Annonce

Annonce

Økologi og plantebaserede produkter hænger godt sammen,og Irma håber, at de plantebaserede varer kan opnå samme høje markedsandel, som kædens Ø-mærkede fødevarer.

Foto: Steven Biccard

Irma vil skære ned på kødet og flerdoble salget af plantebaserede produkter

En helt ny strategi skal gøre Irma til det foretrukne supermarked for kunder, der ønsker flere plantebaserede fødevarer, og kæden håber at tredoble salget i 2022.

Irma var den første danske dagligvarekæde, som droppede buræg. Irma var også først til at droppe skyllemiddel, og nu lancerer Irma-direktør Søren Steffensen en ny strategi. Den handler om, at kæden skal gå foran og udstikke en mere klimavenlig kurs ved at skære i kødsortimentet og satse på at tilbyde kunderne tre gange så mange plantebaserede fødevarer som konkurrenterne i 2022.

Det fortæller han i en artikel i Berlingske Tidende, og over for Økologisk Nu uddyber han, at det i en tid med voksende fokus på klimaet er oplagt for Irma at agere frontløber med hensyn til at lancere nye plantebaserede varer, som blandt andet skal leveres af Hanegal.

"Vi har en fair share på økologi, der ligger 3,2 gange højere end resten af dagligvarehandlen i Danmark, og jeg tror, at vi kan opnå det samme i forhold til plantebaserede fødevarer," fastslår kædedirektøren.

Irmas direktør, Søren Steffensen, er selv vegetar, men når han drejer Irmas sortiment i en mere plantebaseret retning, er det først og fremmest for at tilgodese det voksende antal kunder, som er flexitarer og ønsker nogle kødløse dage i den ugentlige kostplan
Irmas direktør, Søren Steffensen, er selv vegetar, men når han drejer Irmas sortiment i en mere plantebaseret retning, er det først og fremmest for at tilgodese det voksende antal kunder, som er flexitarer og ønsker nogle kødløse dage i den ugentlige kostplan. Foto: Jeppe Carlsen

"Det er en modig position at tage, men jeg mener, at Irma skal være en del af den frontløberkultur. Det ligger i Irmas dna," siger Søren Steffensen, som har et ganske godt kendskab til kædens kunder.

Han oplyser, at 'idealisterne', som går op i bæredygtighed og dyrevelfærd, sammen med 'madelskerne' eller mad-connaisseurer, der er villig til at betale ekstra for kvalitet og den gode smag, tilsammen udgør 75 pct. af Irmas kundeskare. Det er ikke mindst de to kundegrupper, som ifølge kædedirektøren skal købe ind i det nye plantebaserede sortiment.

"Mange af vores kunder er medlemmer af Coop, og det giver os at godt indblik i deres indkøbsvaner," forklarer han.

Hidtil har Irma i en del butikker haft samlet de plantebaserede varer på ét sted, men for at gøre det nemmere for kunderne er det planen at placere produkterne ude i de enkelte varekategorier, da det i højere grad vil introducere dem for flexitarerne, som ikke altid går efter kødløse madindkøb.

Tidligere på året lancerede Irma fire plantebaserede færdigretter fra Hanegal, og Søren Steffensen oplyser, at der er flere produkter på vej fra den jyske producent, som selv er på en rejse fra primært at arbejde med kødprodukter til at følge en strategi om, at 85 pct. af produktionen skal være plantebaseret i 2030.

"Det er ikke tilfældigt, at grundlæggerne af Hanegal (Ulrich Kern-Hansen og Fie Graugaard, red) selv gået foran ved at etablere en helt ny fabrik, der producerer fødevarer på basis af ærter og hestebønner. Varerne har et proteinindhold på over 50 procent, og de smager fremragende. Kunsten bliver at lære danskerne at bruge dem i madlavningen," siger Søren Steffensen.

Har fjernet polsk kød

I forbindelse med Irmas nye plantebaserede kurs, oplyser han, at Irma vil skrue ned for udvalget af oksekød og op for kylling og fisk, som giver et mindre CO2-udslip.

"Der er ingen tvivl om, at især oksekødet er en kæmpe driver i forhold til udledning af CO2, og hvis bare vi kan få kunder til at skifte til lyst kød og fisk vil det have en gavnlig effekt," siger Søren Steffensen.

Han har allerede taget de første skridt i retning af mere klimalødige kødprodukter ved at fjerne det billigste polske kød fra køledisken og erstatte det med kvalitetskød fra danske producenter. Ifølge Søren Steffensen vil det uvægerligt medføre, at kødet bliver dyrere, og på den korte bane risikerer kursændringen i retning af et mere plantebaseret sortiment at give et fald i Irmas omsætning, men han mener, at der er tale om en nødvendig tilpasning, som vil ruste Irma til ændringerne i fremtidens forbrug.

Da han landede i direktørstolen hos Irma for fire år siden, var han med til at lancere flere vegetariske fødevarer, men på daværende tidspunkt var det en vanskelig mission:

"Det var virkelig svært at finde ordentlige produkter, som smagte godt og ikke var fyldt med alle mulige E-numre. I dag er alle de store konventionelle producenter også begyndt at tænke i plantebaserede baner, og i USA, som er langt foran Danmark, voksede salget sidste år med 265 pct."  

Flere artikler fra samme sektion

Anima lancerer offensiv kampagne mod Rema 1000

Rema 1000 undrer sig over Animas angreb på kædens salg af såkaldte turbokyllinger.

19-10-2020 4 minutter

Økologs rødkløver godkendt til medicinsk brug

Den fynske økolog og urteproducent Michael Mohr Jensen har fået rødkløver-produktet Regoros godkendt som fødevare til særligt medicinsk formål.

15-10-2020 1 minutter Produktudvikling,   Eksport,   Virksomheder

Økologisalget slår rekord i Italien

Økologien havde et særdeles stærkt halvår i Italien, hvor salget steg under corona-krisen.

15-10-2020 1 minutter Udland,   Detailhandel