Annonce

Annonce

En so med en flok grislinger ses på friland.

Trods coronakrisen nåede Friland sidste år en rekordhøj omsætning og senere i dag bliver der sat tal på, hvor store resttillæg det udløser til leverandørerne. Arkivfoto: Majbrit Terkelsen

Friland er tæt på en kæmpe milepæl

De økologiske kødkoncepter er trækdyr for Frilands rekordhøje omsætning, som i det seneste år voksede med 16 pct. og nu kun er sølle en mio. kr. fra at runde milliarden.

Der var godt nyt til morgenkaffen for de danske producenter af økologisk kød.  Forud for dagens årsmøde i Friland, oplyser selskabet, at omsætningen af kød er vokset med 16 pct. i regnskabsåret 2020/21. Selskabet, som er ejet af Danish Crown, kommer dermed ud af året med en omsætning på 998,9 mio. kr., som er den højeste omsætning i selskabets historie.

Det gør Friland til den suverænt største europæiske leverandør af økologisk grise- og oksekød, oplyser DC-datterselskabet.

"Vi er stolte over, at vi har nået en rekordomsætning. Det er både Frilands, men også Danish Crowns ambition at levere kød af høj kvalitet og med god dyrevelfærd, og vores høje omsætning viser, at det også er efterspurgt hos forbrugerne, siger adm. direktør i Friland, Claus Hein i en pressemeddelelse.

Den høje omsætning skyldes blandt andet et øget salg på eksportmarkederne, og at Friland har fastholdt sin markedsandel i Danmark. Samlet set er det fortsat salget af dansk økologisk kød, som fylder mest i Friland med godt 70 pct. af salget. Salget til danske kunder udgør knap 40 procent af omsætningen.

Friland kan i 2020/21 se salget af økologisk grisekød fra de danske andelsejere vokse med 97 mio. kr. til 467 mio. kr., mens salget af dansk økologisk oksekød lander på 241 mio. kr., hvilket er en stigning på fire pct.

"Vi er glade for, at vi kan fastholde vores position i Danmark, og samtidig vækste på vores eksportmarkeder. Det er afgørende, at vi står på så mange ben som muligt, når vi skal afsætte vores produkter, for det giver vores leverandører den størst mulige sikkerhed for en acceptabel afregning," siger Claus Hein.

Jais Valeur: Friland er vores flagskib

Friland udgør et stærkt brand for koncernen påpeger adm. direktør for Danish Crown, Jais Valeur, som er meget tilfreds med Frilands udvikling, og han understreger, at Friland spiller en væsentlig rolle i udviklingen af koncernen, som gerne vil satse mere på økologi.

"Vi kan se, at Friland har leveret på et flot niveau i det forgange år, og vi håber, at vi som koncern kan løfte selskabet yderligere. Friland er et af vores flagskibe i vores nye strategi, 'Feeding the Future', siger DC-bossen på en dag hvor moderkoncernen offentliggør et rekordresultat for 2020/2021, hvor bundlinjen er et overskud på 2,3 mia. kr.

Hvor meget Friland bidrager med fremgår ikke direkte, men koncerndirektøren påpeger, at det er vigtigt, at alle grene af koncernen bliver ved med at øge værdien og kvaliteten på produkterne.

"Det leverer Friland, og produkterne passer perfekt til de forbrugere, som efterspørger økologi og bedre dyrevelfærd, og den evne til at finde vækstlommerne i markedet skal vi forsøge at udvikle forretningen efter," siger Jais Valeur.

Arbejder på øget vækst 

Friland har i det forgangne regnskabsår, ligesom andre selskaber, været ramt af lav aktivitet i restaurations- og foodservicebranchen. Det har betydet en smule lavere omsætning på flere segmenter.

"Vi tror på, at vi kan nå en højere omsætning, men vi er afhængige af afsætningen i Danmark såvel som på eksport. Vi arbejder benhårdt for at øge vores forretning, og her håber vi, at vi kan øge antallet af grise og kreaturer, men det skal ske i balance med afsætningsmulighederne, så vi kan sikre en stabil og gerne høj afregning til landmændene, siger Claus Hein.

På tirsdagens årsmøde i Søften i Friland bliver det vedtaget, hvordan resttillæggene bliver påvirket af det flotte årsresultat, mens Claus Hein får mulighed for at sætte flere ord på regnskabstallene og forventningerne til fremtiden.

Flere artikler fra samme sektion

Flere økologer kan se frem til tilskud til ny teknologi

Der er stor efterspørgsel på tilskud til ny teknologi, og nu afsætter fødevareministeren ekstra penge til Økologisk investeringsstøtte i 2021. Derudover får ansøgerne et halvt år ekstra til at afslutte deres projekt.

02-12-2021 2 minutter Tilskud

Snart bliver engelske landmænd belønnet for at passe på deres jord

Engelske landmænd vil fra 2022 modtage betaling, hvis de aktivt værner om jordens frugtbarhed og sundhed. Flere naturorganisationer er dog skuffede over ordningen.

02-12-2021 4 minutter Udland,   Politik,   Jordfrugtbarhed

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

02-12-2021 4 minutter Forbrug,   Detailhandel,   Plantebaserede fødevarer