Annonce

Annonce

Annonce

Babymos

MaMam, der producerer vegansk øko-babymos, mangler at indsamle 47.500 kr. via Coop Crowdfunding for at få plads på Irmas hylder. Foto: MaMam

Irma åbner døren for iværksættere

Coop Crowdfunding, Greater Copenhagen Food Startup og Irma skaber genvej fra ide til hyldeplads for danske fødevareiværksættere.

Det vrimler med innovative fødevareiværksættere i Danmark, men mange af dem oplever, at der ofte er langt fra idéstadiet til en plads på supermarkedshylden.

Samtidig oplever dagligvarekæderne i disse år en stigende interesse for mere lokale og bæredygtige produkter - hos både iværksætterne i fødevarebranchen og blandt de forbrugere, som i sidste ende skal købe deres varer.

For at slå bro mellem producent og forbruger har dagligvarekæden Irma, den alternative investeringsplatform Coop Crowdfunding og acceleratorprogrammet Greater Copenhagen Food Startup indgået et unikt samarbejde.

Sammen har de dannet et ‘alternativt økosystem’ for københavnske og nordsjællandske fødevareiværksættere, som gør det nemmere for iværksætterne at få testet salgspotentialet i deres produkter via en lancering hos Irma.

Forbrugerne vælger fremtidens fødevarer

Samarbejdet startede i andet halvår af 2018, og allerede nu er flere af de første iværksættere, der har været gennem forløbet, landet på Irmas hylder. Samtidig er et nyt hold målrettede iværksættere godt i gang med at udleve deres drøm om at få produkter ind i Coop-kæden i løbet af efteråret.

Samarbejdet giver fødevareiværksætterne mulighed for at udvide deres forretningsmæssige kompetencer via Greater Copenhagen Food Startup, dernæst bliver iværksætternes projekter lanceret på Coop Crowdfundings platform, hvor de rejser kapital med støtte fra de danske forbrugere. Hvis projekterne når deres økonomiske mål, tilbyder Irma en plads på kædens butikshylder, og på den måde bliver det i sidste ende forbrugerne, som er via deres indkøb er med til at vælge fremtidens fødevarer.

Kædedirektør i Irma, Søren Steffensen, er begejstret for initiativet, og han mener, at Irma, som Danmarks ældste dagligvarebutik, er forpligtet til at hjælpe de danske iværksættere med at møde forbrugerne i hyldehøjde.

Coop Crowdfunding har høje ambitioner

Coop Crowdfunding blev etableret i 2017 med formålet at formidle kontakt mellem fødevareiværksættere og forbrugere, og på nuværende tidspunkt er der allerede blevet rejst kapital til 26 projekter.

Det har skabt høje ambitioner for 2019, hvor Nicolai Jæpelt, crowdfunding-ansvarlig hos Coop forventer at over 60 projekter bliver finansieret via platformen.

”Coop Crowdfunding er sat i verden for at få flere fødevarevirksomheder til at lykkes, og det er fedt at opleve, at flere og flere har modet til at engagere forbrugerne i deres projekter og invitere dem ind i virksomheden. Vi oplever tillige, at danskerne er villige til at skyde penge i nye projekter og idéer. Jeg tror, det er fordi, danskerne kan sætte sig ind i iværksætternes drømme og samtidig ønsker at være med til at påvirke, hvad vi skal spise i fremtiden,” siger Nicolai Jæpelt.

Iværksættere vil forandre verden

Aktuelt er fire iværksættere i gang med at rejse kapital via Coop Crowdfunding. De fire nye fødevareiværksættere er Fonda CPH, Vera Mexicana, Københavns Kombucha og MaMa.

Deres produkter er forskellige, men de fire iværksættere har en vigtig fællesnævner – de vil forandre verden gennem bedre fødevarer, oplyser Irma i en pressemeddelelse.

MaMam har udviklet tre økologiske grøntsagsmos - en broccolimos, en gulerodsmos og en kartoffelmos med grønt, som alle er beregnet til babyer fra 4 til 12 måneder og op til et år, og iværksætter Kirsten Mikkelsen Ravnbøl søger om 50.000 kr. som starthjælp til sin første produktion via Coop Crowdfunding. De første 2.500 kr. er i hus, og der resterer stadig 67 dage, før der bliver sat punktum for crowdfundingfinansieringen.

Flere artikler fra samme sektion

Global supermarkedskæde satser massivt på økologi

Den franske kæde Carrefour vil næsten fordoble økologiudvalget i sine brasilianske butikker.

16-07-2019 2 minutter UdlandDetailhandel

Opråb fra Fødevarestyrelsen: Få styr på temperaturen

Det er gift for fødevaresikkerheden, hvis mad som fersk kød står for længe i solen eller ikke køles til den rette temperatur.

Voksende forbrugergruppe savner flere danske råvarer

En stor undersøgelse viser, at danske vegetariske forbrugere foretrækker, at deres mad er produceret i Danmark.

11-07-2019 3 minutter AfsætningFrugt bær & grøntImport