Annonce

Annonce

Annonce

Øko-grise på mark

Efter nogle hårde år begynder det at lysne for Frilands producenter af økologiske grise, som kan glæde sig over voksende afregningspriser, mens Friland har valgt at lukke limouisine-konceptet. Arkivfoto: Friland

Friland oplever vækst på eksportmarkedet

Trods cornakrise kan Frilands nye direktør, Claus Hein, melde om fremgang efter få måneder på posten.

Der har været fart på i første halvdel af regnskabsåret hos Friland, der er Danish Crowns salgsselskab for øko- og frilandsdyr. Det oplyser selskabet i en kortfattet ‘halvårsrapport’ under overskriften ‘Ny direktør, nye markeder og et koncept færre’.

Der bliver arbejdet målrettet på at udvikle både nye og eksisterende koncepter. I spidsen for arbejdet står Claus Hein, der den 1. februar overtog posten som direktør efter Henrik Biilmann.

- Mine første erfaringer med Friland er, at såvel landmændene som medarbejderne dagligt leverer en yderst kompetent indsats, og alle yder deres bedste, for at vi fortsat kan udvikle os i en positiv retning,” siger Claus Hein efter de første tre måneder i direktørstolen.

På koncernniveau oplever han, at samarbejdet på tværs hele tiden bliver styrket.

“Jeg forudser, at samarbejdet vil komme både Friland og hele Danish Crown koncernen endnu mere til gode i fremtiden,” siger direktøren, som melder om fremgang for de økologiske koncepter.

Efter at leverandørerne af økologiske grise har haft et par stramme år, hvor det økologiske tillæg er faldet, og enkelte producenter har været nødsagede til at afvikle produktionen, er udviklingen det seneste halvår begyndt at vende.

“Vi oplever i øjeblikket, at tidligere og nuværende kunder lægger flere ordrer samtidig med, at vi har udvidet kundeporteføljen. Det er specielt eksporten, der driver fremgangen - herunder Tyskland, Frankrig og Nordamerika,” siger Claus Hein.

Også det økologiske oksekød oplever fremgang i omsætningen, men da corona-krisen indtraf, blev konceptet også ramt, præcis som det har været tilfældet hos Danish Crown Beef, oplyser Friland.

Frilandsgris-konceptet har fortsat en stærk position på det danske marked, hvor der er distribution gennem Dagrofa og stor eksponering i 7-Eleven-kæden, der udelukkende har pølser med Frilandsgris i deres hotdog-sortiment. Frilandsgris har fortsat stor opbakning fra de danske kunder, men der er samtidig en stigende interesse fra kunder på eksportmarkederne.

På baggrund af en høj basisnotering fra Danish Crown samt et ‘acceptabelt Friland-tillæg’ nåede afregningen i slutningen af februar helt op på 16,70 kr./kg. Corona-udbruddet har dog har sat en midlertidig stopper for den positive udvikling i slutningen af halvåret.

Friland dropper limousine-konceptet

Det var selvfølgelig beklageligt, at det ikke var profitabelt at køre konceptet videre, men det giver os muligheden for at satse mere på Friland Kødkvæg-konceptet, hvor en stor del af limousine-dyrene meget gerne skulle komme til at indgå,” siger Claus Hein.

Størstedelen af kødet fra Friland Kødkvæg afsættes til private slagtere, men den 200 grams hakkede oksekød, der findes i køledisken hos REMA1000, klarer sig fortsat rigtig godt.

Omsætningen på konceptet har været svagt faldende, men Claus Hein håber, at et øget antal limousine-dyr kan komme til at bidrage positivt til udvikling i det kommende halvår.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

28-05-2020 5 minutter Kødproduktion

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed