Annonce

Annonce

Der samles mad på en tallerken ved en salatbaren.

Flere og flere professionelle køkkener bruger økologiske fødevarer, og derfor sætter Hørkram Foodservice i år ekstra spot på bæredygtighed og økologi, når de inviterer kunderne til husmesse. Arkivfoto: Jakob Brandt

Hørkrams forårsmesse sætter spot på økologien

Totalgrossisten Hørkram Foodservice A/S forventer 3.000-3.500 gæster til årets første husmesse, hvor gæsterne kan søge viden og inspiration i ’ØkoSalonen’ og gå på jagt efter produktnyheder hos de flere end 160 leverandører, som udstiller deres varer.

I en tid, hvor økologi fylder mere og mere i alt fra gourmet-anretninger og cafémad til måltider på hospitaler, plejehjem og i børnehaver, bliver det vigtigere og vigtigere for landets store grossister at tilbyde et attraktivt sortiment af økologiske fødevarer. 

Derfor sætter Økologisk Landsforening og Hørkram ekstra spot på økologien og folder den med egne ord ud for alle sanser, når Hørkrams forårsmesse finder sted i Fredericia den 30.-31. januar.

Ud over at besøge de over 160 stande med masser af produktnyheder til de professionelle køkkener, kan gæsterne opleve et nytænkende og inspirerende øko-univers i en 120 kvm stor ØkoSalon, hvor der bliver masser af aktiviteter, oplyser Vivi Kjersgaard, produktchef og konceptudvikler hos Hørkram.

Connie Hedegaard er en af oplægsholderne, når Hørkram holder husmesse i Fredericia, hvor den tidligere miljøminister og EU-kommissær møder op i ØkoSalonen og give sit bud på, hvordan køkkenerne og deres indkøb kan bidrage til at realisere FN’s verdensmål
Connie Hedegaard er en af oplægsholderne, når Hørkram holder husmesse i Fredericia, hvor den tidligere miljøminister og EU-kommissær møder op i ØkoSalonen og give sit bud på, hvordan køkkenerne og deres indkøb kan bidrage til at realisere FN’s verdensmål. Foto: News Øresund/Johan Wessman

”Økologi er noget, de fleste professionelle køkkener i Danmark er nødt til at forholde sig til. Danskerne stiller i stigende grad krav til deres fødevarer og køber mere økologi end nogen andre i verden – og det vil i stigende grad også gælde, når de går ud og spiser, køber take away, sender børnene i børnehaven eller spiser frokost i kantinen på arbejdet,” siger hun.

Økologien vokser hos Hørkram

Det er derfor langt fra tilfældigt, at Hørkram i år har valgt at sætte ekstra spot på økologien.

”Hos os fortsætter det økologiske salg med at vokse med uformindsket styrke, og økologien bidrager i dag med 22 pct. af vores omsætning,” siger Vivi Kjersgaard.

Øko-Salonen

Salonen rummer blandt andet et 'Chefs Table', hvor der flere gange om dagen vil være langbordsamtaler om aktuelle øko-temaer. Der er plads til 16-20 deltagere ad gangen, som vil blive beværtet med økologiske smagsoplevelser fra en økologisk topkok.

Blandt temaerne er: - Sådan får du succes med vegetarisk og vegansk mad - Brug kød fornuftigt – smæk på smagen - Bæredygtig mødeforplejning

Derfor er det efter hendes vurdering et helt naturligt træk at fokusere på netop bæredygtighed og økologi, som i hendes verden er to begreber, man ikke kan skille fra hinanden.

Hørkram har mere end 50 års erfaring som grossistleverandør til foodservicemarkedet og råder over et meget alsidigt sortiment med mere end 26.000 unikke varenumre. De distribueres via to logistikcentre i henholdsvis Sorø og Aarhus, og ifølge Vivi Kjersgaard er der flere og flere økologiske produkter, som henvender sig til det voksende antal af flexitarer og veganere:

”Vi har efterhånden fået en del produkter, der kan erstatte kød. Udviklingen går rigtigt stærkt, og både smag og konsistens bliver hele tiden forbedret.”

Hun kan tydeligt mærke, at dagsordenen i mange køkkener har taget en ny drejning, og at mange har mere fokus på bæredygtighed og en mere klimavenlig fremtid

”Det er vores opgave at følge med, så vi hele tiden kan tilbyde kunderne nogle spændende produkter, men jeg tror bestemt ikke, at markedet er mættet,” siger Vivi Kjersgaard.

Bliv inspireret i ‘ØkoSalonen’

Det glæder Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, at alle landets største grossister – heriblandt Hørkram – efterhånden tilbyder deres kunder et stort udvalg af økologiske løsninger.

På Hørkrams fødevarefagmesse er der stor fokus på økologi og bæredygtighed, og gæsterne kan bl.a. komme til ’Chefs Table’ med kokken Jacob Loop fra Loop Kantiner og høre om, hvordan de får succes med vegetarisk og vegansk mad
På Hørkrams fødevarefagmesse er der stor fokus på økologi og bæredygtighed, og gæsterne kan bl.a. komme til ’Chefs Table’ med kokken Jacob Loop fra Loop Kantiner og høre om, hvordan de får succes med vegetarisk og vegansk mad. Foto: PR/Hørkram

”Grossisterne har for længst spottet tendenserne i markedet og er klar til at hjælpe deres foodservice-kunder med at imødekomme den voksende efterspørgsel på økologi. På messen understøtter vi den indsats ved at give gæsterne mulighed for at træde ind i et økologisk univers og blive udstyret med en masse viden og inspiration, der kan kickstarte en øko-omlægning eller skubbe dem videre på deres økologiske rejse,” siger Torben Blok.

Dermed sigter han mod ‘ØkoSalonen’, som foreningen har været med til at indrette.

I ØkoSalonens ‘Trendzone’ kan man opleve økologiske produktnyheder til forskellige målgrupper og få inspiration til nye gastronomiske sammensætninger af økologiske menuforslag.

Her er også en samtalebar om Det Økologiske Spisemærke, der arrangeres i samarbejde med Fødevarestyrelsen, hvor spisemærkets 10-års jubilæum fejres. Her vil de professionelle køkkener, der i dag har det økologiske spisemærke i enten guld, sølv eller bronze, blive hyldet med fest, farver og gaver. Gæsterne har samtidig mulighed for at høre, hvordan man opnår det økologiske spisemærke eller kommer videre på den økologiske rejse.

Flere artikler fra samme sektion

»Vores øko-arbejde har skubbet på festival-Danmark «

PODCAST: Folkene bag Northside har på få år skruet musikfestivalens økologiprocent op fra 0 til næsten 100. Northside-talsmand John Fogde fortæller i podcasten 'Derfor blev jeg økolog' om de første forhindringer.

17-06-2019 6 minutter PodcastEvents

Nyt hæfte skal skubbe økologien ud på efterskolerne

I denne måned bliver et inspirationskatalog sendt ud til efterskolerne. Det skal motivere deres køkkener til at lægge om til økologi og skære ned på kødet.

13-06-2019 3 minutter Omlægning

Økologisk vinproduktion står foran massiv vækst

En ny rapport viser, at den økologiske vinproduktion vil vokse massivt de kommende år - markedsandelen vil dog stadig være beskeden.

12-06-2019 1 minutter Udland