Annonce

Annonce

Malte Ebert

For musikeren Malte Ebert var Økologisk Landsforenings vandkampagne en oplagt mulighed for at vække Gulddreng til live, og samtidig bidrage til en god sag.Foto: M2 Film / Blonde Media / Universal Music

Gulddreng genopstår i den gode sags tjeneste

Malte Ebert har valgt at vække Gulddreng til live i forbindelse med en kampagne, som skal redde grundvandet fra forurening med sprøjterester.

Fans i hele Danmark har sukket efter det, siden han lagde sig selv i graven ved en storstilet afskedskoncert for halvandet år siden. Nu er det en realitet. Gulddreng genopstår, og han kan bogstaveligt talt gå på vandet i den nye musikvideo ‘Stop Nu’, som skal bidrage til at redde grundvandet.

Men de færreste havde sikkert gættet, at musikeren Malte Ebert ville genoplive sit arrogante alter ego i skikkelse af Gulddreng via Økologisk Landsforenings kampagne for rent grundvand.

Men den jyske musiker betegner selv økologikampagnen Ren Madglæde som den helt ideelle ramme for Gulddrengs comeback til de levendes rækker.

“Vi har noget af verdens bedste grundvand. Det skal vi passe på, så for mig er det fedt for en gangs skyld at få mulighed for at bruge det alter ego, jeg selv har skabt, til noget vigtigt,” siger den 25-årige sanger om baggrunden for at deltage i kampagnen for rent grundvand.

Han uddyber sine holdninger i fem små videoklip, som ligger på Økologisk Landsforenings hjemmeside.

Vi snakkede om iltsvind og fiskedød

Maltes økologiske indkøbsvaner blev grundlagt i barndomshjemmet i Andkær syd for Vejle. Her voksede han op i en familie, hvor det var naturligt at servere økologisk mad, og han beskriver ambitionen om at sikre rent drikkevand som en sag, han selv brænder for, og han betragter det som en vigtig sag at arbejde for at sikre rent drikkevand til de kommende generationer. Ellers frygter han, at hans børn og børnebørn i fremtiden risikerer at skulle drikke klorholdigt vand, som ofte er alternativet til flaske-vand, når man rejser i udlandet.

Jeg kan godt lide kampagnen, fordi den er så konkret og viser, hvor meget vi selv kan gøre for at redde grundvandet, via vores daglige indkøb.

— Malte Ebert

“Min far er biolog og har arbejdet meget med hav- og vandmiljø, og hjemme ved spisebordet snakkede vi både om fiskedød og iltsvind i Randers Fjord. Jeg voksede op i et hjem, hvor vi har snakket meget om konsekvenserne af landbrugets forurening med pesticider,” siger Malte Ebert dagen inden lanceringen af kampagnevideoen ‘Stop nu’.

Under optagelserne til kampagnefilmen bruger en pelsklædt Gulddreng en del tid i og på vandet
Under optagelserne til kampagnefilmen bruger en pelsklædt Gulddreng en del tid i og på vandet. Foto: M2 Film / Blonde Media / Universal Music

Der er ikke mange penge i det

I videoen medvirker han både som sig selv og i rollen som Gulddreng, som ikke rigtig forstår sammenhængen mellem de sprøjtegifte, der bliver benyttet i store dele af landbruget og de konsekvenser, det har for grundvandet. Han er i øvrigt også ret ligeglad, da han ikke drikker vand men sikrer væskebalancen via et drop med champagne.

I en teaser til kampagnevideoen, som blev lagt på Gulddrengs profil onsdag, opsøger Malte Ebert Gulddreng på det slot, hvor han lidt træt af liver har søgt tilflugt. Målet er at overtale Gulddreng til at hjælpe med ØL’s vandkampagne, inden det er for sent.

Noget modstræbende indvilliger han i at deltage, og lave en musikvideo. Hvis han får en million kr.for det.

Får han det?

“Nej, der er ikke den store økonomiske gevinst i det for mig. Hvis jeg bare gik efter pengene, skulle jeg reklamere for noget helt andet,” siger den kreative musiker, som mener, at humor ofte er velegnet til at formidle alvorlige budskaber.

 

Han blev dog selv overrasket over, hvor galt det står til med det danske drikkevand, hvor der bliver fundet pesticidrester i fire ud af ti vandboringer.

“Jeg kan godt lide kampagnen, fordi den er så konkret og viser, hvor meget vi selv kan gøre for at redde grundvandet, via vores daglige indkøb,” siger Malte Ebert.

Gulddreng fik næsten frie tøjler

“Det har hele tiden været bagtanken, at Gulddreng skulle genopstå på et tidspunkt, og da jeg hørte, at Økologisk Landsforening var på jagt efter en musiker til en musikvideo, åbnede det døren for et perfekt comeback for Gulddreng.”

I teaseren til musikvideoen opsøger Malte Ebert Gulddreng, som har trukket sig tilbage til sit slot, hvor han sidder i en kørestol med et champagnedrop i armen, men det lykkedes i den grad for Malte at få vækket sit gyldne alter ego til live
I teaseren til musikvideoen opsøger Malte Ebert Gulddreng, som har trukket sig tilbage til sit slot, hvor han sidder i en kørestol med et champagnedrop i armen, men det lykkedes i den grad for Malte at få vækket sit gyldne alter ego til live. Foto: M2 Film / Blonde Media / Universal Music

Malte Ebert tog derfor tidligt i foråret kontakt til reklamebureauet Envision, som styrer Ren Madglæde-kampagnen i samarbejde med Økologisk Landsforening. Han eneste krav for at deltage var, at han selv fik lov til at skrive manuskriptet.

“Jeg fik ret frie tøjler, og det hele bygger på min egen ide,” siger Malte Ebert, som også betingede sig, at han måtte bruge ‘drengene’, som producerede hans seneste video.

Nu er der plads til både Malte og Gulddreng

For inkarnerede fans kommer det næppe som en overraskelse, at Malte Ebert har valgt at genoplive Gulddreng.

I Gulddreng fiktive verden levede han det vilde liv med damer, guldure og overdimensionerede ringe på hver en finger, mens Malte Ebert skjulte sin sande identitet bag solbriller og hættetrøje. Nu glæder han sig over, at han får skabt en situation, hvor Malte og Gulddreng kan eksistere side om side.

“Det var jo nok ikke helt tilfældigt, at jeg lå med krydsede fingre på Gulddrengs begravelsesbillede,” siger Malte Ebert.

Gulddreng blev hurtigt et hit

Ideen om at gemme sig bag en guldmaske opstod ved lidt af en tilfældighed, da den da 22-årige jyde havde skrevet popsangen ‘Model’, som han ikke havde lyst til at synge i sit eget navn.

Det gav ham ideen til Gulddreng, der blev født som lidt af en modreaktion mod den etablerede danske musikscene, hvor den unge Malte Ebert havde vanskeligt ved at slå igennem.

Via en stribe videoer opbyggede han på rekordtid popfænomenet Gulddreng, som hverken kunne stave til miljø eller økologi. Syv gange toppede hans numre den danske hitliste, og flere af hans numre blev streamet flere millioner gange, inden han 2. februar 2018 spillede afskedskoncert foran 11.000 mennesker i Royal Arena.

Usikker fremtid for Gulddreng

Det næsten to år lange mediestunt havde givet ham hundredetusindevis af følgere på de sociale medier, men populariteten fadede en anelse ud, og Malte Ebert fik lyst til igen at satse på en karriere som en seriøs musiker under sit eget navn.

Gulddreng under optagelserne til kampagnevidoen Stop nu
Gulddreng under optagelserne til kampagnevidoen Stop nu. Foto: M2 Film / Blonde Media / Universal Music

Han fik pladekontrakt med Universal, men trods flere flotte anmeldelser er det endnu ikke lykkedes ham at opnå nær samme popularitet som Gulddreng.

Malte Ebert mest afspillede sang på Youtube, ‘Rather Be’ har således fået 173.000 afspilninger, mens Gulddreng-sangen ‘Se Mig Nu’ har rundet 9.2 mio. afspilninger.

Men hvorvidt det medfører, at Gulddreng er blevet vækket til live for en længere periode, tør Malte Ebert ikke spå om.

“Nu kender jeg ikke Gulddreng så sindssygt godt. Jeg har jo kun mødt ham et par gange, men han kan finde på alt muligt, så nu må vi se,” kommer det en smule hemmelighedsfuldt fra jyske musiker, som er spændt på, hvordan de mange følgere vil reagere på Gulddrengs vandgang.

Flere artikler fra samme sektion

EAT Grim sælger grimme grøntsager

To iværksættere har fået så megen succes med at begrænse madspild ved at sælge økologiske frugt- og grøntkasse, der udelukkende er fyldt med tilsyneladende uperfekte varer, at de snart retter blikket mod udlandet.

23-09-2020 6 minutter Madspild,   Virksomheder

Comeback til sønderjysk saftproducent

Søgaard Saft trykkede på pauseknappen i foråret, men nu er de ansatte genansat og produktionen af økologiske drikkevarer genoptaget.

22-09-2020 2 minutter Virksomheder,   Foodservice

Friland barberer toppen af øko-tillægget

Trods nyt fald i tillægget på økologisk svinekød oplever Friland stadig, at der er en god balance på markedet.

18-09-2020 2 minutter Svineproduktion