Annonce

Annonce

Irma-indkøbsnet med Morgenthalers tegning på

Anders Morgenthaler har også skabt et genanvendeligt indkøbsnet til kunderne i Irma, der minder dem om klimakampen. PR-foto: Irma

Irma tager kampen op mod klimaændringerne

Kendt filminstruktør og Coop-kæde vil lære københavnere at leve mere klimavenligt.

Med 10 illustrerede klimaråd om bl.a. at spise mindre rødt kød, spise mere frugt og grønt – og følge sæsonen gør Irma og Anders Morgenthaler nu klimakampen konkret.

Som den første kæde i Danmark går Irma nu i gang med en langsigtet indsats, der skal hjælpe forbrugerne til at leve mere klimavenligt i hverdagen.

Kæden er gået i samarbejde med tegneren og filminstruktøren Anders Morgenthaler, og det første resultat af deres samarbejde er 10 illustrerede klimaråd, som man nu kan møde i de 70 Irma-butikker og på kædens digitale medier.

Flere af rådene handler om at købe mindre. F.eks. anbefaler Irma, at man erstatter flaskevand med vand fra hanen, at man skærer ned på forbruget af oksekød og laver mindre portioner.

Første del af en langsigtet indsats

”Det er helt nyt, at vi som købmænd anbefaler kunder at købe mindre af vores varer. Men der er ingen vej uden om. Klimaet er verdens helt store udfordring, og her kan vi bidrage til at reducere belastningen ved at give nogle enkle og anvendelige råd til vores kunder på en måde, de lægger mærke til,” siger Irmas direktør, Søren Steffensen, i en pressemeddelelse.

De 10 illustrerede klimaråd er kun første del af en langsigtet indsats, Irma nu går i gang med. Næste fase bliver, at der i kædens tilbudsaviser hver uge vil blive anvendt plads til information om mere klimavenlig adfærd.

Søren Steffensen siger, at Irma fortsat vil have oksekød og vand på flaske til de kunder, der ønsker det.

”Vores mål er ikke at løfte pegefingre. Vi ønsker blot at gøre det lettere for vores kunder at ændre nogle vaner, så vores samlede klimabelastning bliver mindre,” siger Søren Steffensen.

Han markerer selv klimaindsatsen ved, at hans sommerrundtur til samtlige Irma-butikker i år ikke sker i bil, men på cykel.

Irmas klimaråd og -data er udviklet i samarbejde med den grønne tænketank Concito, som Coop netop har indgået en aftale med. Irmas indsats er en del af Coops samlede klima-plan, som vil blive offentliggjort senere i år.

Flere artikler fra samme sektion

Salling Group lancerer økologiske 'to-go'-salater

Producenten Bon Appetit Group ser et stort potentiale for at udvikle flere økologiske convenience-produkter, og den familieejede virksomhed planlægger at omlægge hele produktionen til økologi i løbet af fem år.

21-06-2019 4 minutter ConvenienceDetailhandel

Man får mest økologi for pengene hos Lidl

Discountkæden Lidl er både billigst på hylderne med økologiske kolonialvarer og i grøntafdelingen. Det fremgår af to pristjek, som Forbrugerrådet Tænk har lavet i første halvdel af 2019.

20-06-2019 2 minutter Detailhandel

De økologiske varer falder i pris

Økologi er generelt faldet i pris over de seneste år. Det viser de pristjek, som Forbrugerrådet Tænk har lavet af henholdsvis økologiske kolonialvarer og økologisk frugt og grønt hvert år siden 2015.

19-06-2019 3 minutter Detailhandel