jeg overbevist om, at vi nu har et mere solidt talmateriale over dagligvarehandlen. Det er glædeligt, og tallene harmonerer også bedre med tallene fra GfK og de tilbagemeldinger, vi får fra dagligvarekæderne,« siger markedschefen.

Han ærgrer sig dog over, at Danmarks internationale førerposition nu er truet af lande som Sverige og Schweiz, da førertrøjen gennem årene har været med til at åbne mange døre for dansk økologi, som er blevet et foregangsbillede for resten af Verden.

»Nu må vi bare erkende, at vi er pisket til at kæmpe for at bevare førertrøjen,« siger Henrik Hindborg.

ØL fastholder 2030-mål

Det faktum, at økologiandelen bliver sparket et par år bagud, får dog ikke Økologisk Landsforenings politiske top til at ryste på hånden og nedjustere 2030-målet om, at 30 pct. af dagligvarehandlen skal være økologisk om 11 år.

Det betyder bare, at vi skal arbejde lidt hårdere, og at alle må stramme ballerne endnu mere for at nå målet

— Per Kølster, fmd. for Økologisk Landsforening

»Da målet blev sat, skete det på en måde, så man næsten skulle tro på, at der skulle ske mirakler for at nå dem. Netop ved at sætte høje mål er man med til at skabe mirakler, så derfor ændrer vi ikke på målene, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

»Det betyder bare, at vi skal arbejde lidt hårdere, og at alle må stramme ballerne endnu mere for at nå målet,« siger Per Kølster.

Flere artikler fra samme sektion

ØL går på jagt efter de nye trends i New York

Økologisk Landsforening arrangerer inspirationstur til New York, hvor de nyeste trends slår igennem lidt før alle andre steder.

23-08-2019 4 minutter EventsUdland

Øko-mejerier går plantevejen

Både Thise og Naturmælk vil følge i Arlas fodspor og producerede plantebaserede produkter.

23-08-2019 4 minutter MejeriProduktudvikling

Coop Crowdfunding åbner onlinebutik

Coop Crowdfunding har åbnet egen onlinebutik, som sælger varer, kunderne selv har investereret i, og mange af dem er økologiske.

22-08-2019 2 minutter Onlinesalg