Annonce

Annonce

Økologiske varer på kasselinjen

Sidste år solgte Coops kæder ca. 20 pct. flere økologiske fødevarer end i 2019, hvis man måler i antallet af varer, mens væksten i værdi var noget lavere. Foto: Moment Studio

I 2020 solgte Coop 20 pct. flere økologiske varer end året før

Hver syvende vare, som Coops kunder stoppede i indkøbskurven i 2020, var økologisk, og en voksende andel af dem var forarbejdede produkter.

Hvis Danmark skal indfri målet om, at 30 pct. af landbrugsarealet skal være omlagt til økologisk drift i 2030, er det nødvendigt, at dagligvarehandlen sælger væsentligt flere økologiske varer end i dag, og nye tal fra Coop viser, at det går den rigtige vej.

"Vi har haft en omsætningsfremgang på 14 pct. i 2020," siger Thomas Roland, CHR-chef i Coop, som oplyser at væksten i økologisalget var størst uden for de store byer.

Efter det seneste års fremgang udgør økologien dermed tæt på 15 pct. af dagligvarekoncernens samlede fødevaresalg, og udviklingen i salget tilskriver Thomas Roland primært coronakrisen, som dels har skubbet afsætning fra foodservice og restauranter til detailhandelen, og dels har skubbet salget fra store byer og butikker til mindre byer og butikker.

"Når coronakrisen klinger af, forventer vi en normalisering af salget – selvom det også bliver spændende at følge, om noget salg har forskubbet sig mere permanent til de mindre butikker," siger Thomas Roland til Økologisk Nu.

'Banan-effekten' påvirker tallene

For at hjælpe landbruget med at skabe overblik over det fremtidige behov for økologiske råvarer, har han også kigget på det forgangne års udvikling i styksalget af økologiske føde- og drikkevarer hos Coop.

"Vi har haft en markant fremgang i styksalget i absolutte mængder på ca. 25 pct. Men en stor del af dette skyldes, at vi ved årsskiftet til 2020 gik over til kun at sælge økologiske bananer. Dermed gik økologiske bananer fra typisk at blive solgt i poser med 5-6 bananer til at blive afregnet i styk," siger Thomas Roland, som endnu ikke har haft mulighed for at rense tallene for 'banan-effekten'.

"Men mit bedste bud er, at den volumen af økologiske fødevarer, som vi har solgt i 2020, ligger knapt 20 pct. over 2019," siger han.

Den bedste indikator på behovet for omlægning

Væksten i antallet af økologiske varer, som blev langet over disken i Coops kæder og Coop.dk er efter hans vurdering en bedre indikator til at beregne behovet for økologiske råvarer end væksten i omsætningen.

"På grund af Coops prime-kunders bonus på 15 pct. på økologiske varer, er vores omsætning ikke vokset lige så meget som styksalget, men det er jo også volumen, der er mest interessant for de økologiske landmænd, når vi taler om behovet for omlægning," siger Thomas Roland.

Hvor længe tror du, at den nuværende udvikling vil fortsætte?

"Vi befinder os stadig i en tid med coronanedlukning, så lige nu ser den ud til at fortsætte, men vi er i en helt unik situation, så det er vanskeligt at forudsige, hvor længe det varer, inden markedet normaliserer sig," siger Thomas Roland.

Salget af forarbejdede varer vokser mest

Coop har oplevet den største vækst i styksalget i frugt og grønt og forskellige kategorier af forarbejdede produkter, hvor Coop det seneste år har øget sit sortiment, og han opfordrer de økologiske producenter til at fortsætte ad det spor.

"Der er plads til flere forarbejdede produkter i det økologiske sortiment. Det er der, at væksten skal komme fra i de kommende år, mens jeg har vanskeligt ved at se, at vi kan fortsætte med at vækste på salget af basisvarer. Hvis vi skal skabe et salg, som kan være med til at trække omlægningen af dansk landbrug, så er vi nødt til fortsat at øge sortimentet af forarbejdede varer," siger Thomas Roland.

Han øjner desuden et omlægningspotentiale i den spirende produktion af økologiske planteproteiner, men hvis de for alvor skal flytte noget, er det efter hans mening nødvendigt, at også de finder vej til flere forarbejdede produkter og færdigretter.

Når de hjemlige fødevareproducenter får gang i den udvikling, kan det efter Thomas Rolands vurdering også være med til at åbne nye døre til eksportmarkedet og på den måde sætte yderligere skub i omlægningen af dansk landbrug.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel