Annonce

Annonce

Paul Holmbeck, politisk direktør hos Økologisk Landsforening t.v. var første kunde, da Kødbussen parkerede foran Økolgiens Hus, og efter nogle måneder på gaden i Aarhus har Niels Sanders Jensen spottet flere andre gode steder at sælge økologisk kød til borgere, som ikke vil nøjes med det økologiske sortiment i den lokale dagligvarebutik. Foto: Jakob Brandt

Kødbilen finder selv vej til kunderne

Kødbilen har nu fem biler på gaden, og den typiske kunde er en vellønnet mand med hang til saftige øko-bøffer

Hvis kunderne ikke vil komme til bøffen, må bøffen komme til kunden. Sådan lyder den meget forsimplede filosofi bag franchisekonceptet Kødbilen, som siden 2012 har været på asfalten på Sjælland, men som i år har fået sin første bil i Jylland.

Konceptet er udviklet af den sjællandske slagtermester Morten Holm, der har en fortid som butiksslagter i Irma-kæden. Nu driver han sin egen virksomhed ud fra mottoet: 'Hvorfor spise malkeko, når der er kødkvæg i landet'.

"Ved at fjerne de fordyrende mellemled og bringe kødet direkte ud til kunderne, ville jeg gøre det økologiske kvalitetskød tilgængeligt for flere," siger Morten Holm, og fortsætter:

"Vi er helt klart mest kendt for vores økologiske sortiment, og øvelsen går ud på at fastholde et lavt omkostningsniveau."

Kort om Kødbilen

  • Kødbilen blev grundlagt som koncept af slagtermester Morten Holm, som begyndte at sælge kvalitetskød i Torvehallerne på Nørrebro i København i 2012.

  • I foråret 2017 blev Kødbilen ændret til en franchise-model og her to år senere er Kødbilen blevet til fem biler, tre butikker og en webshop.

  • Fra webshoppen leveres kødet direkte til kunder i hele landet.

Af samme grund arbejder den sjællandske slagtermester sammen med flere små underleverandører af pålæg og pølser.

Første jyske bil kom på gaden i foråret

Kødbilen fik for kort tid siden godkendt sin egen opskæring og pakkeri i Lyngby, så virksomheden nu kan tilbyde kunderne, lige hvad de ønsker sig, og noget tyder på, at forbrugerne kan lide konceptet, som i dag har fem biler på de danske landeveje.

Den 16. februar debuterede den første kødbil i Aarhus, hvor de første bøffer blev solgt på markedet på Ingerslev Boulevard. Bag rattet i den rullende århusianske slagterbutik sidder Niels Sanders Jensen, som har etableret en jysk aflægger af kødkonceptet sammen med vennen Kenneth Frisk.

Sammen driver de Midtjysk Kødsalg ApS, og de har benyttet de første måneder til at spotte de bedste steder og tidspunkter til at sælge kvalitetskød.

Vi er kommet godt fra start

Ambitionen går i retning af to biler, men i første omgang handler det om at finde de helt rigtige steder at parkere den rullende slagterbutik. En af de nye holdepladser er på parkeringspladsen foran Økologiens Hus i Aarhus-forstaden Åbyhøj.

Adressen er ikke helt tilfældigt valgt, da hovedparten af kødet i Kødbilen er økologisk.

Niels Sanders Jensen egen vej til kødbranchen startede, da han var utilfreds med spisekvaliteten og det snævre udbud af økologisk kød i dagligvarehandlen. Derfor blev han kunde i Kødbilens webshop, og snart modnede ideen sig om at få sin egen bil.

"Jeg synes, at vi er kommet godt fra start, og vi fik hurtigt fyldt kalenderen med udsalgssteder. Men i starten var vi lidt for ukritiske og parkerede alle mulige steder, men nu er vi ved at finde ud af, hvor de gode kunder er," siger han.

Mænd er vilde med saftige bøffer

"Vores varer koster lidt mere end det kød, man typisk finder i supermarkerdernes køledisk, men så kommer det også fra ungdyr på max 30 måneder. Vi sælger ikke hakket malkeko til 100 kr. per kg., og vores priser er stadig konkurrencedygtige med slagterbutikkerne, og så er hovedparten af vores kød økologisk," siger Niels Sanders Jensen.

Om lørdagen har han og Kødbilen stadig fast base på torvet på Ingerslev Boulevard, men ellers parkerer han ved flere større arbejdspladser rundt om i byen, hvor de ansatte bliver varslet om, at der er friske, ferske øko-bøffer i farvandet.

Kunsten for Kødbilen er at finde frem til de arbejdspladser, hvor de ansatte både går op i økologi og kød af høj kvalitet. Foto: Jakob Brandt

De første erfaringer fra Aarhus viser, at det især er mænd med pæne indkomster, som bliver tiltrukket af tilbuddet om at få leveret fersk kvalitetskød ud på arbejdspladsen, og en anden tydelig tendens er, at det er nemmest at sælge kød om eftermiddagen.

"Det er især mænd, som går efter en saftig bøf, men økologien tiltrækker også en del kvindelige kunder, som typisk går efter mere hverdagsagtige varer, og de bedste steder at parkere Kødbilen er foran for eksempel IT-virksomheder, som typisk har mange ansatte med høje uddannelser," siger Niels Sanders Jensen."

Næsten intet madspild

Han har tidligere arbejdet for Den Blå Avis og BilBasen, og via nettet fandt han en brugt bil, hvor der kun skulle laves få justeringer, før den var klar som rullende kødbutik.

Fra ny koster en tilsvarende bil over en halv mio. kr., men Niels Sander Jensen slap med det halve, før han kunne forfølge drømmen om at blive selvstændig.

"Svinekød holder sig frisk i kortere tid end oksekødet, men vi kan styre vores varelager via vores tilbud og ved at lytte mere til, hvad kunderne efterspørger, og i dag har vi stort set ikke noget madspild," siger Niels Sanders Jensen, mens han holder parkeret foran Økologiens Hus, hvor en mindre kølebil netop er rullet op på siden af Kødbilen.

Den kommer med friske, ferske og færdigpakkede varer fra hovedbutikken på Sjælland, og kasserne med kød bliver læsset direkte ind i Kødbilen, der også fungerer som lager.

"Vi har vores egen opskæring på Sjælland, så vi kan få leveret lige de udskæringer, vi ønsker, og vi sælger også pølser og pålæg fra mindre specialproducenter."                 

Stille start for kødautomaten

Kødbilens grundlægger slagtermester Morten Holm fik sidste år en del presseomtale, da han lancerede landets første kødautomat. Her kan kunderne uden for åbningstiden i slagterbutikken i Lyngby trække en vakuumpakket øko-bøf eller en anden udskæring.

Andre steder i verden er kødautomater en stor succes, og ambitionerne var store. Morten Holm havde således planer om at opstille 50-100 automater over hele landet i løbet af 2019, men han oplyser, at han på den korte bane har neddroslet lidt for ambitionerne, mens den han venter på at teste en ny automat, som præsenterer kødet langt bedre.

Betaling foregår via Mobilepay eller med kreditkort, og de butikker, som vælger at få en kødautomat, kan løbende følge salget via en app, så de ved præcis, hvad de skal bestille hos Kødbilen, som løbende skal fylde automaterne med kød, når de bliver opstillet andre steder. 

Flere artikler fra samme sektion

Miljøstyrelsen finder pesticidrester fra konventionel kartoffeldyrkning i grundvandet

Miljøstyrelsen har i prøver fra sidste år fundet stoffet DMSA i grundvandet. DTU kan ikke udelukke, at midlet skader arveanlægget og har nævnt, at der ikke findes data til en egentlig risikovurdering for sundhed.

20-03-2024 2 minutter Pesticider

Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening anker greenwashing-dom mod Danish Crown til Højesteret

Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen mener, at afgørelsen i Vestre Landsret om Danish Crowns markedsføring af "klimakontrollerede" grise efterlader for mange spørgsmål om, hvor grænsen går, når virksomheder markedsfører sig som grønne.

20-03-2024 4 minutter Forbrug,   Klima,   Grise

De professionelle køkkener tankede grøn inspiration på Foodexpo

Jagten på grønne proteiner var et vigtigt tema i ’Naturens Spisekammer’ på Foodexpo.

19-03-2024 7 minutter Messer,   Plantebaserede fødevarer