Annonce

Annonce

Kunder går ind og ud af en SuperBrugsen-butik.

Mange danskere glemte alle råd om at undgå hamstring, da landet gik i corona-skjul, mens køerne til nethandlen var astronomiske, og Henrik Hindborg fra Økologisk Landsforening vurderer, at et øget netsalg kan være med til at øge økologiandelen yderligere. Foto: Siine Fiig

Frygten for corona-virus sætter ekstra skub i nethandlen

Da økologiandelen i nethandlen er dobbelt så høj som i de fysiske butikker, kan et øget online-salg af fødevarer være med til at løfte det samlede økologiske salg, mener markedschef Henrik Hindborg fra Økologisk Landsforening.

“Man skulle tro, der var udbrudt krig”, siger en ansat i Superbrugsen i Hornslet til de mange kunder, som torsdag formiddag cirklede rundt i butikken og hamstrede toiletpapir, mælk, olie, pålæg og gulerødder.

“Bare tag det roligt. Vi holder også åbent i morgen,” fortsætter den ansatte, mens kunderne haster videre med indkøbskurven på slæb med kurs mod kassekøerne og en tætpakket parkeringsplads. Det er hamstringstid.

Men ikke alle danskere vælger at besøge den lokale købmand. Tværtimod klikker mange danskere sig ind i de netbaserede fødevarebutikker, som både tilbyder almindelige dagligvarer og færdige måltidsløsninger, og ifølge Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, kan udbruddet af corona-virus både på kort og længere sigt give et løft til det økologiske salg.

“Der vil være flere, som søger mod online-handel i disse Corona-tider. Først og fremmest fordi nogle gerne helt vil undgå det fysiske møde med andre kunder i butikkerne eller på vejen til og fra indkøbsstedet. Det vil formentlig påvirke det økologiske salg positivt,” siger Henrik Hindborg.

Den vurdering begrunder han dels med, at økologi-andelen ved onlinehandel typisk er mindst dobbelt så høj, som den er i butikkerne, dels med at det er så uendeligt nemt at vælge økologi-ikonet til, når man handler på nettet og på den måde sikre, at hele indkøbet bliver økologisk.

“Jeg er også sikker på, at endnu flere i den nuværende situation får øjnene op for de populære økologiske måltidskasser. Når det er sagt, så er der også grænser for, hvor meget online handlen af fødevarer overhovedet kan stige på den helt korte bane,” erkender markedschefen, som ikke tør spå om, hvor mange af de nye onlinekunder, som får får så meget smag for at handle på nettet, at de bliver hængende.

I forhold til den aktuelle diskussion om, hvorvidt der vil være varer nok i de fysiske butikker, så mener han ikke, der er grund til bekymring. Han er overbevist om, at der både her til morgen og i weekenden vil være fyldt op på hylderne i Superbrugsen i Hornslet og i alle andre dagligvarebutikker i landet.

“Vi har en super effektiv detailhandel med butikker, logistikfaciliteter og forsyningssystemer, der uden videre kan forsyne 12-15 mio. danskere med alle de fødevarer, de har brug for. Og så mange er vi jo slet ikke. Så selv om der måske skulle blive købt noget mere ind til køleskabet og fryseren end normalt, så er handlen også gearet til at det”.

Bortset fra nogle periodiske situationer, hvor der kan blive udsolgt af populære økologiske basisvarer som mælk, gær, mel og oksekød, forventer han, at  forsyningen af økologiske fødevarer til verdens mest økologiske folkefærd vil forløbe uden de store sværdslag.

Flere artikler fra samme sektion

EAT Grim sælger grimme grøntsager

To iværksættere har fået så megen succes med at begrænse madspild ved at sælge økologiske frugt- og grøntkasse, der udelukkende er fyldt med tilsyneladende uperfekte varer, at de snart retter blikket mod udlandet.

23-09-2020 6 minutter Madspild,   Virksomheder

Comeback til sønderjysk saftproducent

Søgaard Saft trykkede på pauseknappen i foråret, men nu er de ansatte genansat og produktionen af økologiske drikkevarer genoptaget.

22-09-2020 2 minutter Virksomheder,   Foodservice

Friland barberer toppen af øko-tillægget

Trods nyt fald i tillægget på økologisk svinekød oplever Friland stadig, at der er en god balance på markedet.

18-09-2020 2 minutter Svineproduktion